شامل آخرین بازنگری گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
---------------------------------------
░▒ تعریف
جامعهشناسی مطالعه نظاممند جوامع انسانی، نهادها، سازمانها و كنشهای اجتماعی است.
---------------------------------------
░▒ هدف
هدف دوره كارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعیـجامعهشناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مختلف جامعهشناسی برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
---------------------------------------
░▒ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره كارشناسی ارشد علوماجتماعیـجامعهشناسی پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی ارگانها و سازمانهای دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
---------------------------------------
░▒ نقش و توانایی
فارغالتحصیلان این دوره در زمینه جامعهشناسی و تحقیقات بنیادی و كاربردی در این رشته توانایی و مهارت لازم كسب میكنند و ضمن كسب توان تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، به امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی در مؤسسات دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی میپردازند.
ادامه...
---------------------------------------
░▒ طول دوره و شكل نظام
طول دوره كارشناسی ارشد علوم اجتماعیـجامعهشناسی دو سال تحصیلی است كه به طور معمول سه نیم سال اول به گذراندن دروس و نیمسال آخر به پایاننامهنویسی اختصاص مییابد. نظام آموزشی دوره كارشناسی ارشد علوم اجتماعیـجامعهشناسی واحدی و مطابق با آییننامه دوره كارشناسی ارشد مصوب شورای عالی برنامهریزی است كه در آن هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال شامل شانزده هفته كامل آموزشی است.
شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو
1ـ كلیه فارغالتحصیلان كارشناسی رشتههای مختلف مجاز هستند در آزمون دوره كارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعیـجامعهشناسی شركت نمایند.
مواد و ضرایب امتحانی
مواد و ضرایب امتحانی دوره كارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعیـجامعهشناسی به شرح زیر است:
ردیف/عناوین درسی/ضرایب امتحانی
1/زبان عمومی و تخصصی/1
2/روش تحقیق /1
3/نظریههای جامعهشناسی/2
4/حوزههای جامعهشناسی /3
---------------------------------------
░▒ تعداد واحدهای درسی
واحدهای درسی دوره كارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعیـجامعهشناسی شامل 32 واحد به شرح زیر است:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس اصلی/22
2/دروس اختیاری/4
3/پایاننامه/6
جمع//32
دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی موظف هستند در ترم اول دروس جبرانی را هم بگذرانند:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس جبرانی/6
جمع//6
---------------------------------------
=========================================
---------------------------------------
░▒ جداول درسها
---------------------------------------
░▒ 1- دروس جبرانی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/مبانی جامعهشناسی 2/2/32//32/-
2/نظریههای جامعهشناسی 2/2/32//32/-
3/روش تحقیق عملی/2/16/32/48/-
جمع//6/80/32/112/-
توضیح: این دروس مقطع كارشناسی فقط برای دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی الزامی است.
---------------------------------------
░▒ 2- دروس اصلی جامعهشناسی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/نظریههای جامعهشناسی 1/2/32//32/-
2/نظریههای جامعهشناسی 2/2/32//32/نظریههایجامعهشناسی1
3/روشتحقیقكمی پیشرفته/2/32//32/-
4/روش تحقیق كیفی پیشرفته/2/16/32/48/-
5/اندیشهاجتماعیمتفكران مسلمان/2/32//32/-
6/جامعهشناسی ادبیات/2/32//32/-
7/جامعهشناسی دین/2/32//32/-
8/جامعهشناسی فرهنگ (تغییرات فرهنگی و مسائل فرهنگی)/2/32//32/-
9/جامعهشناسی معرفت/2/32//32/-
10/جامعهشناسی هنر/2/32//32/-
11/فلسفه علوم اجتماعی/2/32//32/-
جمع//22/336/32/368/
---------------------------------------
░▒ 3- دروس اختیاری جامعهشناسی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/بررسی مسایل اجتماعی ایران/2/32//32/-
2/جامعهشناسی آموزش و پرورش/2/32//32/-
3/جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای جمعی/2/32//32/-
4/جامعهشناسی تاریخی/2/32//32/-
5/ جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی/2/32//32/-
6/جامعهشناسی حقوق/2/32//32/-
7/جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)/2/32//32/-
8/جامعهشناسی علم و تكنولوژی/2/32//32/-
9/جامعهشناسی نابرابریهای اجتماعی /2/32//32/-
جمع//18/288//288/
دانشجویان دو درس (4 واحد) از بین دروس اختیاری انتخاب میكنند
░▒▓ سرفصل درسها
░▒▓1- سرفصل دروس اصلی جامعهشناسی
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 1
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت نظریههای جامعهشناسی كلاسیك و ریشه آنها با هدف تجزیه و تحلیل مقایسهای و تطبیقی متنون اساسی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
شناخت پارادایمهای نظم، تضاد و تلفیق
پوزیتیویسم ساختگرا (كنت، دوركیم، تونیس، پارسنز)
تطورگرایان (اسپنسر، مورگان،...)
تجربهگرائی محض(لوپله و لازارسفلد)
تضادگرایان كلاسیك (ماركس، انگلس،...)
دیدگاه انتقادی (سیرایت میلز، گلدنز، وبلن)
ساختگرائی ماركسیستی، آلتوسر، پلانزاس
---------------------------------------
░ منابع درس:
آرون، ریمون (1374). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: انتشارات امیركبیر.
ایروینگ، زیفلین (1381). آینده بنیانگذاران جامعهشناسی. مترجم دكتر غلامعباس توسلی. تهران: نشر قومس، چاپ دوم.
كوزر، لوئیس (1383). بزرگان اندیشه جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
میلز، سی، رایت (1358). بینش جامعهشناسی. ترجمه عبدالمعبود انصاری. تهران: شركت انتشار.
