← دوره 2-90-89 نظریههای جامعهشناسی سه در دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، بر مبنای تدارك مهارتهای لازم در زمینه شناخت موج سوم نظریههای جامعهشناسی (شامل تجدیدنظرها پس از جنبشهای 1968) است.
← در این دوره دو هدف را دنبال میكنیم:
← مهمترین منظور، علاقمندسازی دانشجویان به نظریه اجتماعی است تا انرژی لازم را برای تداوم مطالعات خود در طول دوره تحصیل به دست آورند. ما بیشتر سؤال ایجاد خواهیم كرد؛
← هدف دوم، به دست دادن تصویری از سیر نظریه اجتماعی اخیر و اهم مفاهیم آن است؛ این تصویر شما را كمك میكند تا برنامههای پژوهشی خود را با دید بازتری انتخاب كنید.
← انتظار بر این است كه این دوره، درك عمومی و در عین حال اصولی از نظریه اجتماعی را در دانشجو پایه بگذارد.
← تفهیم مطالب به دانشجویان، به شیوههای ارائه مطالب و زمینههای اصلی/ بحث كلاسی/ مطالعات دانشجو/ ارزیابی مطالعات دانشجویان/ و مشورت با استاد صورت میگیرد.
█ █ برنامه دوره
← طرح مبحث/اعلام برنامه ترم/معرفی منابع
← تجدیدنظر در الگوی نظریهپردازی چپگرا
← ماركسیسم ارتدكس
← ماركسیسم ساختارگرا
← نظریه امپریالیسم فرهنگی
← فرهنگ تودهای و امریكایی
← مكتب انتقادی فرانكفورت
← ماركسیسم نوگرامشیای
← تجدیدنظر در الگوی نظریهپردازی راستگرا
← رویكردهای فمینیستی
← رویكردهای پسامدرنیستی و پساساختارگرا
← رویكردهای روانكاوانه
█ █ منبع اصلی
← جزوه درسنامه «نظریههای جامعهشناسی سه»
█ █ منابع جنبی
← كرایج كالهون و دیگران (1387)، نظریه جامعهشناختی معاصر، ترجمه جمال محمدی، در حمیدرضا جلایی پور و جمال محمدی، نظریههای متأخر جامعهشناسی، تهران، نشر نی، صص.456-125.
← فیلیپ دانیل اسمیت (1384)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
█ █ فعالیتهای كلاس/پسازكلاس
← مباحث كلاس به منظور تدارك مقدمات لازم برای درك منبع اصلی ضروری خواهد بود.
← سؤالات، نكات و سایر ملاحظات خود را در تالار گفتگوی اینترنتی درس به اشتراك بگذارید.
← گزارشهای زیر را در مواقع تعیین شده، تایپ شده تحویل دهید:
← گزارش 1(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 1 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش 2(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 2 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش 3(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 3 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش 4(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 4 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش 5(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 5 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش 6(1 نمره): چكیده انتقادی فصل 6 (حداكثر 2 صفحه=700 كلمه)، همراه با نظرات شخص شما(حداقل 2 صفحه =700كلمه)؛
← گزارش فوقالعاده(تا 3+ نمره): چكیده انتقادی یکی از منابع جنبی.
█ █ ارزیابی پایان دوره
← امتحان پایان ترم بر مبنای (1) جزوه درسنامه «نظریههای جامعهشناسی سه» تا صفحه 97، همچنین (2) مباحث كلاس برگزار خواهد شد (14 نمره).
█ █ رفع اشكال
← hajiheidari@PhiloSociology®.ir
← تالار گفتگوی اینترنتی: PhiloSociology®.ir
← روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه(ساعت 15:00 تا 16:30).
█ █ كتابشناسی؛ سایر منابع پیشنهادی برای مطالعه افزون
برداشت اصولی و مقدماتی از نظریه اجتماعی
← فریدریش یوناس (1387)، تاریخ جامعهشناسی؛ ج.1: پیدایش و شکلگیری نظریههای نوین، ترجمه عبدالرضا نواح، اهواز: رسش.
