برداشت آزاد از سيد محمد اعظمينژاد؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ با به قدرت رسیدن دکتر حسن روحانی، گمان میرفت که تغییرات مثبتی در جهت متانت و تدبیر صورت بپذیرد. قدری صورت گرفت و قدری هم «نه». قدری هم «نه»، بویژه تا آنجا که به رفتار خود رئیس جمهور مربوط است. در این رابطه، پنج نکته، درسهایی است که از این «نه» میتوان آموخت:
░▒▓ ۱) قبل از صحبت کردن، فکر کنید
▬ تا به حال چندبار پیش آمده است که به سرعت صحبتی کرده باشید و، سپس از آن گفته ابراز تاسف کرده باشید؟ سعی کنید برای ارتباط با دیگران با استفاده از هوش هیجانی و همدلی به آنها گوش دهید. مهمتر از هر چیز نیز ایجاد اعتماد در افراد است. یادتان باشد مخاطب شما آن قدر هوشمند هست که به راحتی متوجه صداقت و مهربانی شما شود.
░▒▓ ۲) در زمان مناسب اقدام کنید
▬ فرض کنید یکی از همکاران شما به تازگی متوجه شده است که به دلیل عملکرد نامناسب خود، از طرف رئیس کسر پاداش شده است. از طرفی هم شما مطلع میشوید که برای عملکرد خوب خود مورد تشویق قرار گرفتهاید. آیا هماکنون، زمان مناسبی برای دادن این خبر خوب به همکارتان است؟ مسلماً خیر! یکی از مهمترین نشانههای تدبیر، صحبت در زمان مناسب است. قبل از شروع به صحبت، موقعیت زمانی را به خوبی در نظر بگیرید و با احتیاط سخن بگویید.
░▒▓ ۳) در انتخاب «کلمات» دقت کنید
▬ انتخاب واژگان هنگام گفتوگو با دیگران میتواند به میزان زیادی مخاطب را تحت تأثیر خود قرار دهد. برای مثال، بهتر است هنگام صحبت با افراد آنها را به طور مستقیم مورد خطاب قرار ندهید: «بهتر است دفعه بعد این کار را بهتر انجام دهید!» این گونه صحبت کردن ممکن است افراد را در لاک دفاعی و مقاومت ببرد، اما، شاید بتوانید با کمی با آرامش بیشتر و البته، غیرمستقیم همان منظور را بیان کنید: «من فکر میکنم ارائه شما میتواند بسیار قویتر باشد، اگر وقت بیشتری برای پژوهش و مطالعه بگذارید». بویژه هنگام ارائه انتقادهای سازنده، استفاده از کلمه «من» بسیار مهم است؛ چرا که، با گفتن این واژه شما مسؤولیت و مالکیت انتقاد ارائه شده را مستقیماً به عهده میگیرید. به عنوان مثال بگویید: «من نگاه متفاوتی به این موضوع دارم». از طرفی وقتی در یک گفتوگوی پرتنش هستید، تا جایی که میتوانید کوتاه و مختصر سخن بگویید تا شانس بروز تعارضات بیشتر را کمتر کنید.
░▒▓ ۴) به زبان بدن خود توجه کنید
▬ زبان بدن شما، به طور مستقیم بخش مهمی از تدبیر رفتاریتان را به مخاطب منتقل میکند و باید زبان بدن با نوع پیامیکه قرار است به فرد منتقل شود، همخوانی داشته باشد. تقویت زبان بدن یکی از مهمترین کارها برای ارتباط موثر با افراد است (این ابزار قبلاً در همین ستون معرفی شده است).
░▒▓ ۵) هرگز از خود واکنشی هیجانی و احساسی بروز ندهید
▬ وقتی دچار عصبانیت یا ناراحتی هستید، بروز رفتاری سنجیده و باتدبیر بسیار دشوار خواهد بود؛ بنا بر این، قبل از دادن هر پاسخ یا واکنش در این حالت به خود آرامش بدهید. یاد بگیرید چگونه احساسات خود را در محیط کار (یا خانه!) کنترل کنید. از محیطی که در آن تنش وجود دارد -، حتی، برای دقایقی - خارج شوید. کمی استراحت یا پیاده روی کنید یا سعی کنید تنفس عمیق داشته باشید تا دوباره خونسردی خود را به دست آورید. این موضوع نیز بسیار مهم است که ببینید چه چیزی موجب میشود رفتاری نسنجیده داشته باشید.
▬ یادتان باشد صبوری وسنجیده رفتار کردن رسم بازی مدیریت است!
مأخذ: mindtools به نقل از دنیای اقتصاد
هو العلیم