وبلن، تورستین (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 2
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: نظریههای جامعهشناسی 1
---------------------------------------
░ هدف:
درك نظریههای معاصر جامعهشناسی و دیدگاههای جدید، تجزیه و تحلیل و مقایسه بینشها و چشمانداز آینده
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
گرایشها و جریانهای عمده در جامعهشناسی معاصر (نظریه خرد، كلان، نظریه برد متوسط، نظریه استنتاجی، گراندت تئوری)
كارگردگرائی ساختاری، نوكاركردگرائی، نظریه سیستمها
ماركسیسم ساختاری، ماركسیسم انتقادی، مكتب فرانكفورت
گرایش تفهمی و تفسیری، پدیدارشناسی و روششناسی مردمی، كنش متقابل و نمادی، گرایشات تلفیقی
معرفی چند تن از صاحبنظران معاصر: یورگن هابرماس، راندل كالینز، بوردیو وكیدنز
پارادایمهای و مفاهیم عمده جامعهشناسی معاصر از قبیل، نظام، امنیت، اعتماد و هویت و سرمایه اجتماعی و جهانی شدن
---------------------------------------
░ منابع درس:
توسلی، غلامعباس (1385). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت، چاپ دوازدهم.
جی.لارسن، كالوین (1377). نظریههای جامعهشناسی محض و كاربردی. ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل. تهران: انتشارات سمت.
ریتزر، جرج (1378). نظریههای جامعهشناسی معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
كانرتون، پل (1385). جامعهشناسی انتقادی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر اختر.
لازارسفلد، پل (1376). بینشها و گرایشهای عمده در جامعهشناسی معاصر. ترجمه دكتر غلامعباس توسلی. تهران: انتشارات امیركبیر، چاپ دوم.
Cuff, E.C& Sharrock& Francis. D.W (2008). Perspectives in sociology. London: Routledge.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق کمی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
تسلط نظری بر تدوین طرح تحقیق تبیینی پیمایشی و تحلیل نتایج و دادهها با روشهای پیشرفته آماری.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ماهیت روش پیمایش و كاربردهای آن
طرح تحقیق تبیینی پیمایشی (طرح مسئله، چارچوب نظری، مفاهیم و تعریف عملیاتی، مبانی روششناسی، گردآوری دادهها، پردازش دادهها، تحلیل و ارائه دادهها)
سنجش (نظریه سنجش، پایایی و اعتبار، مقیاسسازی)
طرح نمونهگیری (نظریه نمونهگیری احتمالی، روشهای نمونهگیری احتمالی- تصادفی ساده، سیستماتیك، طبقهبندی، خوشهای چندمرحلهای)
تحلیل دادهها (تحلیل یکمتغیره، تحلیل دومتغیره، تحلیل سه متغیره)
تحلیل رگرسیون خطی(منطق رگرسیون خطی، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل مسیر (منطق تحلیل مسیر، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل عامل (منطق تحلیل عامل، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل رگرسیون لاجستیك (منطق رگرسیون لاجستیك، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل خوشهای (منطق تحلیل خوشهای، مفروضات و كاربرد آن)
---------------------------------------
░ منابع درس:
شركت اسپیاساس (1377). رگرسیون چندمتغیره در نرمافزار SPSS. ترجمه یحیی علیبابایی. مؤسسه نشر جهاد، تهران.
دواس، دیوید (1376). پیمایش درعلوم اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
دواس، دیوید (1387). طرح تحقیق در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی.، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران.
شوسلر، كاستنر؛ مولر (1378). استدلال آماری در جامعهشناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
كرلینجر، پدهازور (1366). رگرسیون چندمتغیری در پژوهش رفتاری. ترجمه حسن سرایی. تهران: مركز نشر دانشگاهی.
كلاین، پل (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه دكتر صدرالسادت و مینایی. تهران: سمت.
كیم و مولر (1380). كاربرد تحلیل عاملی در پژوهش اجتماعی. ترجمه مسعود كوثری. تهران: انتشارات سلمان.
میلر، دلبرت (1380). راهنمای طرح تحقیق و سنجش اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشرنی.
نایبی، هوشنگ (1385). ”منطق نمونهگیری احتمالی در پیمایشهای اجتماعی“، نامه صادق، شماره 30، صص: 130-103.
نایبی، هوشنگ (1387). برنامه كامپیوتری آمار در علوم اجتماعی SPSS ، انتشارات روش، تهران.
Blalock, Hubert M. (1975). Causal Inferences in Nonexperimental Research, North Carolina: The University of North Carolina Press.
Carmines, E. & R. Zeller, (1979). Reliability and Validity Assessment, Calif.: Sage.
Klin, Paul (1993). An Easy Guide to Factor Analysis, London and New York: Routledge.
Norusis, Marija J. (1989). SPSS: Guide to Data Analysis, New Jersey: Prentice-Hall.
Rombesburg, H. Charles (2004). Cluster Analysis for Researchers, North Carolina: Lulu Press.
Rossi, Peter H., James D. Wright & Andy B. Anderson (eds.) (1983). Handbook of Survey Research, New York: Academic.
Scheaffer, Richrd. l., William Mendenhall & Lyman Ott, (1996). Elementary Survey Sampling, California: Duxbury Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق كیفی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 1
تعداد واحد عملی: 1
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان با كلیات و مقدمات روشهای كیفی تحقیق
آشنائی با تفاوتهای عمده روشهای كمی و كیفی تحقیق
آشنائی با انواع عمده روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح مقدمات و كلیات روشهای كیفی تحقیق
توضیح تفاوت روشهای كمی و كیفی تحقیق
طرح و بررسی انواع روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ منابع درس:
صدیق سروستانی، رحمتالله (1368). «تحلیل موردی در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 2.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1375). «كاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 8.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1380). «همپژوهی و همنویسی در ایران». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 18.