← الكس كالینیكوس (1383)، درآمدی تاریخی به نظریه اجتماعی، ترجمه اكبر معصومبیگی، تهران: آگه.
← جِیکوب برونوفسکی و بروس مازلیش (1379)، سنت روشنفکری در غرب؛ از لئوناردو تا هگل، ترجمه لیلا سازگار، تهران، آگه.
← كلود ژیرو (1384)، تاریخ جامعهشناسی، ترجمه گیتی خرسند، تهران: نگاه معاصر.
← کمال پولادی (1382)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از سقراط تا ماکیاولی، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1385)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ در ایران و اسلام، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1382)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ از ماکیاولی تا مارکس، تهران: مرکز.
← کمال پولادی (1383)، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب؛ قرن بیستم، تهران: مرکز.
← حسین بشیریه (1384)، “تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم؛ اندیشههای ماركسیستی”، تهران: نی.
← حسین بشیریه (1384)، “تاریخ اندیشههای سیاسی در قرن بیستم؛ لیبرالیسم و محافظهكاری”، تهران: نی.
← اچ. ای. بارنز و اچ. بكر (1354)، تاریخ اندیشه اجتماعی، ج.1، ترجمه جواد یوسفیان، علی اصغر مجیدی، تهران: كتابهای سیمرغ.
← اچ. ای. بارنز و اچ. بكر (1358)، تاریخ اندیشه اجتماعی، ج.2 ، ترجمه جواد یوسفیان، تهران: نشر همراه.
مرور نظریههای جامعهشناسی
← تیم دلینی (1387)، نظریههای كلاسیك جامعهشناسی، ترجمه بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
← لیوئیس كوزر (1376)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
← جرج ریتزر (1374)، نظریههای جامعهشناسی، ترجمه احمدرضا غرویزاد، تهران: ماجد، صص.1691.
← جرج ریتزر (1374)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، نشر علمی.
← یان كرایب (1384)، نظریه اجتماعی كلاسیك؛ مقدمهای بر اندیشه ماركس، وبر، دوركیم، زیمل، ترجمه شهناز مسمیپرست، تهران: آگه.
← یان كرایب (1378)، نظریه اجتماعی مدرن؛ از پارسنز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران: نشر آگه.
← غلامعباس توسلی (1374)، نظریههای جامعهشناسی 1، تهران: دانشگاه پیام نور.
← حسین ابوالحسن تنهایی (1375)، نظریههای جامعهشناسی 2، تهران: دانشگاه پیام نور.
← راب استونز (1379)، متفكران بزرگ جامعهشناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، تهران: نشر مركز.
← استیون سیدمن (1386)، كشاكش آراء در جامعهشناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
نظریههای اخیر
← فیلیپ دانیل اسمیت (1384)، درآمدی بر نظریه فرهنگی، ترجمه حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
← اندرو میلنر و جف براویت (1385)، درآمدی بر نظریه فرهنگی معاصر، ترجمه جمال محمدی، تهران: ققنوس.
← استیون سیدمن (1386)، كشاكش آرا در جامعهشناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
← كرایج كالهون و دیگران (1387)، نظریه جامعهشناختی معاصر، ترجمه جمال محمدی در حمیدرضا جلایی پور، جمال محمدی، و محمدرضا جلاییپور، نظریههای متأخر جامعهشناسی، تهران: نشر نی، صص.456125.
← رزمری تانگ (1387)، درآمدی جامع بر نظریههای فمینیستی، ترجمه منیژه نجم عراقی، تهران: نشر نی.
تأمل عمیق و كسب مهارت در تحلیل نظری
← ریمون آرون (1372)، مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
← ریمون بودون (1384)، مطالعاتی در آثار جامعهشناسان كلاسیك، 2جج.، ترجمه باقر پرهام، تهران: نشر مركز.
