برداشت آزاد از ملوین دفلور و اِوِرِت دنیس؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
• تبلیغات عملاً جزیی از جنگ است. تقریباً همان نیرویی که در میدان واقعی جنگ برای درگیری صرف میشود، در صحنه تبلیغات نیز باید صرف هزینههای تبلیغاتی یا قسمت کم صداتر نبرد شود.
• به عنوان مثال در جنگ جهانی اول، انگلستان و آلمان درگیر یک جنگ تبلیغاتی شدند که در ورود واقعی و عینی آنها به جنگ، خیلی مؤثر بود. قبل از جنگ جهانی دوم، ماشین عظیم تبلیغاتی آلمان، محبوبیت زیادی را برای هیتلر در آلمان کسب کرد.
• بعدها، در جنگ ویتنام، تبلیغات عظیم جنگی برای جلب توجه افکار عمومی به زیانآور بودن این جنگ به راه افتاد. از دست دادن حمایت افکار عمومی در جنگ ویتنام باعث شد که در جنگ خلیجفارس، همزمان با عملیات نظامی، اطلاعات مربوط به جنگ تحت نظارت دولت منتشر شود و همکاری نزدیکی با دولت کویت برقرار گردد.
• در اول آگوست ۱۹۹۰، نیروهای صدام حسین رئیسجمهور وقت عراق، به کویت حملهور شدند و این کشور را اشغال کردند. چند ماه بعد، در ژانویه ۱۹۹۱، ایالات متحده به عنوان رهبر یک اتحاد نظامی، بر ضد عراق وارد جنگ شد و این کشور کوچک و ثروتمند نفتی را از اشغال عراق بیرون آورد.
• تبیین دقیق اینکه چگونه امریکا و متحدان آن تصمیم به جنگ گرفتند، نتیجه تأثیردقیق هماهنگ شده کاخ سفید و سایر طرفهای درگیر و علامند به این مسأله بود. تصویری که سعی در ارائه آن میشد نمایش کویت به صورت کشوری کوچک و اشغال شده بود که منتظر کمک از خارج برای آزادی بود. این کار، با همکاری نزدیک کویت و امریکا و رهبران سیاسی و نظامی آن را همان لحظات نخست حمله عراق به کویت، آغاز شد. آنها در همکاری خود همه چیز را بررسی کردند.
• ده روز پس از آغاز حمله، دکتر حسن الابراهیم، یک استاد سیاست بینالمللی در دانشگاه کویت، از واشنگتن و شرکت روابط عمومی هیل و نولتن دیدار کرد. به این ترتیب، کویت مشتری این شرکت شد و تا سه ماه بعد، مبلغ شش و نیم میلیون دلار برای جلب قلوب و افکار امریکائیان خرج کرد.
• برای کشورها، شرکتهای چند ملیتی یا برخی جنبشهای سیاسی، استفاده از تجربیات شرکتهای روابط عمومی عجیب و غیرمعمول نیست، و اغلب این کار را انجام میدهند. در حقیقت، خیلی کم اتفاق میافتد که آنها از امکانات شرکتهای روابط عمومی استفاده نکنند.
• خب؛ این شش و نیم میلیون دلار چگونه خرج شد؟ دو ممیز نه دهم میلیون دلار برای اقدامات فنی، و دو میز هفت میلیون دلار برای سایر مخارج. برخی از آنها عبارتند از: پژوهش ۱،۱۰۰،۰۰۰ دلار، تولیدات ویدئویی احتمالاً برای استفاده در سرویسهای خبری ۶۶۴،۵۷۱ دلار، هزینههای چاپ ۴۳۶،۸۲۵ دلار و هزینه آگهی ۴۳،۲۱۷ دلار.
• مبلغ کمی که طبق این لیست، صرف آگهی شده نشان دهنده آن است که واحدهای روابط عمومی از امکانات آگهی مجانی سود بردهاند. در مورد قضیه کویت، این هزینهها شامل پرداختها بابت مصاحبههای غیررسمی با نمایندگان کنگره، فرمانداران ایالتی و سایر رهبران، راهپیماییهایی در مجتمعهای دانشگاهی و جلب حمایت از یک گروه خلقالساعه به نام «شهروندان کویت آزاد» بود.
• یکی از مهمترین و برجستهترین فعالیتها برای جلب حمایت نمایندگان کنگره، وقتی شکل گرفت که در میان مذاکرات نمایندگان، یک دختر پانزده ساله به نام نیره ( فقط اسم کوچک آن داده شده است) روز ۱۰ اکتبر ۱۹۹۰ در مقابل نمایندگان شهادت داد که شاهد آن بوده است که سربازان صدام حسین، نوزادان را از داخل دستگاههای مخصوص نگهداری بچههای بیمار بیرون میآوردند و در کف بیمارستان میانداختند. ماهنامه واشنگتن افشا کرد که این اتفاق، یک شوک مهم و فنی روابط عمومی بود که توسط شرکت هیل و نولتن، طراحی و اجراء شده بود.
• در این موضوع چه مسألهای نادرست به نظر میآید؟ آوردن دختری برای شهادت در مورد قتل عام کودکان کویتی چه ایرادی دارد؟ قبل از همه، باید بگوییم که این دختر بر خلاف آن که گفته شده بود، یک کویتی عادی نبود. او در واقع، دختر سفیر کویت در سازمان ملل متحد بود. این موضوع، ماهها بعد، این موضوع در کتاب معتبر جان مکآرتور به نام «جبهه دوم: سانسور و تبلیغات در جنگ» فاش شد. همان موقع، معروف بود که اغلب مدیران و دستاندرکاران شرکت روابط عمومی یاد شده، با مقامات بلند پایهکاخ سفید ارتباطات نزدیکی دارند. در عین حال، در همان زمان، معروف بود که این شرکت با افراد رده بالای هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روابط خوبی دارد و آنها را تحت نفوذ خود در آورده است.
مآخذ:...
هو العلیم