Northcutt, Norvell and Danny McCoy (2004). Interactive Qualitative Analysis, Sage Pub. Ca.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
بررسی تحول اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان در بستر تحول تمدن اسلامی هدف اولی است كه این واحد درسی معطوف به آن است. تبیین گوناگونی اندیشه متفكران اسلامی، مقایسه آنها با یكدیگر و سپس بدست دادن مدلهای تئوریك هدف ثانویه این واحد درسی است. استفاده از این مجموعه نظری به منظور توانمند ساختن دانشجویان در جهت باور نمودن تولید علم بومی كاربرد این واحد درسی میباشد.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
طرح نظریه دولت و تمدن (توسعهشهر + صنعت + تولید دانش)
تبیین تحول تمدن اسلامی بر اساس نظریه دولت و تمدن
تبیین تحول فكر اجتماعی در تمدن اسلامی، جریانهای تفكر اجتماعی در تمدن اسلامی
تأسیس علم عمران در تمدن اسلامی
فصل جدایی ابنخلدون از عصر كلاسیك، بررسی آراء منتقدین ابنخلدون
دنیای مدرن و علل عقب ماندگی كشورهای اسلامی
كمالیسم، اسلامگرایی و جنبشهای اسلامی معاصر
اسلامگراها: بررسی اندیشه اجتماعی متفكران اسلامگرا در ایران، مصر و بقیه دنیای اسلام
---------------------------------------
░ منابع درس:
آئینهوند، صادق (1360). علم تاریخ در اسلام. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1359). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد دوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1362). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد اول. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
حكیمی،محمدرضا (1364). دانش مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سعید، بابی (1379). هراس بنیادین؛ اروپامداری و ظهور اسلامگرایی. ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صد، سیدمحمدباقر (1367). انسان مسئول و تاریخساز از دیدگاه قرآن. تهران: بنیاد قرآن.
فارابی، ابونصر محمد (1358). سیاست مدینه. ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات انجمن فلسفه.
فارابی، ابونصر محمد (1359). اندیشههای اهل مدینه فاضله .ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات طهوری.
فارابی، ابونصر محمد (1364). احصاءالعلوم. ترجمه حسینی خدیوجم. تهران: شركت انتشارات علمی.
قربانی، زینالعابدین (1361). علل پیشرفت و انحطاط مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مطهری، مرتضی (1377). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی. تهران: انتشارات صدرا، جلد دوم مجموعه آثار.
هونگه، زیگرید (1366). فرهنگ اسلام در اروپا. ترجمه مرتضی رهبانی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نقوی، محمدعلی (1361). جامعهشناسی غربگرایی. تهران: امیركبیر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی ادبیات
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف درس آشنا ساختن دانشجویان با نظریهها و روشهای تحقیقی در جامعهشناسی ادبیات و موضوعات گوناگون آن است بگونهای كه بتوانند به فهمی جامعهشناسی از ادبیات و تولید و توزیع و مصرف آن در ایران برسند و بتوانند از این رهگذر نقد اجتماعی ادبی داشته باشند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
تعریف ادبیات، سبكهای درس و نظریه ادبی
نظریهها در جامعهشناسی ادبیات (گلدمن، لوكاچ، لوونتال، اسكارپیت)
روش تحقیق در جامعهشناسی ادبیات
جامعهشناسی آفرینش ادبی ارمان و شكلگیری آن در غرب رمان معاصر فارسی، جنگ، ادبیات مهاجرت، داستان و عامهپسند
اجتماعات در ادبیات فارسی، جامعهشناسی در ادبیات
توزیع ادبی (چاپ و نشر، سانسور، جوایز ادبی، انجمنها و محفلهای ادبی)
مصرف ادبیات، جامعهشناسی خواندن
---------------------------------------
░ منابع درس:
اسكاربیت، روبرت (1374). جامعهشناسی ادبیات. ترجمه مرتضی كتبی. تهران: سمت.
پوینده، محمدجعفر گزیده و ترجمه (1377). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. تهران: نقش جهان.
زرفا، مشیل (1368). ادبیات داستانی، رمان و واقعیت اجتماعی. ترجمه نسرین پروینی. تهران: فروغی.
گلدمن، لوسین (1371). جامعهشناسی ادبیات. تهران: هوش و ابتكار.
Goldman, lucien of william Boelhower (1980). Essays on Method in The Sociology of Literature. Library Binding.
Rogers, Mary (1991) Novels, Novelists and Readers. NY. Scate University of New York Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی دین
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان كارشناسی ارشد با دیدگاههای جامعهشناسی در زمینه ادیان و شناخت تئوریهای كلاسیك و معاصر جامعهشناسی دینی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
اهمیت و جایگاه دین در جوامع بشری، قلمرو جامعهشناسی دین و پشتوانه تحلیل جامعهشناسی دین
دیدگاههای مختلف تاریخ ادیان، تئوریها، الهیات، فلسفه، جامعهشناسی در مورد ادیان
برخی عوامل مؤثر بر رشد جامعهشناسی دین
نظریه پزتیوستی دین
نظریه تكاملی دین
نظریه كاركردی دین
نقد نظریههای ماركس و فروید درباره منشأ دین
نظریه پدیدارشناسی دین
رابطه دین و نهادهای مختلف (دین و خانواده، دین ودولت، دین و اقتصاد، دین و معضلات اجتماعی، دین و اندیشه پست مدرنیزم)
بررسی منابع اساسی: صور ابتدائی حیات دینی دوركیم، اخلاق پرستان و روح سرمایهداری اثر ماكس وبر
---------------------------------------
░ منابع درس:
توسلی، غلامعباس (1379). روشنفكری و اندیشه دینی، رهیافتی جامعهشناسی به اندیشه دكتر شریعتی. تهران: انتشارات قلم.
توسلی، غلامعباس (1380). جامعهشناسی دین. تهران: انتشارات سخن.
ویلم (1378). جامعهشناسی ادیان. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران.
