برداشت آزاد
• جامعهشناسی، باید برای غلبه بر مسائل اجتماعی تقسیم کار نابهنجار، انومی، خودکشی و بحرانهای اقتصادی و صنعتی، به نوعی حکمت عملی (phronesis) تبدیل شود. کار این حکمت عملی، آموزش سیاست و اخلاق به شهروندان است.
• پس، در جامعهشناسی، علم و روابط شهروندی ربط و تناسب نزدیکی با هم پیدا میکنند.
• دورکیم در «تعلیم و تربیت و جامعهشناسی» (1922)، تعلیم و تربیت را شرط ضروری برای شکلدهی به هستی اجتماعی قلمداد میکند. هستی انسان، به عنوان یک هستی انسانی را تنها میتوان با تعلیم و تربیت تصور کرد. جامعه، با تعلیم و تربیت، کودک را برای تلفیق موفق با جامعه راه میاندازد. حال، با به رسمیت شناختن مسائل اجتماعی دنیای مدرن، تعلیم و تربیت باید بتواند فردیت مستقل را در کنار وجدان جمعی جدید ارتقاء دهد که نمیدهد، و جامعهشناسی متکفل این ترمیم این وضع است.
• هدف جامعهشناسی، روشنگری اجتماع و احیاء نیازهای انسانی است. نیازهایی که همانا ارزشهای غایی جامعه خواهند بود.
• تفسیر اجتماعی دورکیم از واقعیت، که واقعیت را به مثابه بازنمودهای جمعی در نظر میگیرد (دورکیم نه فقط در صور ابتدایی حیات دینی، بلکه در همه آثارش چنین موضعی اختیار میکند)، معرفتشناسی دورکیم را به دیدگاهش در باب تعلیم و تربیت منتهی و مرتبط میکند؛ تعلیم و تربیت مقولات فاهمه را به نمایندگی از جامعه میسازد. طوری میسازد که فهم واقعیت بر وفق اقتضاء جامعه صورت پذیرد.
مآخذ:...