شامل آخرین بازنگری گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
---------------------------------------
░▒ تعریف
رشته مطالعات جوانان یكی از شاخههای علوم اجتماعی است كه به مطالعه ویژگیها، مسائل، خرده فرهنگ جوانان، تحولات اجتماعی جوانان و نهادها و سازمانهای اجتماعی فعال در حوزه جوانان میپردازد.
---------------------------------------
░▒ هدف
هدف دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزههای مختلف اجتماعی و فرهنگی برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامهریزی در زمینههای مختلف اجتماعی و فرهنگی مرتبط با جوانان است.
---------------------------------------
░▒ ضرورت و اهمیت
جامعه ما دارای یكی از جوانترین جمعیتهای دنیا است و وضعیت موجود جوانان در كشور از جهات مختلفی از جمله تحصیل، اشتغال، فراغت، ازدواج و جامعهپذیری به مسائل اجتماعی مهم كشور تبدیل شده كه حل آن علاوه بر بسیج نیروهای مختلف، نیازمند تربیت كارشناسان و متخصصانی است كه بتوانند به لحاظ نظری و كاربردی این بسیج را همراهی و هدایت كنند.
---------------------------------------
░▒ نقش و توانایی
فارغالتحصیلان این دوره در زمینه مطالعات جوانان و تحقیقات بنیادی و كاربردی در این رشته توانایی و مهارت لازم كسب میكنند و ضمن كسب توان تجزیه و تحلیل مسائل جوانان به امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و سیاستگزاری و برنامهریزی مرتبط با جوانان در مؤسسات دولتی و غیردولتی مختلف میپردازند.
ادامه...
---------------------------------------
░▒ طول دوره و شكل نظام
طول دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان دو سال تحصیلی است كه به طور معمول سه نیم سال اول به گذراندن دروس و نیمسال آخر به پایاننامهنویسی اختصاص مییابد. نظام آموزشی دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان واحدی و مطابق با آییننامه دوره كارشناسی ارشد مصوب شورای عالی برنامهریزی است كه در آن هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هر نیمسال شامل شانزده هفته كامل آموزشی است.
---------------------------------------
░▒ شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو
1ـ كلیه فارغالتحصیلان كارشناسی رشتههای مختلف مجاز هستند در آزمون دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان شركت نمایند.
---------------------------------------
░▒ مواد و ضرایب امتحانی
مواد و ضرایب امتحانی دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان به شرح زیر است:
ردیف/عناوین درسی/ضرایب امتحانی
1/زبان عمومی و تخصصی/1
2/روش تحقیق /1
3/نظریههای جامعهشناسی/2
4/حوزهها /3
---------------------------------------
░▒ تعداد واحدهای درسی
واحدهای درسی دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان شامل 32 واحد به شرح زیر است:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس اصلی/22
/دروس اختیاری/4
3/پایاننامه/6
جمع//32
دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی موظف هستند در ترم اول دروس جبرانی را هم بگذرانند:
ردیف/دروس/تعداد واحد
1/دروس جبرانی/6
جمع//6
---------------------------------------
=========================================
---------------------------------------
░▒ جداول درسها
---------------------------------------
░▒ 1- دروس جبرانی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/نظریههای جامعهشناسی 1/2/32//32/
2/مبانی جامعهشناسی 2/2/32//32/
3/روش تحقیق عملی/2/16/32/48/
جمع//6/80/32/112/
توضیح: این دروس فقط برای دانشجویان فارغالتحصیل رشتههای غیرعلوم اجتماعی الزامی است.
