برداشت از Inc.؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱. به تصویر کشیدن چشماندازی جذاب
■ فرقی نمیکند که شما مؤسس شرکت، مدیرعامل یا یکی از مدیران میانی باشید. به هر حال، وظیفه شما این است که چشمانداز جذابی از مقصدی که شرکتتان به سمت آن در حرکت است برای همکارانتان به تصویر بکشید. جیم کالینز (Jim Collins) و جری پوراس (Jerry Porras)، نویسندگان پرفروشترین کتاب سال، راز ماندگاری (Built to Last)، معتقدند یک چشمانداز جذاب، دو جزء دارد: ایدئولوژی هستهای و آینده رویایی. ایدئولوژی هستهای همان عاملی است که مشخصههای اصلی کسبوکارتان را ثابت نگه میدارد، عاملی که همه چیز شرکت شما را در کنار خود حفظ کرده و ارزشها و اهداف اصلیتان را نیز در بر دارد. این ایدئولوژی میگوید چرا شرکت شما وجود دارد و چگونه کار میکند.
■ آینده رویایی چیزی است که به عقیده این نویسندگان، اهدافی بزرگ، جذاب و بیپروا را در بردارد که در آن کتاب با عنوان (BHAGs) که برگرفته از حروف اول کلمات (Big, Hairy, Audacious Goals) است، معرفی شده است. این عبارت، آینده رویایی را برگرفته از عظمت، ریسک و اهداف بیپروا تلقی میکند. اهدافی بزرگ و جذاب که کارکنان را برای آمدن به محل کار تهییج میکند. برای اینکه کارکنانتان را به این درجه از هیجان برسانید، کافی است به تفصیل برایشان تشریح کنید که دنیا پس از دستیابی به این اهداف چگونه خواهد بود. این دنیا، میتواند محیط تحت تأثیر کسبوکار شما و همچنین، دنیای پیرامون زندگی آنها باشد.
░▒▓ ۲. ایجاد ارتباط بین کارکنان و چشمانداز
■ هنگامیکه مشغول توصیف چشمانداز هستید، سعی کنید نقش هر کس را برای تحقق آن به دقت یادآوری کنید. به عنوان مثال، اگر چشماندازتان تأمین آب آشامیدنی تمیز و سالم برای کشورهای در حال توسعه است، تمام کارکنانتان از منشی بخش اداری گرفته تا طراحان، بازاریابها، امور مالی، منابع انسانی تا اعضای هیأت مدیره، باید دقیقاً بدانند کار هر یک از آنها میتواند چه کمکی به پیشبرد اهدافتان بکند. وقتی هر یک از پرسنلتان بداند چه نقشی در دستیابی به آن هدف ایفا میکند، در آنها حسی از افتخار ایجاد شده که دلبستگی عمیقی به کار را در بر خواهد داشت و این همان عاملی است که میتواند به راحتی موتور کسبوکار شما را به سرعت به جلو ببرد.
■ بنا بر این، وظیفه شما این است که نقطهها را ترسیم کنید و از کارکنانتان بخواهید که آنها را به هم وصل کنند.
░▒▓ ۳. ایجاد فرهنگ شجاعت و ریسکپذیری
■ اگر کارکنانتان نگران اشتباهاتشان باشند، آنها به رویکردهایی که میتواند شانسهایی را در پی داشته باشد، اقبالی نشان نخواهند داد. آگاهی و پرهیز از ریسک، سیاست پسندیدهای است، ولی، ترس از اشتباه و در نتیجه کاهش ریسکپذیری، شرکت شما را از نوآوری محروم میکند و کسبوکارتان را هم در مقابل، تغییرات بازار، ضعیف؛ به نحوی که کوچکترین تغییری میتواند جایگاه شما را از بین ببرد و به رقبایی واگذارد که با آن تغییرات منطبق شدهاند. برای افزایش ریسکپذیری، باید در ابتدا عوامل ترس را از بین برد و، سپس، شجاعت سازمانی را شکل داد. به جای توبیخ یا مأیوس کردن کارکنان ریسکپذیر یا آنان که راهکارهای جدیدی را امتحان میکنند، آزمودن راههای جدید و متفاوت را آموزش دهید. آنها را تشویق کنید و به کارکنانتان یادآوری کنید که انتظار چنین رفتارهایی را دارید.
■ فرهنگهای قدیمی آمیخته با ترس را از شرکتتان بیرون انداخته و آنها را با فرهنگهایی جایگزین کنید که هیچ کارمندی در آن ترسی از ریسک کردن نداشته باشد.
░▒▓ ۴. تشویق متناسب
■ پس از استقرار فرهنگ شجاعت و ریسکپذیری، لازم است آن دسته از کارکنانتان را که شجاعت به خرج داده و ریسکهای هوشمندانهای را پذیرفتهاند، با پاداشهای نقدی تشویق کنید.
■ این تشویقها نباید فقط به ریسکهای موفق محدود شود؛ حتی، ریسکهای هوشمندانهای که به شکست انجامیده، ولی، درسهای خوبی را برای مجموعه به جای گذاشته، قابل تقدیر و پاداش هستند. بهترین راهها را برای تشویق افرادی که ریسکهای هوشمندانهای پذیرفتهاند، برگزینید. پاداشهایتان را براساس سازمانتان در نظر بگیرید و آنها را خیلی معمولی، ولی، به نحوی چشمگیر، اهدا کنید.
░▒▓ ۵. قدردانی فراوان
■ در هر مرحله که کارکنانتان با چشماندازتان هم مسیر میشوند و با شجاعت و ریسک پذیری، شما را به جلو میبرند، لازم است مراتب قدردانیتان را به دفعات به آنها اعلام کنید. کارکنان دلبسته و باغیرت ارزش این را دارند که مجسمهشان را از طلا بسازید، پس، فراموش نکنید هر کاری را که میتوانید تا خوشحالشان کنید، حتماً انجام دهید. خصوصاً سعی کنید این قدردانی را در فیش حقوقیشان به حد اعلای خود برسانید.
برداشت از دنیای اقتصاد
هو العلیم