برداشت آزاد
• در سراسر دورهای که امیل دورکیم، در سوربون و بوردو به تدریس میپرداخت، سخنرانیهای او، بر گزارشاتی درباره تربیت و نظام آموزش و پرورش متمرکز بود که ابزاری برای طرح ایدههایش دربارهی عدالت اجتماعی و علم اخلاق شد.
• از آنجایی که انسانها، موجوداتی قویاً اجتماعی و تاریخیاند، مبنای آگاهی فردی و جمعی، در تعلیم و تربیت نهفته است.
• جامعهشناسی، یک علم تکنیکی و فنی نیست، بلکه از آن بیش، اهداف اجتماعی و ارزشهای عملی و اخلاقی را تعریف میکند. دورکیم مثل مارکس، معتقد است که ربط نزدیکی میان نظریه و عمل اجتماعی هست.
• دورکیم در 1904 و 1905، مجموعهای از سخنرانیها در مورد تعلیم و تربیت داشته است که با عنوان تاریخ تعلیم و تربیت در فرانسه منتشر شدهاند.
• پیگیری ارزشهای تعلیمی و تربیتی و روشهایی که از یونان و روم باستان به جامعه جدید رسیده است، او را مهیای مروری تاریخی بر دورههای متفاوت و اهداف آموزشی در اروپای غربی میکند.
• دورکیم، با بهرهگیری از روش تطبیقی و تاریخی، تکامل تاریخی تعلیم و تربیت را از سقوط امپراتوری روم و دوره کارولینژی و از منشاء دانشگاهها و آموزش منطق و دیالوگ در قرون وسطی، تا اومانیسم رنسانس، احیاء مطالعات کلاسیک در دانشگاههای یهودی و بعدها تضادهای تربیتی در مدرنیت را مورد بررسی قرار میدهد. افزون بر این، پیشنهاد میکند که مروری بر آرمانهای اجتماعی که در آموزش دوره متوسطه فرانسه مطرح هستند، صورت گیرد.
• دورکیم، با جمعآوری آراء، در باب تعلیم و تربیت گذشته به عنوان واقعیتهایی اجتماعی، قادر است تا ارزشهای تعلیم و تربیت در گذشته و کارکرد و نقش نهادی آنها در حفظ جوامع گذشته را با اکنون مقایسه نماید.
مآخذ:...