---------------------------------------
░▒ 2- دروس اصلی
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/نظریههای جامعهشناسی 1/2/32//32/-
2/نظریههای جامعهشناسی 2/2/32//32/نظریههایجامعهشناسی1
3/روشتحقیقكمی پیشرفته/2/32//32/-
4/روش تحقیق كیفی پیشرفته/2/16/32/48/-
5/اندیشهاجتماعیمتفكران مسلمان/2/32//32/-
6/جامعهشناسی اوقات فراغت /2/32//32/-
7/جامعهشناسی تغییرات فرهنگی و مناسبات نسلی/2/32//32/-
8/جامعهشناسی جنسیت/2/32//32/-
9/جامعهشناسی ورزش/2/32//32/-
10/جامعهشناسی هویت/2/32//32/-
11/سمینار بررسی آسیبهای اجتماعی جوانان/2/32//32/-
جمع//22/336/32/368/
---------------------------------------
░▒ 3- دروس اختیاری
ردیف/نام درس/تعداد واحد/ساعت/پیشنیاز
///نظری/عملی/جمع/
1/بررسی مسایل اجتماعی ایران /2/32//32/-
2/جامعهشناسی آموزش و پرورش/2/32//32/-
3/جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای جمعی/2/32//32/-
4/جامعهشناسی اقتصادی (مسائل، كار و بیكاری، مصرف...)/2/32//32/-
5/جامعهشناسی انحرافات اجتماعی/2/32//32/-
6/ جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی/2/32//32/-
7/ جامعهشناسی خانواده/2/32//32/-
8/جامعهشناسی دین /2/32//32/-
9/جامعهشناسی رفتارهای پرخطر/2/32//32/-
10/جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)/2/32//32/-
11/جامعهشناسی فرهنگ جوانی/2/32//32/-
جمع//22/352//352/
دانشجویان دو درس (4 واحد) از بین دروس اختیاری انتخاب میكنند
░▒ سرفصل درسها
---------------------------------------
░▒ 1- سرفصل دروس اصلی
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 1
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت نظریههای جامعهشناسی كلاسیك و ریشه آنها با هدف تجزیه و تحلیل مقایسهای و تطبیقی متنون اساسی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
شناخت پارادایمهای نظم، تضاد و تلفیق
پوزیتیویسم ساختگرا (كنت، دوركیم، تونیس، پارسنز)
تطورگرایان (اسپنسر، مورگان،...)
تجربهگرائی محض(لوپله و لازارسفلد)
تضادگرایان كلاسیك (ماركس، انگلس،...)
دیدگاه انتقادی (سیرایت میلز، گلدنز، وبلن)
ساختگرائی ماركسیستی، آلتوسر، پلانزاس
---------------------------------------
░ منابع درس:
آرون، ریمون (1374). مراحل اساسی اندیشه در جامعهشناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: انتشارات امیركبیر.
ایروینگ، زیفلین (1381). آینده بنیانگذاران جامعهشناسی. مترجم دكتر غلامعباس توسلی. تهران: نشر قومس، چاپ دوم.
كوزر، لوئیس (1383). بزرگان اندیشه جامعهشناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
میلز، سی، رایت (1358). بینش جامعهشناسی. ترجمه عبدالمعبود انصاری. تهران: شركت انتشار.
وبلن، تورستین (1383). نظریه طبقه مرفه. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نشر نی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ نظریههای جامعهشناسی 2
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: نظریههای جامعهشناسی 1
---------------------------------------
░ هدف:
درك نظریههای معاصر جامعهشناسی و دیدگاههای جدید، تجزیه و تحلیل و مقایسه بینشها و چشمانداز آینده
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
گرایشها و جریانهای عمده در جامعهشناسی معاصر (نظریه خرد، كلان، نظریه برد متوسط، نظریه استنتاجی، گراندت تئوری)
كارگردگرائی ساختاری، نوكاركردگرائی، نظریه سیستمها
ماركسیسم ساختاری، ماركسیسم انتقادی، مكتب فرانكفورت
گرایش تفهمی و تفسیری، پدیدارشناسی و روششناسی مردمی، كنش متقابل و نمادی، گرایشات تلفیقی
معرفی چند تن از صاحبنظران معاصر: یورگن هابرماس، راندل كالینز، بوردیو وكیدنز
پارادایمهای و مفاهیم عمده جامعهشناسی معاصر از قبیل، نظام، امنیت، اعتماد و هویت و سرمایه اجتماعی و جهانی شدن
---------------------------------------
░ منابع درس:
توسلی، غلامعباس (1385). نظریههای جامعهشناسی. تهران: انتشارات سمت، چاپ دوازدهم.
جی.لارسن، كالوین (1377). نظریههای جامعهشناسی محض و كاربردی. ترجمه غلامعباس توسلی و رضا فاضل. تهران: انتشارات سمت.