هامیلتون (1382). جامعهشناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی فرهنگ (تغییرات فرهنگی و مسائل فرهنگی)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف اصلی از ارائه این درس در مقطع كارشناسی ارشد آشنا كردن دانشجویان با تحولاتی است كه طی چند دهه اخیر در مبانی. اصول، موضوعات و نحوه بررسی و تحلیل در جامعهشناسی صورت گرفته است. فرض اصلی در این درس بر تغییر پاردایمی است. چرخش از محوریت اقتصاد و سیاست به فرهنگ موجب شده است تا بسیاری از گفتمانهای كلاسیك مورد بازشناسی قرار گرفته و حوزههای جدیدی در این رشته شكل بگیرد باوجوداینكه حوزه هایی چون مطالعات فرهنگی را بیشتر خارج از جامعهشناسی، مطرح میكنند، ولی اعتثاد بر این است كه حتی این حوزه نیز تا حدود زیادی میتواند بخشی از مطالعات جامعهشناختی در نظر گرفته شود. از طرف دیگر، با تغییر در نگاه به فرهنگ، حوزه هایی چون جامعهشناسی فرهنگ و جامعهشناسی فرهنگی نیز حیات جدید یافته وتوانسته اند تا حدود زیادی گسترش یابند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
چیستی فرهنگ
عناصر و نمودهای فرهنگی
نظریه فرهنگ
تغییر فرهنگ
عوامل تغییر فرهنگ
بررسی فرهنگی
تحقیق فرهنگی
تجربه مطالعه فرهنگ در ایران
تجربه تغییرات فرهنگی در ایران
---------------------------------------
░ منابع درس:
آزاد ارمكی، تقی ؛ غیاثوند، احمد (1383). جامعهشناسی تغییرات فرهنگی در ایران. تهران: انتشارات آن.
آزادارمكی، تقی ؛ غفاری، غلامرضا (1383). جامعهشناسی نسلی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.
الیت،تی.اس (1369). درباره فرهنگ. ترجمه حمید شاهرخ. تهران:.نشر مركز.
اینگلهارت، رونالد (1383). تغییرات فرهنگی در كشورهای پیشرفته. ترجمه مریم وتر. تهران: انتشارات كویر، چاپ دوم.
برمن، ادوارد (1373). كنترل فرهنگ (نقش بنیادهای كارنگی، فورد و راكفلر در سیاست خارجی آمریكا). ترجمه حمید الیاسی. تهران: نشر نی، چاپ سوم.
ستاری، جلال (1366). در قلمرو فرهنگ. تهران: شركت نشر و پخش ویس.
كوش، دنی (1381). مفهوم فرهنگ در علوم اجتماعی. ترجمه فریدون وحیدا. تهران: انتشارات سروش و مركز تحقیقات صدا و سیما.
مالینوفسكی،برونیسلاو (1379). نظریهای درباره فرهنگ. ترجمه عبدالحمید زرین قلم. تهران: گام نو.
هریسون، لارنس و ساموئل هانتیگتون (1383). اهمیت فرهنگ. ترجمه انجمن توسعه مدیریت ایران. تهران: موسسه انتشارات امیركبیر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی معرفت
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك روابط متقابل جهان اجتماعی و اشكال مختلف معرفت
شناخت رویكردهای نظری نسبت به روابط روابط جهان اجتماعی و معرفت
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
معرفت چیست
معرفتها: ملاكهای تفكیك علم، فلسفه، دین، و ایدئولوژی
معرفتشناسی و جامعهشناسی معرفت
متاتئوری معرفت: رویكردهای وجودشناختی و غایتشناختی
تعیین اجتماعی معرفت
تحلیل كلمات كلیدی:تعین، معرفت
رویكردهای عمومی
جامعه معرفت: مروری تاریخی بر نظریات قرون 18 و 19
شكلگیری جامعهشناسی معرفت
نظریات برجسته جامعهشناسی معرفت در قرن بیستم
جامعهشناسی معرفت كلاسیك و جامعهشناسی معرفت "جدید"
---------------------------------------
░ منابع درس:
آشتیانی، منوچهر (1386). ماكس شلر. تهران.
برگر، پیتر ؛ لوكمان، توماس (1375). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: علمی و فرهنگی، چاپ اول.
توكل، محمد (1383) جامعهشناسی معرفت و علم. تهران: سمت.
دوركیم، امیل (1384). صور بنیادین حیات دینی. ترجمه باقر پرهام. تهران: مركز.
فوكو، میشل (1384). اراده به دانستن. ترجمه نیكو سرخوش و افشین جهاندیده. تهران: نی، چاپ سوم.
ماركس، كارل (1377). ایدئولوژی آلمانی. ترجمه: تیرداد نیكی. تهران: نشر اختران.
ماركس، كارل (1377). دستنوشتههای اقتصادی و فلسفی 1844. ترجمه حسن مرتضوی. تهران: آگه.
مانهایم، كارل (1380). ایدئولوژی و اتوپیا. ترجمه فریبرز مجیدی. تهران: سمت.
Berger P. & Luckmann T. (1963). Sociology of Religion and Sociology of Knowledge, Sociology and Social Research, 47, 4.
Dilthey W. (1962). Pattern & Meaning in History, New Yourk: Harper.
Manheim, K. & P. Kecskemeti (ed.) (1924) Essays On The Sociology of Knowledge, New York: Harcourt, Brace & World.
Marx K. (and Engels) (1970). The German Ideology, London: Lowrence and Wisherd.
Marx K. (T. Bottomore, ed & intr.) (1975). Karl Marx on Sociology and Social Philosophy, Middlesesx: Pelican Books.
Mauss M, & Durkheim E. (1970). Primitive Classification, London: Cohen & West.
Merleau-ponty, M. (1962). Phenomenology of Percepion, London: Routledge.
Merton R. (1937). The Sociology of Knowledge. Isis 27(3): 493-503.
Scheler, M F. (1980). Problems of a Sociology of Knowledge, London: RKP.
Stark W. (1958). The Sociology of Knowledge, London: RKP.
