برداشت آزاد
• طرح رادیکال امیل دورکیم برای اجرای عدالت، به قدری پیش میرود و تند و تیز میشود، که اصل استحقاق و لیاقت، و انصاف و احساسات خیرخواهانه را هم به عنوان مبنای اخلاقی توزیع صحیح، مورد اعتراض و انکار قرار گرفت.
• دورکیم، در سخنرانیهای «اخلاق حرفهای و اخلاق مدنی»، با تذکر این نکته، نتجه میگیرد که حتی نابرابری طبیعی وراثتی، و استحقاقهای شخصی، بایستی به هدف تحقق اصول برابری اخلاقی و برادری انسانی و روابط شهروندی، حذف شوند.
• دورکیم، همچون روسو و ارسطو معتقد شد که رابطه مودت و شهروندی، معیارهای غایی عدالت اجتماعی و نیکوکاری هستند، که دورکیم با تلفیق تلقی قدیم و مدرن از جمهوری، به آنها دست یافته بود.
• او دیدگاه باستانی و مدرن درباره جمهوری را در «سوسیالیسم صنفی» خود جمع کرد.
• «سوسیالیسم صنفی» دورکیم، در سطح اقتصادی بر اصول اخلاق ارسطویی مبتنی بود، و در سطح سیاسی، با آرمانهای مدرن دموکراسی کمونی بیان میشد که در آثار ارسطو، روسو و مارکس تصریح شده بود.
مآخذ:...