ریتزر، جرج (1378). نظریههای جامعهشناسی معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
كانرتون، پل (1385). جامعهشناسی انتقادی. ترجمه حسن چاوشیان. تهران: نشر اختر.
لازارسفلد، پل (1376). بینشها و گرایشهای عمده در جامعهشناسی معاصر. ترجمه دكتر غلامعباس توسلی. تهران: انتشارات امیركبیر، چاپ دوم.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق کمی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
تسلط نظری بر تدوین طرح تحقیق تبیینی پیمایشی و تحلیل نتایج و دادهها با روشهای پیشرفته آماری.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ماهیت روش پیمایش و كاربردهای آن
طرح تحقیق تبیینی پیمایشی (طرح مسئله، چارچوب نظری، مفاهیم و تعریف عملیاتی، مبانی روششناسی، گردآوری دادهها، پردازش دادهها، تحلیل و ارائه دادهها)
سنجش (نظریه سنجش، پایایی و اعتبار، مقیاسسازی)
طرح نمونهگیری (نظریه نمونهگیری احتمالی، روشهای نمونهگیری احتمالی- تصادفی ساده، سیستماتیك، طبقهبندی، خوشهای چندمرحلهای)
تحلیل دادهها (تحلیل یکمتغیره، تحلیل دومتغیره، تحلیل سه متغیره)
تحلیل رگرسیون خطی(منطق رگرسیون خطی، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل مسیر (منطق تحلیل مسیر، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل عامل (منطق تحلیل عامل، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل رگرسیون لاجستیك (منطق رگرسیون لاجستیك، مفروضات و كاربرد آن)
تحلیل خوشهای (منطق تحلیل خوشهای، مفروضات و كاربرد آن)
---------------------------------------
░ منابع درس:
شركت اسپیاساس (1377). رگرسیون چندمتغیره در نرمافزار SPSS. ترجمه یحیی علیبابایی. مؤسسه نشر جهاد، تهران.
دواس، دیوید (1376). پیمایش درعلوم اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
دواس، دیوید (1387). طرح تحقیق در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی.، مؤسسه انتشارات آگاه، تهران.
شوسلر، كاستنر؛ مولر (1378). استدلال آماری در جامعهشناسی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشر نی.
كرلینجر، پدهازور (1366). رگرسیون چندمتغیری در پژوهش رفتاری. ترجمه حسن سرایی. تهران: مركز نشر دانشگاهی.
كلاین، پل (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمه دكتر صدرالسادت و مینایی. تهران: سمت.
كیم و مولر (1380). كاربرد تحلیل عاملی در پژوهش اجتماعی. ترجمه مسعود كوثری. تهران: انتشارات سلمان.
میلر، دلبرت (1380). راهنمای طرح تحقیق و سنجش اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی. تهران: نشرنی.
نایبی، هوشنگ (1385). ”منطق نمونهگیری احتمالی در پیمایشهای اجتماعی“، نامه صادق، شماره 30، صص: 130-103.
نایبی، هوشنگ (1387). برنامه كامپیوتری آمار در علوم اجتماعی SPSS ، انتشارات روش، تهران.
Blalock, Hubert M. (1975). Causal Inferences in Nonexperimental Research, North Carolina: The University of North Carolina Press.
Carmines, E. & R. Zeller, (1979). Reliability and Validity Assessment, Calif.: Sage.
Klin, Paul (1993). An Easy Guide to Factor Analysis, London and New York: Routledge.
Norusis, Marija J. (1989). SPSS: Guide to Data Analysis, New Jersey: Prentice-Hall.
Rombesburg, H. Charles (2004). Cluster Analysis for Researchers, North Carolina: Lulu Press.
Rossi, Peter H., James D. Wright & Andy B. Anderson (eds.) (1983). Handbook of Survey Research, New York: Academic.