Tavakol M. (1987). Sociology of Knowledge: Theoretical Problems, New Delhi: Sterling.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی هنر
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك مبانی جامعهشناسی هنر و دینامیسم میدان هنری با تكیه بر ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مقدمات: معرفی رشته و جایگاه هنر در سنت جامعهشناسی
تعریف هنر
رویکرد اکسیولوژیک فلسفی: حقیقت، خیر، زیبایی، (کانت، هگل، نیچه/ آدرنو، بنیامین)
رویکرد تاریخی
جامعهشناسی تولید هنری، هنرمند و اثر هنری
جامعهشناسی بازار هنری، بازار هنری، مصرف فرهنگی، جهانی شدن و تکنولوژیهای جدید
جامعهشناسی دریافت هنری، مخاطب، مخاطبها، غیر مخاطب
دو الگو: دمکراتیزاسیون فرهنگ و دمکراسی فرهنگی، مشروعیتگرایی و مردمگرایی.
آسیبشناسی وضعیت هنرها در ایران، تحقیقات میدانی دانشجویان
---------------------------------------
░ منابع درس:
احمدی، بابك (1375). حقیقت و زیبایی. تهران: نشر مرکز.
باستید (1374). هنر و جامعه. ترجمه غفاری. تهران: توس.
بنیامین، آدرنو، مارکوزه (1382)؛ زیباییشناسی انتقادی. ترجمه امید مهرگان. گام نو.
دووینو (1379). جامعهشناسی هنر. ترجمه سحابی. تهران: مرکز.
رافائل (1383). جامعهشناسی هنر. ترجمه معصوم بیگی. تهران: آگه.
راودراد، اعظم (1382). نظریههای جامعه شناسی هنر و ادبیات. انتشارات دانشگاه تهران.
الكساندر؛ جامعهشناسی هنر.
مارکوزه، بنیامین آدرنو (1382). زیباییشناسی انتقادی. ترجمه امید مهرگان. گام نو.
ولف، جانت (1361). تولید اجتماعی هنر. ترجمه نیره توکلی. نشر مرکز..
هاوزر، آرنولد (1355). گستره و محدوده جامعهشناسی هنر. ترجمه فیروز شیروانلو. تهران: توس.
هینیک، ناتالی (1385). جامعه شناسی هنر. ترجمه نیک گهر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ فلسفه علوم اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت ماهیت علوم اجتماعی و ویژگیهای نظریه جامعهشناختی
بررسی و نقد رویكردهای معرفتشناختی و روششناختی مختلف
درك وضعیت كنونی نظریهپردازی در علوم اجتماعی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
فلسفه علوم اجتماعی چه ضرورتی دارد و به چه نیازهایی پاسخ میدهد
تاریخ پیدایی نظریهپردازی اجتماعی سكولار از نوزایی تا پیدایی جامعهشناسی
ویژگی معرفتشناسانه و روششناسانه نظریه كلاسیك جامعهشناسی
ویژگی رویكردهای معرفتشناسانه و روششناسانه پس از دوره كلاسیك جامعهشناسی
---------------------------------------
░ منابع درس:
راین، آلن (1372). فلسفه علوم اجتماعی. تهران: مؤسسه فرهنگی صراط.
سروش، عبدالكریم (1366) تفرج صنع. تهران: سروش.
فروند، ژولین (1362). آراء و نظریات در علوم اجتماعی. تهران: نشر دانشگاهی.
لیتل، دانیل (1373). گونههای تبیین اجتماعی. تهران: موسسه فرهنگی صراط.
نبتون، تد و كرایب، یان (1384). فلسفه علوم اجتماعی. تهران: نشر آگه.
░▒ 2- سرفصل دروس اختیاری
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ بررسی مسایل اجتماعی ایران
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك مقدمات و مبانی مسائل اجتماعی، علل و عوامل و پیامدهای آن
درك اهم مسائل اجتماعی مطرح در كشور
تحلیل جامعهشناختی اهم مسائل اجتماعی ایران
مشاركت دانشجویان در تحلیل اهم مسائل اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بحث در مورد رویكردهای مختلف در بررسی مسائل اجتماعی
بحث در مورد شناخت اهم مسائل اجتماعی كشور
بحث در مورد علل و عوامل بروز و استمرار مسائل اجتماعی
سمینارهایی محدود با حضور كارشناسان ودستاندركاران اجرائی حوزه مدیریت مسائل اجتماعی كشور
---------------------------------------
░ منابع درس:
رابینگتون و انبرگ (1383). رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت ا... صدیق سروستانی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
Allan Mazur (1999). Global Social Problems. Newjersey, Prentice Hall.
Stanley Eitzen, D. & Leedham, C. S. (1998). Solutions to Social Prablems. Boston, Mass. Allyn and Bacon.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی آموزش و پرورش
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف، فهم و تجزیه و تحلیل جایگاه و ابعاد آموزش و پرورش از دیدگاه جامعهشناسی و تحولات آن در عصر حاضر
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
تاریخ، ابعاد و قلمرو جامعهشناسی آموزش و پرورش
نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه معاصر
دیدگاهها و نظریهها در جامعهشناسی آموزش و پرورش مرتن(كاركردهای پنهان و آشكار آموزش و پرورش)
الف دیدگاه كاركردگرا، چشمانداز (دوركیم، پارسنز، دیوید و دور...)
ب دیدگاه تضادگرا
ج چشمانداز سوسیال و دموكراسی (برابری فرصتها)
آموزش و پرورش و بازو تولید اجتماعی، دیدگاه ژیرار و بوردیو
سرمایهداری و فرهنگ ضد آموزشی (دیدگاه پل ویلز)
آموزش و پرورش و قشربندی و نابرابریهای اجتماعی
ساختار و ناكارآیی آموزش و پرورش در ایران
آموزش و پرورش و تحرك اجتماعی
ناهماهنگی و نابرابریها: سطح ابتدائی، اعتراض، سطح متوسط، سطح عالی
شرایط بحرانی آموزش و پرورش و امكان خروج از بحران
نتیجهگیری
---------------------------------------
░ منابع درس:
بودن، ریمون (1378). منطق كنش اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیك گهر. تهران: انتشارات جاویدان.
