دکترحامدحاجیحیدری/ الهامنصرتی
گزارش رساله پایاننامه/رتبه اول تحقیقات علوم انسانی تهران/جشنواره محقق حلی 1390
← یک درس سخت:
← نباید گول ”اشک“ را بخوریم!
← آنان که با خدا در ”شب قدر“ و ”روز عرفه“، ”خالص و مخلص“، راز و نیاز میکنند، نباید گول ”اشک“ را بخورند؟
← مردمی هستند که به وقت گیر و افلاس، خداوند را ”خالص و مخلص“ میخوانند.
← وقتی گیر میکنند، حواسشان به خدا جمع میشود.
← وقتی بیمار میشوند، به یاد امام رضا (ع) میافتند.
← آنگاه، ... .
← آنگاه، طوری خدا را میخوانند که نه تو، بلکه خداوند نیز که آگاه به اسرار است، گواهی میدهد که در آن لحظه، تنها به خدا پناه آوردهاند.
← تنها به خدا پناه آوردهاند، ولی کافرند!
← ولی کافرند؟!؟
← دعائى كه در عين كفر كردهاند!
----------------------------------------
فَإِذَا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ يُشْرِكُونَ لِيَكْفُرُوا بِمَا آتَيْنَاهُمْ وَلِيَتَمَتَّعُوا فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّا جَعَلْنَا حَرَمًا آمِنًا وَيُتَخَطَّفُ النَّاسُ مِنْ حَوْلِهِمْ أَفَبِالْبَاطِلِ يُؤْمِنُونَ وَبِنِعْمَةِ اللَّهِ يَكْفُرُونَ وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جَاءهُ أَلَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوًى لِّلْكَافِرِينَ
عنکبوت/69-64
----------------------------------------
← دعائى كه در جمله ”وَ ما دُعاءُ الْكافِرِينَ إِلَّا فِي ضَلالٍ“ است، دعائى است كه كفار در عين كفر كردهاند.
← ”گر چه ممكن است در دنيا، با «توبه» و «ايمان به خدا» ملكه كفر را از دل پاك كنند، و ليكن، روز قيامت ممكن نيست بتوانند آن را از دلها زايل گردانند“.
← اینها عین جملات تکان دهنده علامه سید محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان است.
← حتی ”توبه“ و ”ایمان به خدا“ که در وقت افلاس و گیر و گرفتاری و بیماری پدید آمده باشد، ملکه کفر را از دل نمیزداید!
← کفار، در قيامت يا در دوزخ، از خدا مىخواهند كه عذاب را از آنان بر طرف سازد، اين دعايشان، نظير همان دروغهايى است كه در قيامت به خداى خود مىگويند و خداوند از آنان چنين حكايت كرده: ” وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ“. همان طورى كه چنين دروغهايى را در عين اينكه مىدانند فايده ندارد، مىگويند، و نمىتوانند نگويند، زيرا رذيله دروغ در دنيا ملكه آنان شده، و در دلهايشان رسوخ كرده، و لذا در قيامت هم كه روز افشاء و برون ريختن اسرار درونى است، از آن چشم نمىپوشند، همچنين است درخواست رفع عذابشان، و همچنين خوردن و آشاميدن و سر و صدايى كه در جهنم با يكديگر دارند و نمىتوانند نداشته باشند (ترجمه الميزان، ج.7، ص.124، تفسير نمونه، ج.19، ص.514).
← ”فَإِذا رَكِبُوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَي الْبَرِّ إِذا هُمْ يُشْرِكُونَ“.
← این آیه تکاندهنده است.
← این آیه، توصیفی از کفار به دست میدهد که با وصف زهاد امروز یکی است.
← آنکه به وقت افلاس، معجزه یزدان پاک را دیده است، و پس از رهایی از افلاس، به پیشگاه خداوندان ”زر و زور و تزویر“ بازمیگردد، ستمگرترین موجود روزگار است.
← ”وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَري عَلَي اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِالْحَقِّ لَمَّا جاءَهُ، أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوي لِلْكافِرِينَ“.
← کفار زاهد را به آتش دوزخ تهديد ميفرماید، و آنان را به ارتكاب شديدترين ظلم، و بزرگترين ستم معرفي ميكند، و آن عبارت است از دو چيز: اول اين است كه به خدا افتراء بستهاند، چون خداياني دروغي را شريك او معرفي نمودهاند، و دوم اينكه بعد از آمدن حق، آن را تكذيب كردند (ترجمه الميزان، ج.16، ص.225).
← ”کفار زاهد به وقت افلاس“ را عذابی سخت در انتظار است.
← و عذاب، عین حقارت نهفته در عمل خودشان است.
← به وقت افلاس، خدا را پرستیدند و سراغ امام رضا رفتند، و به وقت گشایش، از خدایان وهمی زر و زور و تزویر تبعیت نمودند.
در نتیجه...
• بهرهي 109. شرك جلي و خفي، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي110. كفران و انكار نعمات الهي (اعم از قدرداني ناصحيح از آنها تا مصيب شمردن آنها)، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
• بهرهي 111. دروغ بستن به خدا، جامعه، روابط اجتماعي، و فرد را به سوي وضعيت سكولار سوق ميدهد.
← تا کنون، صد و یازده رهنمود از مصحف شریف آموختیم. هفتاد و پنج رهنمود دیگر باقیست. تا پایان ساخت این الگو برای فهم عوامل بیدینی با ما همراه باشید...
مآخذ:...
هوالعلیم