Scheaffer, Richrd. l., William Mendenhall & Lyman Ott, (1996). Elementary Survey Sampling, California: Duxbury Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ روش تحقیق كیفی پیشرفته
تعداد واحد نظری: 1
تعداد واحد عملی: 1
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان با كلیات و مقدمات روشهای كیفی تحقیق
آشنائی با تفاوتهای عمده روشهای كمی و كیفی تحقیق
آشنائی با انواع عمده روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح مقدمات و كلیات روشهای كیفی تحقیق
توضیح تفاوت روشهای كمی و كیفی تحقیق
طرح و بررسی انواع روشهای كیفی تحقیق
---------------------------------------
░ منابع درس:
صدیق سروستانی، رحمتالله (1368). «تحلیل موردی در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 2.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1375). «كاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 8.
صدیق سروستانی، رحمتالله (1380). «همپژوهی و همنویسی در ایران». نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی، شماره 18.
Northcutt, Norvell and Danny McCoy (2004). Interactive Qualitative Analysis, Sage Pub. Ca.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
بررسی تحول اندیشه اجتماعی متفكران مسلمان در بستر تحول تمدن اسلامی هدف اولی است كه این واحد درسی معطوف به آن است. تبیین گوناگونی اندیشه متفكران اسلامی، مقایسه آنها با یكدیگر و سپس بدست دادن مدلهای تئوریك هدف ثانویه این واحد درسی است. استفاده از این مجموعه نظری به منظور توانمند ساختن دانشجویان در جهت باور نمودن تولید علم بومی كاربرد این واحد درسی میباشد.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
طرح نظریه دولت و تمدن (توسعهشهر + صنعت + تولید دانش)
تبیین تحول تمدن اسلامی بر اساس نظریه دولت و تمدن
تبیین تحول فكر اجتماعی در تمدن اسلامی، جریانهای تفكر اجتماعی در تمدن اسلامی
تأسیس علم عمران در تمدن اسلامی
فصل جدایی ابنخلدون از عصر كلاسیك، بررسی آراء منتقدین ابنخلدون
دنیای مدرن و علل عقب ماندگی كشورهای اسلامی
كمالیسم، اسلامگرایی و جنبشهای اسلامی معاصر
اسلامگراها: بررسی اندیشه اجتماعی متفكران اسلامگرا در ایران، مصر و بقیه دنیای اسلام
---------------------------------------
░ منابع درس:
آئینهوند، صادق (1360). علم تاریخ در اسلام. تهران: انتشارات وزارت ارشاد.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1359). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد دوم. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
ابنخلدون، عبدالرحمن (1362). مقدمه ابنخلدون. ترجمه محمد پروین گنابادی. جلد اول. تهران: بنگاه ترجمه و نشر كتاب.
حكیمی،محمدرضا (1364). دانش مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سعید، بابی (1379). هراس بنیادین؛ اروپامداری و ظهور اسلامگرایی. ترجمه غلامرضا جمشیدیها و موسی عنبری. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صد، سیدمحمدباقر (1367). انسان مسئول و تاریخساز از دیدگاه قرآن. تهران: بنیاد قرآن.
فارابی، ابونصر محمد (1358). سیاست مدینه. ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات انجمن فلسفه.
فارابی، ابونصر محمد (1359). اندیشههای اهل مدینه فاضله .ترجمه سیدجعفر سجادی. تهران: انتشارات طهوری.
فارابی، ابونصر محمد (1364). احصاءالعلوم. ترجمه حسینی خدیوجم. تهران: شركت انتشارات علمی.
قربانی، زینالعابدین (1361). علل پیشرفت و انحطاط مسلمین. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
مطهری، مرتضی (1377). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی. تهران: انتشارات صدرا، جلد دوم مجموعه آثار.
هونگه، زیگرید (1366). فرهنگ اسلام در اروپا. ترجمه مرتضی رهبانی. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
نقوی، محمدعلی (1361). جامعهشناسی غربگرایی. تهران: امیركبیر.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی اوقات فراغت
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان با تعاریف فراغت و ویژگیهای آن
آشنائی دانشجویان با نظریههای اساسی در جامعهشناسی فراغت
گونهشناسی فراغت و شیوههای ساز ماندهی هر یك از آنان
باز ساخت مدلهای اساسی در گذراندن فراغت
آشنائی دانشجویان با مدیریت فراغت (با تأكید بر جامعهشناسی و جوانان و كاربرد آن در جامعهانسانی)
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش یك: مقدمات: الف: فراغت و تعاریف اصلی آن. ب: جوانی و جوانان در ارتباط با زمان فراغت
بخش دوم: مباحث نظری: تحول تاریخی فراغت. گونهشناسی فراغت، نظریههای اساسی درجامعهشناسی فراغت.