توسلی، غلامعباس (1383). آموزش و پرورش و گفتمانهای نوین. تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
توسلی، غلامعباس. جامعهشناسی آموزش و پرورش. (زیر چاپ).
علاقه بند، علی (1384). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: كتابخانه فروردین.
كومب، فیلیپ (1378). بحران اجتماعی آموزش و پرورش. ترجمه فرید آلآقا. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
كوی، لوتان (1378). آموزش و پرورش، فرهنگها و جوامع. ترجمه محمد یمینی. تهران: انتشارات شهید بهشتی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای جمعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناسائی ارتباطات و ابعاد اجتماعی آن
گونهشناسی ارتباطات اجتماعی
شناسائی بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات اجتماعی
شناسائی رسانههای جمعی و انواع آن
شناخت فرایند پیدائی و كاركردهای تكمیلی – تفاضلی رسانههای جمعی
شناخت زمینههای فرهنگی ارتباطات جمعی
شناخت اثرات رسانههای جمعی بر نهادها و سازمانهای اجتماعی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ارتباط، پدیده اجتماعی و ساختهای آن
بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات و صاحبنظران آن
مك لوهان و مك لوهانیسم
رایزمن و دورانهای سه گانه تاریخ از روزنه ارتباطات
نظریه كشت (cultivation)
نظریههای انگ و برچسب
انواع اساسی در رسانههای جمعی
اثرات رسانههای جمعی بر خانواده
اثرات رسانههای جمعی بر كودكان
توسعه اقتصادی – اجتماعی و رسانههای جمعی
فرهنگ و ارتباطات (رسانههای جمعی)
رسانههای جمعی و تبلیغات
---------------------------------------
░ منابع درس:
بیرو،آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: انتشارات كیهان.
پراتكانیس، ت و الیوت، آ (1379). عصر تبلیغات. ترجمهكاووس سید امامی و محمد صادق عباسی. تهران: انتشارات سروش.
رهبری، غ (1354). بررسی آگهیهای تبلیغاتی روزنامه كیهان در دهه 1344-1353. پایان نامه فوق لیسانس به راهنمایی باقر ساروخانی. دانشگاه تهران: دانشكده علوم اجتماعی.
ساروخانی، باقر (1381). رسانهها و آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات وزارت كشور.
ساروخانی، باقر (1383). اقناع، غایت ارتباطات. نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 11، 3، صص 93-117.
ساروخانی، باقر (1382). بنیادهای اندیشه در دانش ارتباطات. تهران، انتشارات خجسته.
ساورخانی، باقر (1386). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ بیستم.
كازنو، ژ (1384). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ ششم.
Berger, j (1998). Ways of Seeing, Punguin.
Dance, E. X. (ed) (1967). Human Communication Theory, Original Essays, New york: Holt, Rinehart and Winston, 288-309
Dance, franke- x. (1967) "Toward A Theory of Human Communication' in France. Griffin, E. m (1997) A First look at Communication Theory, 3tded, New York: Mc Graw-Hill.
Rayner, P, Wall, P, etal (2001). Media? London: Routledge.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی تاریخی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
این واحد درسی دو هدف عمده را پیگیری میكند. هدف اول نشان دادن روابطی است كه درطول تاریخ بیان تاریخ و تفكر اجتماعی و در عصر حاضر میان تاریخ و جامعهشناسی از جهات گوناگون وجود دارد. هدف دومی كه این واحد درسی معطوف به آن است عبارت است از استفاده از این دستگاه یا چهارچوب تحلیلی در تبیین تحولات اجتماعی ایران میباشد.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
طرح مباحث مقدماتی در مورد تاریخ – شامل تعریف تاریخ، تاریخ بعنوان حادثه و روایت رویكردهای نظری در مورد فهم تاریخ و تاریخ واكنش.
انسان، درك تاریخی و رابطه آن با تفكر اجتماعی، در عصر كلاسیك وعصر مسیحیت
مكاتب تاریخی و علم عمران درعصر اسلام - شامل علم عمران، علم تاریخی، مفاهیم عمده، روش، موضوعهای اصلی علم تاریخی ابنخلدون، چگونگی تحول تاریخ
عصر مدرن و شكلگیری جامعهشناسی تاریخی - قرن 18، عصر انسان و تاریخ، نظریه انسانشناسی در این دوره، جریانهای عمده نظری و تاریخ، جامعهشناسی علم تاریخی یا اثباتی، متد جامعهشناسی تاریخی، تحول رابطه بین جامعهشناسی و تاریخ، محدودیتهای جامعهشناسی تاریخی.
---------------------------------------
░ منابع درس:
استنفورد، مایكل (1382). درآمدی بر فلسفه تاریخ. ترجمه احمد گلمحمدی. تهران: نشر نی.
پولارد، سیدنی (1354). اندیشه ترقی. ترجمه حسین اسدپور پیرانفر. تهران: امیركبیر.
پیتر، برك (1381). تاریخ و نظریه اجتماعی. ترجمه غلامرضا جمشیدیها. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فروند، ژولین (1362). آراء و نظریهها در علوم انسانی. ترجمه دكتر كاردان. تهران: مركز نشر.
میلز، سیرایت (1361). بینش جامعهشناختی؛ نقدی بر جامعهشناسی آمریكایی. ترجمه دكترعبدالمعبود انصاری. تهران: شركت سهامی انتشار.
نوذری، حسینعلی (1379). فلسفه تاریخ. تهران: طرح نو.
هابدن، استفن (1379). روابط بینالملل و جامعهشناسی تاریخی. ترجمه جمشید زنگنه. تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی.
Abrams, P. (1963). Histioical Sociology, West Compton House, Open Books.
Bendis, R. (1984). Force, Fate and Freedom in Historical Sociology, California University of California Press.
Bock, K. (1980). Human Nature and History. A Response to Sociobiology, NewYork, Columbia University Press.
