برداشت آزاد از دفلور و دنیس
• با آن که بسیاری از افراد، اخبار و سایر انواع اطلاعات مورد نیاز خود را مستقیماً از رسانهها دریافت میکنند، ولی همچنان در جوامع مختلف، «اطلاعات» و «تفسیر اطلاعات» در جریان روابط چهره به چهره و صحبتهای بیواسطه گوینده و دریافت آنها به وسیله شنونده منتشر میشود.
• بنا بر این، در جامعه پیچیدهی اطلاعاتی ما، با وجود ماهوارهها، کامپیوترها، و انواع وسایل ارتباط تودهای که همه نقاط جهان را تحت پوشش دارند، انتشار سخنان فردی هنوز قسمتی از روند ارتباطات تودهای است.
• در تحقیقی که در دههی 1940 درباره رقابت انتخابات ریاست جمهوری بین فرانکلین روزولت و وندل ویلکی، توسط لازارسفلد و برلسون و گودت انجام شد، اهمیت انتشار اطلاعات از طریق روابط چهره به چهره را کشف و گوشزد کردند.
• تعجبآور بود که بسیاری از افرادی که با آنها مصاحبه کردند، اساساً اخبار و اطلاعات خود را دربارهی نامزدها و موارد مطرح در انتخابات، از طریق رسانهها دریافت نکرده بودند، بلکه از خواندهها و شنیدههای دیگران مطلع شده بودند.
• پژوهشگران دریافتند که این «رهبران افکار عمومی»، اطلاعات و اخبار را به کسانی که تماس کمی با رسانهها دارند، ارائه میدهند. وقتی آنها این کار را انجام میدهند، نفوذ زیادی بر نحوه تفسیر شنوندگان از اخبار میگذارند. به عبارت دیگر، آنها ضمن انتقال خبر، برداشتهای خاص خود را نیز به شنوندگان منتقل میکنند.
• الگوی تحلیلی «دریافت دو پلهای اطلاعات» نشان داده است که طی این دو مرحله، بر پیچیدگی و جزئیات اطلاعات تأثیر میگذارد و آن را تغییر میدهد.
• اصول الگوی «انتقال دو پلهای اطلاعات» را میتوان به شرح زیر خلاصه نمود:
1. وسایل ارتباط تودهای جریان ثابت و مطمئنی از اطلاعات مربوط به محدودهی وسیعی از عناوین خبری را که مورد علاقه افراد گوناگون بوده و برای مردم جامعه معاصر، مهم است، ارائه میدهند. با این حال، اکثر افراد فقط به عناوین خاصی علاقه دارند نه همه آنها.
2. برخی افراد، در سطوح مختلف اجتماعی، به اطلاعات مندرج در وسایل ارتباطی توجه زیادی نشان میدهند یا مهارت بیشتری برای دستیابی به اطلاعات مندرج در رسانههای فنیتر دارند. به این دلیل، دانش و اطلاعات بیشتری نبست به سایر افراد خانواده و دوستان یا همسایگان در برخی عناوین خبری دارند.
3. بین افرادی که ربط بیشتری با رسانهها دارند، کسانی هستند که به آنها «رهبران افکار عمومی» گفته میشود، از بین آنها، بخصوص آنها که دانش زیادی دارند، به منبع نقل خبر و تفسیر مورد اعتماد دیگران بدل میشوند.
4. چنین «رهبران افکار عمومی»، معمولاً اطلاعاتی را که از وسایل ارتباط تودهای درباره موضوع خاصی به دست آوردهاند، به افراد دیگری که برای کسب خبر و تفسیر به آنها مراجعه میکنند، ارائه میدهند.
5. بنا بر این، ارتباطات عمومی و جریان اطلاعات عمومی در دو مرحله صورت میگیرد. از وسایل ارتباط تودهای به رهبران افکار عمومی که آنها اطلاعات خود را مستقیماً از وسایل ارتباط تودهای درباره مطالب ویژهای به دست میآورند و در مرحله بعد، این اطلاعات را به کسانی که به نقل قول و تفاسیر این افراد رهبران افکار عمومی اعتماد دارند، منتقل میکنند.
مآخذ:...