بخش سوم: كاربردها: (كاربرد فراغت در بین جوانان): مدلهای كاربردی در جامعهشناسی فراغت (با تأكید بر جوانان)
فراغت، جوانان و خانواده فرهنگ و فراغت فراغت و شكاف نسلی
بخش چهارم: مدیریت فراغت (با تأكید برسازمانهای فراغتی جوانان)
---------------------------------------
░ منابع درس:
ساروخانی، باقر (1353). در پاسخ جامعه ایران به نیازمندیهای جوانان. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات دانشگاه تهران.
ساروخانی، باقر (1378). دایرهالمعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارا ت كیهان، چاپ سوم، دو مجلد.
ساروخانی، باقر. فراغت و جامعه و راهبردهای جامعهشناختی فراغت. تكثیرمحدود.
شفرز، برنارد (1383). مبانی جامعهشناسی جوانان. ترجمه كرامت الله راسخ. تهران: نشرنی.
مایر، روزن (1351). جامعهشناسی جوانان. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: انتشارات مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران.
Dumazdier(s) (1974). Sociology of Leisure, New York: Epsevier.
Gershung (J) (2000). Changing Time (Work and Leisure), Oxford. U. p.
Godbey (G) (1989). The Future of Leisure Services, V. P. I.
Parker (S) (1986). The Sociology of Leisure, London: George Allen and Unwinltd.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی تغییرات فرهنگی و مناسبات نسلی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنا كردن دانشجویان با نقش نسل در تحولات اجتماعی - فرهنگی و منزلتهای جوانان در خانواده.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مفاهیم عهده در جامعه شناسی تغییرات اجتماعی و مناسبات نسلی
نظریات و دیدگاهها در تغییرات اجتماعی
نوع رابطه بین نسلها در ایران
شرح و بسط نقش جوان در خانواده
شرح و بسط منزلت جوان در خانواده
شرح و بسط مسؤلیتهای متقابل خانواده و جوانان
شرح و بسط مسائل و مشكلات جوانان با خانواده
ارزیابی مطالعات انجام شده در حوزه نسلها در ایران و جهان
---------------------------------------
░ منابع درس:
آزاد ارمكی، تقی (1386) شكاف نسلی، تهران، انتشارات جامعهشناسی
گسست نسلی (1387)، مجموعه مقالات، انتشارات جهاد دانشگاهی، دانشگاه تهران.
آزاد ارمكی، تقی و غلامرضا غفاری (1386) انقطاع نسلی ،گزارش تحقیقی، توسعه مطالعات و تحقیقات اجتماعی.
قائیم، علی (1361) خانواده و مسائل جوانان و نوجوانان، قم: شفق.
مهدوی، محمد صادق (1377) بررسی تطبیقی تغییرات ازدواج، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.
صاحبالزمانی، ناصرالدین (1345) راز كرشمه، تهران، عطائی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی جنسیت
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
این درس دربرگیرنده رویكردهای اصلی، نظریهها، روشها و مفاهیمی است كه در مورد مناسبات جنسیتی مطرح است. اهداف كلی این درس عبارتند از:
آشنا شدن با پارادایمهای تئوریكی ر مورد جنس و جنسیت
آشنا شدن با مفاهیم و اصول اسای مناسبات و روابط جنسیتی
آشنا شدن با روشهای تحقیق در مطالعات مربوط به زنان
پرورش دیدد تحلیلی و انتقادی نسبت به مطالعات در موضوعات جامعهشناسی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مطالعه زنان با توجه به رویكردهای جنسی
زنان و جنسیت در زندگی روزانه
مفاهیم جنس و جنسیت
جنسیت، بیولوژی و فرهنگ
مبانی نهادینه شدن جنسیت
اجتماعی شدن و شكل گیری هویت جنسیتی
رویكردهای نظری در مورد شكل گیری جنسیت
نقد نظریههای اجتماعی شدن
زنان و برساختهای اجتماعی
جنسیت و نهادهای اجتماعی
زنان و اصلاحات اجتماعی
تغییرات اجتماعی و تئوریهای جنسیتی
زنان و جنبشهای اجتماعی
---------------------------------------
░ منابع درس:
ابوت، پاملا؛ والاس، كلر (1380). جامعهشناسی زن. ترجمه نجم عراقی شرفی.