Hawthorn, G. (1990). Enlightenment & Despair: A History of Social Theory, Cambridge, Cambridge University Press, second edition.
Kalberg, S. (1994). Max Weber's Comparative-Historical Sociology, Cambridge, Britain Polity Press.
Skocpol, T. (1995). Vision and Method in Historical Sociology, Cambridge: Cambridge University Press.
Swingewood, A. (1991). A Short History of Sociological Thought, London: MacMillan, second edition.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف این درس بررسی ابعاد اجتماعی جریان رو به رشد جامعه اطلاعاتی د رجهان و بویژه اثرات و پیامدهای اجتماعی آن است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
کلیات (تعریف جامعه اطلاعاتی و عناصر اساسی و ویژگیهای آن؛ دیجیتالی شدن اطلاعات؛ پیدایش فرهنگ رسانه ای؛ مخاطرات و تهدیدهای جامعه اطلاعاتی؛ آینده جامعه اطلاعاتی؛ رابطه جامعهشناسی و جامعه اطلاعاتی؛ روشهای تحقیق در جامعه اطلاعاتی)
حوزه اجتماع و فرهنگ (جامعه پذیری در جامعه اطلاعاتی؛ جهانی شدن فرهنگ؛ مذهب در جامعه اطلاعاتی؛ شهر مجازی و فضای جریانها)
حوزه اقتصاد (اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اطلاعات؛ تکنولوژی اطلاعات و بازسازی سرمایه؛ نیروی کار جهانی؛ تغییر شکل کار و اشتغال)
حوزه سیاست (دموکراسی و سیاست ملی و محلی در جامعه اطلاعاتی؛ مالکیت اینترنت و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن؛ افزایش آزادیهای بیان در جامعه اطلاعاتی؛ انحصاری کردن اطلاعات و نابرابری در اینترنت؛ آمریکایی شدن جامعه اطلاعاتی)
حوزه دانش (آموزش، رسانههای آموزشی؛ کتاب دیجیتالی؛ سواد رسانهای؛ جامعه اطلاعاتی و گسترش علم)
جامعه ایران (وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران و تطورات آن؛ مسائل اجتماعی منتج از جامعه اطلاعاتی در ایران؛ اینترنت و زبان فارسی)
جوانان و جامعه اطلاعاتی (تغییر در جامعهپذیری رسمی و غیررسمی، سبک زندگی و هویت اجتماعی؛ مسائل جنسی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ مشارکت اجتماعی جوانان در جامعه اطلاعاتی؛ آسیبهای اجتماعی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی در جامعه اطلاعاتی، و مساله جوانان در آن؛ جوانان و اوقات فراغت در جامعه اطلاعاتی).
---------------------------------------
░ منابع درس:
پارسا، خسرو (گزینش و ویرایش) (1379). جامعه انفورماتیک و سرمایهداری: واقعیت و اسطوره. تهران: آگه.
تامپسون، جان ب. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: سروش.
فیدر، جان (1380). جامعه اطلاعاتی. ترجمه علی رادباوه و عباس گیلوری. تهران: کتابدار.
محسنی، منوچهر (1380). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: دیدار.
معتمدنژاد، کاظم (1383). جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشمانداز جهانی. تهران: مرکز پژوهشهای ارتباطات.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات. ترجمه احد قلیان و افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
وبستر، فرانک (1380). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
Castells, Manuel (1996). The Rise of Network Society, London: Blackwell.
Common Steven (1989). Post Modernist Culture, Balckwell, NY.
Hague, Barry N. & Loa Der, Brain D. (eds.) (1999). Digital Democracy, London: Routledge.
Hajnal, Peter I. (ed.) (2002). Civil Society in The Information Age, Hampshire: Ashgate.
Mansell, Robin & Steinmuller, W. Edward (2000). Mobilizing The Information Society: Strategies for Growth and Opportunity, Oxford: Oxford University Press.
May, Christopher (2002). The Information Society: A Sceptical View, Cambridge: Polity Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی حقوق
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناسائی قوانین بمثابه نماد اجتماعی
تعامل جامعه و قوانین
نظریههای اساسی در حوزه جامعهشناسی حقوقی
نقد، ارزیابی و تحلیل بانیان جامعهشناسی حقوقی
كاربرد پارادایمهای جامعهشناسی حقوقی درجامعه ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش نخست: مباحث مقدماتی: زمینههای اجتماعی تكوین قوانین، تعامل قانون و جامعه، قوانین و تغییرات اجتماعی، قوانین و كنترل اجتماعی
بخش دوم: نظریههای اساسی: شناخت، تحلیل و نقد نحله طبیعی، شناخت، نقد و تحلیل نحله اثباتی، نظریههای تحلیلی، نظریه زیستی- تنكارشناختی
بخش سوم: بانیان: ژرژ گورویچ، ارلیخ، فریدمن و...
بخش چهارم: اصول اساسی در جامعهشناسی حقوقی
بخش پنجم: كاربرد جامعهشناسی حقوقی در ایران و در حوزههای خاص
---------------------------------------
░ منابع درس:
آشوری، محمد (1382). جایگزین زندان یا مجازاتهای بینابین. تهران: انتشارات دانشكده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.
اسكات، ر (1380). سیستمهای حقوقی، حقیقی و باز. ترجمه محمد رضا بهرنگی. تهران: انتشارات كمال تربیت.
داوید، ر (1364). نظامهای بزرگ حقوق معاصر. ترجمه محمد آشوری، حسین صفائی، عزت ا... عراقی. تهران: انتشارات مركز نشر دانشگاهی.
Ebrlich(E), (1965). The Fundamental Principles of The Sociology of Law, Trans by W. L. Mol, Cambridge: Mass, Harvard University Press.
Friedmann(W):(1960). Legal Theories, london: Stevens, 4The edition.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنایی با تفاوت جامعهشناسی سیاسی متعارف و متأخر
تعمق در مفاهیم جامعه، جامعه مدنی و دولت؛ و همچنین مفاهیم پیوند دهندة جامعه با دولت (مثل طبقه؛ دموكراسی پارلمانی؛ مؤلفههای شبه سیاسی).