دسترسی به برگزیده متون اصلی
← لیوئیس كوزر و برنارد روزنبرگ (1378)، نظریههای بنیادی جامعهشناسی، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشر نی.
← فرانكلین لوفان بومر (1385)، جریانهای بزرگ در تاریخ اندیشه غربی، ترجمه حسین بشیریه، تهران: باز.
← لارنس كهون (1381)، از مدرنیسم تا پستمدرنیسم، ویراستار ترجمه عبدالكریم رشیدیان، تهران: نی.
← سایمون دیورینگ (1382)، مطالعات فرهنگی، ترجمه نیما ملكمحمدی و شهریار وقفیپور، تهران: تلخون.
← پیتر ورسلی (1373)، جامعهشناسی مدرن، 2جج.، ترجمه حسن پویان، تهران: چاپخش.
← جی. اچ. آبراهامز (1369)، مبانی و رشد جامعهشناسی، 2جج.، ترجمة حسن پویان، تهران: چاپخش.
-
2011-02-09 20:06:15 |188.118.69.xxx| دانشجو
با سلام و احترام
استاد کتاب کالهون در بازار کتاب نیست.
تاکید شما برای تمرکز بر شاخه های مارکسیسم چیست؟
------------
در باب كتاب: از كتابخانه بگیرید.
در باب تأكیید:تأكید ویژه ای در كار نیست. تلاش می كنیم تا فرصت بررسی سه رویكرد دست راستی هم فراهم شود هر چند كه بعید است.
در عین حال، خود فضای برخوردهای فكری در نظریه اجتماعی پس از 1968، مشحون از الهامات تجدیدنظر طلبی در چپ بوده است و در این بازه زمانی آنها مهم تر بوده اند.
-
2011-02-17 15:31:10 |80.66.181.xxx| ح. - پیشنهاد
پیشنهاد من این که بر اساس درسنامه ایی که به ما دادید برای هر بخش منابعی برای مطالعه ی بیشتر معرفی کنید که برای مشارکت در مباحث کلاس، فهم عمیق تر و نوشتن خلاصه وکامنت به ما کمک کنه
-
2011-02-17 15:30:15 |80.66.181.xxx| دانشجو
با سلام و احترام
صفحه ی هشتم متن کارگاهی شماره ی یک فایل pdf دارای مشکل است.
--------
با سلام و احترام، حق با شماست. لطفاً صفحات مربوطه را از کتاب دومینیک استریناتی ملاحظه فرمایید.
-
2011-05-09 12:58:48 |80.66.191.xxx| ناشناس
من چند سوال دارم
1 مارکس بیان میکنه که انقلاب سوسیالیستی هنگامی رخ میده که ابزار و شیوه تولید به حداکثر پیشرفت رسیده و نظام سرمایه داری در بالاترین حد ممکن قرار داره در عین حال روز به روز سرمایه دران در رقابت با هم حذف و به طبقه تحت حاکمیت و نه حاکم تبدیل میشن..کارگران با وجود پیشرفت صنعت بیشتر مورد استثمار قرار میگیرند یعنی کارشون کمتر نمیشه و سهم شون از افزایش تولید بیشتر نمیشه..
حالا سوال من اینه که حالا که طبقه کارگر اینقدر بدبخته و در اکثریت هم قرار داره پس این همه تولیدات سرمایه داری رو کی مصرف میکنه!؟سطح مصرف مارکس چطور تحلیل میکنه؟ با توجه به این که سطح تحلیل مارکس ملی هست!