باقری، خسرو (1382). مبانی فلسفی فمینیسم . تهران: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. دفتر برنامهریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (1380). بررسی مسائل و مشكلات زنان، اولویتها و رویكردها. قم.
دفتر مطالعات و تحقیقات زنان (1382). فمینیسم و دانشهای فمینیستی. ترجمه عباس یزدانی و بهروز جندقی. قم: انتشارات مركز مدیریت حوزه علمیه خواهران،.
دفتر مطالعات و تحقیقان زنان (1384). الگوی جامع شخصیت زن مسلمان. قم: چاپ اول،.
دوبوار، سیمون (1380). جنس دوم. ترجمه قاسم صنعوی. تهران: نشر توس.
ریتزر، جرج (1381). نظریههای جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی- فرهنگی.
مشیرزاده، حمیرا (1382). از جنبش تا نظریه اجتماعی؛ تاریخ دو قرن فمینسم. تهران: نشر شیرازه.
یونسكو (1384). مسایل جنسیتی در جامعه اطلاعاتی. ترجمه حمید جاودانی. تهران: مركز انتشارات یونسكو.
M.Anderson (1998). Thinking About Women: Sociological Perspectives on Sex and Gender. Allyn and Bacon
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعه
شناسی ورزش
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
جامعه
شناسی ورزش یك درس 2 واحدی دوره كارشناسی ارشد است كه عمدتاَ مبتنی بر مطالعه و بررسی ارتباط بین جامعه، فرهنگ، نهادهای اجتماعی و ورزش در سطوح مختلف قهرمانی و همگانی است
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
معرفی جامعه
شناسی ورزش به عنوان شاخه
ای نسبتاَ جدید از جامعه
شناسی و حوزه مسئولیت
ها و ماموریت
های آن
تفكیك ورزش به ورزش قهرمانی و همگانی و جایگاه هر یك در جامعه ما در مقایسه باسایر جوامع
سهم ورزش در سبد هزینه
های خانوار به نسبت قشربندی اجتماعی ـ اقتصادی آن
رویكرد برنامه
های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور نسبت به انواع ورزش و انواع قشربندی اجتماعی ـ اقتصادی در جامعه
ورزش و جنسیت در جامعه ایرانی در مقایسه با سایر جوامع
معرفی نهادهای مرتبط با ورزش در جهان و جایگاه سیاسی و تجاری ورزش در جوامع مختلف
ورزش و خشونت در جامعه
---------------------------------------
░ منابع درس:
مقالات منتشره در فصلنامه المپیك
منابع: مقالات منتشره در مجله Sport Sociology
Dunning Eric (1999). Sport Matters: Sociological Studies of Sport, Violence and Civilization Routledge.
Giulianotti Richard (1999., Football: A Sociology of the Global Game, Polity Press.
Ingham Alen G and Loy John W.(1993). Sport in Social Development, Human Kinetics Publishers.
Jarvie Grant and Maguire Joseph (1994). Sport and Leisure in Social Thought, Routledge
Nixon Howard and Frey James (1996.) A Sociology of Sport , Wadsworth Publishing Company.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی هویت
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
تحولات سریع فرهنگی و اجتماعی موجب سیالیت مضاعف هویتهای اجتماعی گشته است. هویت به عنوان وجه تمایز و تصویر روشن خود و جامعه, مفهومی برساخته است که در عصر جدید جایگاه والایی در تحلیلهای اجتماعی و فرهنگی یافته است.