آشنایی با مفاهیم و نظریههای محوری در بحث انقلابها و جنبشهای اجتماعی
كوشش در جهت تبیین جنبشهای اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح سنتهای نظری:
ماركس وبر و دوركم
از منظر جامعهشناسی گیدنز (و ارزیابی نارساییهای آن)
نظریههای مربوط به دولت- ملتسازی
نظریههای مربوط به دموكراتیزاسیون در دودهة اخیر
مفهوم جنبش اجتماعی و تفاوت آن با مسأله اجتماعی، با فعالیتهای حزبی، با زندگی روزمره
مفهوم انقلاب و انواع آن
چشماندازهای نظری:
الف: نظریههای متعارف شامل [تخاصم طبقاتی؛ ساختی- كاركردی (جامعه تودهای، فشار ساختاری، محرومیت نسبی)].
ب: نظریههای متأخر شامل [بسیج منابع (اولسون- آبرشال، زالد- مك كارتی، چارلز تیلی)؛ ساختی- ارزش محور (اوفه، هابرماس، اینگلهارت)؛ ساختی- هویت محور (تورن، ملوچی، كاستلز)].
---------------------------------------
░ منابع درس:
جلاییپور، حمیدرضا (1381). جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی. تهران: طرحنو.
جلاییپور، حمیدرضا (1384). فراز و فرود جنبش كردی. تهران: لوح فكر.
جلاییپور، حمیدرضا (در دست چاپ). دو جنبش كلان و پنج جنبش خرد اجتماعی در ایران.
دلاپورتا، دوناتلا ؛ دیانی، ماریو (1383). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
نش، كیت (1383). جامعهشناسی سیاسی معاصر. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
Faulks, Keith (1999). Political Sociology, Edinburgh: University Press.
Goodwin, J. and Jasper, M. (2003). The Social Movements Reader Oxford: Blackwell.
Nash. K. and Scolt. A. (2004). The BlackWell Companion To Political Sociology, Oxford: BlackWell Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی علم و تكنولوژی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
مطالعه تئوریهای جامعهشناختی علم و تكنولوژی و آگاهی از ارتباط و تأثیر پارامترهای اجتماعی در شكلگیری، رشد، شكوفایی، و ركود علم و تكنولوژی در دورههای مختلف تاریخی در كشورهای مختلف و بكارگیری آنها در وضعیت گذشته، حال و آینده كشور.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مقدمات معرفتشناختی
سؤالات اساسی جامعهشناسی علم
تعین اجتماعی علم
علم و ساخت اجتماعی
سه دوره مهم تاریخ علم اروپایی و تحلیل جامعهشناختی آنها
دانشمند و نقش اجتماعی او
علم و نظام اجتماعی
علم، پارامترهای اجتماعی و مسأله حقیقت علمی
---------------------------------------
░ منابع درس:
توكل، محمد (1370). جامعهشناسی علم. تهران: انتشارات صدوق، چاپ اول.
توكل، محمد (1384). جامعهشناسی علم و معرفت. تهران: انتشارات سمت.
محسنی، منوچهر (1378). جامعهشناسی علم. تهران: انتشارات طهوری.
Boyle & Wheale & Sturgess (2001). People, Science, and Technology.
Merton, R.K (1985). Sociology of Science.
Merton, R.K (1987). Sociology of Science, an Episode.
Woolgar, S (2002). Science – The Very Idea..
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی نابرابریهای اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك نظریات مربوط به قشربندی و نابرابریهای اجتماعی (اعم از طبقاتی، قومی و جنسی و…)(عوامل موجد، مبقی و پیامدها )، اندازه گیری نابرابری و میزان نابرابری در ایران و جهان.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مقدمه
نظریههای قشربندی و نابرابریهای اجتماعی (طبقاتی، قومی، جنسی، مذهبی و جهانی شده) (عوامل موجد، مبقی، پیامدها و قربانیان)
اندازه گیریهای كمی و كیفی قشربندی و نابرابری در جامعه
وضعیت نابرابری در سطح جهانی
---------------------------------------
░ منابع درس:
چاوشیان تبریزی، حسن (1381). سبك زندگی و هویت اجتماعی (مصرف و انتخابهای ذوقی به عنوان تمایز و تشابه اجتماعی در دوره اخیر مدرنیته). رساله دكتری در رشته جامعهشناسی دانشگاه تهران
گزارشات بانك مركزی
نایبی، هوشنگ (1381). قشربندی اجنماعی برحسب پرستیژ. رساله دكتری در رشته جامعهشناسی، دانشگاه تهران.
Andersen, Margaret & Collins, Particia Hill (ed)(1992), Race,Class, and Gender, An Anthology, California: Wadworth Publishing Company,Belmont.
Bendix, Beihard & Lipset, Seymour Martin (ed) (1953). Class, Status and Power (A Reader in Social Stratification, Glencoe Illinois: The Free Press.
Best, Shaun ( 2005). Undrestanding Social Divitioms, London: Sage Publication.
Crompton, Rosemary (1993printed in 1996). Class And Stratification (An Introduction to Current Debates), Cambridge: polity press, Blackwell.
Giddens, Anthony & Held, David (ed). (1982 printed in 1995), Classes , Status and Conflict (Classical and Contemporary Debates), Hong kong: Macmilan press.
Grusky, David (ed) (1994). Social Stratification Class, Race, Gender in Perspective, Stanford University, Westview Press, USA.
Woodward, Kath (ed) (2004). Questioning Identity : Gender , Class, Ethnicity, London: Rroutledge, second edition.
سلام ضرایب کنکور تغییر کرده
همه دروس ضریب ۲ و فقط حوزه ها ضریب ۳ دارند
آیا چارت درسیطبق دروس دانشگاه تهران تغییری نکرده ؟