وگرنه که این به ذهنم رسیده که میشه این تولیدات یه کشورهای جهان سوم یا مستعمره قالب کرد.2 جلسه ی گذشته در مورد گچ و جابه جا شدنش با یک فوت بحث کردیم این که توده با یک خبر به سمتی میره و با خبری به سمت دیگه.. و مثال ندی آقا سلطان رو مطرح کردید.. اول اینکه این یعنی به طور ضمنی معتقید جامعه ی ما جامعه ی توده ایی هست؟ دو اینکه سوال من اینه که عنصر زمان دخیل نیست یعنی در حالی که شش ماه از قتل ندی آقا سلطان گذشته و نو باور ملت جا گرفته باز هم یه جریان سازی خبری میتونه با یه فوت به سرعت گچ هر رو جا به جاکنه؟
-----------------------------------------------------------
بسم الله الرحمن الرحیمدر باب سؤال اول:
میدانیم که سرمایهداری پس از انباشت اولیه سرمایه، هر چه بیشتر وابسته به موتور محرکه مصرف بوده است و هم اکنون، مصرف اصلیترین رکن محرکه سرمایهداری است. برای تبیین مصرف دیدگاههای مختلفی وجود دارد که عمده آنها را میتوانید در کتاب گرانقدر «مصرف» از رابرت باکاک پی گیری فرمایید. ظهور طبقه متوسط، ورود نظام سرمایهداری به مرحله امپریالیسم و برآمدن طبقه کارگر مرفه، میتوانند به درک نحوه مصرفکننده شدن طبقه کارگر و از آن مهمتر، طبقه متوسط کمک کند.در باب سؤال دوم:
واحد تحلیل ملی، واحد تحلیل مناسبی برای تحلیل رفتار ملت دولتهای مدرن به عنوان بازیگران صحنه بینالملل میتواند باشد، ولی بیگمان واحد تحلیل مناسبی برای تحلیل اجتماعی نیست. میتوان به بیان دقیقتر گفت که طبقه متوسط شهری در ایران، مطابق تعریف، واجد شرایط جامعه تودهای هست.
در مورد مدخلیت عامل «زمان» هم باید بگویم که «زمان» به تعبیری مهمترین مفهوم تحلیلی در علوم انسانی امروز است و بیگمان در مورد کنش اجتماعی و خصوصاً رفتار جامعه تودهای و طبقه متوسط شهری مدخلیت مهمی دارد. این روزها تحقیقات مهمی در مورد زمان و وقتگذرانی در زندگی طبقه متوسط شهری، وجود دارند که سعی میکنند، زمان به عنوان نحوۀ اصولی «بودن» را به عنوان مؤلفه اساسی تحلیل اجتماعی در نظر بگیرند. تورستن هاگرشتراند خصوصاً، و تا اندازهای آنتونی گیدنز، منابعی برای تخمین چنین درکی از واقعیت اجتماعی هستند.
-
2011-05-09 11:58:45 |80.66.191.xxx| ناشناس
بازهم سوال
سر کلاس اعلام نکردید که جلسه بعد گزارش بدیم!
آیا گرارش سوم همون فصل کتاب گیدنز هست؟ چون مباحث کلاس مربوط به گزارش چهارم بود
----------------------------------------------
این هفته آخرین مهلت ارائه گزارش از نظریه جامعه توده ایست.
گزارش مکتب فرانکفورت را هم آماده کنید تا آمادگی بحث در پایان جلسه این هفته را پیدا کنید.
-
2011-05-10 11:32:55 |188.118.69.xxx| ناشناس - ن
با سلام و احترام
از پاسخ شما ممنون و سپاس گزارم . اما من هم چنان متوجه نشدم که پاسخ خود مارکس به سطح و چگونگی مصرف چیست؟ طبقه ی متوسط که در دیدگاه او اهمیتی ندارد و کارگر مرفه هم که به وجود نمی آید..
با سلام و احترام
جزوه ی درسنامه ی جامعه شناسی سه را باید از کجا تهیه کنیم؟
------------------------------------
لوح فشرده حاوی نسخه اخیر جزوه درسنامه، و منابع تحقیق، جلسه نخست ارائه خواهد شد.