بر این اساس درس «جامعهشناسی هویت» به منظور شناسایی ابعاد این مفهوم و تحلیل تحولات آن در دوره کارشناسی ازشد جامعهشناسی ارائه میگردد. با توجه به اهمیت خاص مفهوم هویت در تحلیل علمی مسائل جوانان , این درس برای رشته مطالعات جوانان الزامی شده است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
مفهوم هویت, ابعاد و انواع آن
نظریات جامعه شناسان و روانشناسان
عوامل موثر در شکل گیری هویت
گفتمانهای هویتی در ایران
بحران هویت
هویت و جهانی شدن
بررسی پژوهشهای انجام شده درباره هویت در ایران
---------------------------------------
░ منابع درس:
ذاکر اصفهانی، علیرضا (1381). مؤلفههای هویت ملی در ایران. تهران: دفتر نشر معارف، گروه تحقیقات سیاسی اسلام, پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
رجایی، فرهنگ (1382). شاکله هویت ایرانیان امروز. تهران: نی.
شایگان، داریوش(1378). افسون زدگی جدید، هویت چهلتکه و تفکر سیاسی. تهران،: نشر و پژوهش فرزان روز.
طباطبایی، سید جواد (1381). دیباچهای بر نظریه انحطاط ایران. تهران: نگاه امروز.
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات (جلد2 ). ترجمه حسن چاوشیان و دیگران. تهران: طرح نو.
کچویان، حسین(1386). تطورات گفتمانهای هویتی در ایران. تهران: نی.
گیدنز,آنتونی(1378). تجدد و تشخص؛ جامعه و هویت شخصی در عصر جدید. تهران: نی.
مجلات فصلنامه مطالعات ملی (از 1تا 32).
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ سمینار بررسی آسیبهای اجتماعی جوانان
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنا كردن دانشجویان با مسایل و مشكلات روان و اجتماعی جوانان و بررسی كج رفتاریهای اجتماعی.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
طرح تعریفها و مفاهیم كلی حوزه آسیبشناسی اجتماعی
طرح نظریهها و رویكردهای مختلف حوزه آسیبشناسی اجتماعی
بررسی نظریههای عمدة جامعهشناختی مربوط به آسیبهای اجتماعی
بررسی نظام كنترل اجتماعی و انواع آن
بررسی سهم جوانان در آسیبهای اجتماعی
بررسی راههای كاهش سهم جوانان در آسیبهای اجتماعی
---------------------------------------
░ منابع درس:
رابینگتون و انبرگ (1383). رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت ا... صدیق سروستانی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
صدیق سروستانی، رحمت ا... (1387) آسیبشناسی اجتماعی، تهران : سازمان مطالعه و تدوین كتاب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)
Stanley Eitzen, D. & Leedham, C. S. (1998). Solutions to Social Prablems. Boston, Mass. Allyn and Bacon.
---------------------------------------
░▒ 2- سرفصل دروس اختیاری
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ بررسی مسایل اجتماعی ایران
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
درك مقدمات و مبانی مسائل اجتماعی، علل و عوامل و پیامدهای آن
درك اهم مسائل اجتماعی مطرح در كشور
تحلیل جامعهشناختی اهم مسائل اجتماعی ایران
مشاركت دانشجویان در تحلیل اهم مسائل اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بحث در مورد رویكردهای مختلف در بررسی مسائل اجتماعی
بحث در مورد شناخت اهم مسائل اجتماعی كشور
بحث در مورد علل و عوامل بروز و استمرار مسائل اجتماعی
سمینارهایی محدود با حضور كارشناسان ودستاندركاران اجرائی حوزه مدیریت مسائل اجتماعی كشور
---------------------------------------
░ منابع درس:
رابینگتون و انبرگ (1383). رویكردهای نظری هفتگانه در بررسی مسائل اجتماعی. ترجمه رحمت ا... صدیق سروستانی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
شیخی ، محمدتقی (1382) جامعه شناسی مسائل اجتماعی و مددكاری اجتماعی، تهران، انتشارات سمت.
Allan Mazur (1999). Global Social Problems. Newjersey, Prentice Hall.
Stanley Eitzen, D. & Leedham, C. S. (1998). Solutions to Social Prablems. Boston, Mass. Allyn and Bacon.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی آموزش و پرورش
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف، فهم و تجزیه و تحلیل جایگاه و ابعاد آموزش و پرورش از دیدگاه جامعهشناسی و تحولات آن در عصر حاضر
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
تاریخ، ابعاد و قلمرو جامعهشناسی آموزش و پرورش
نقش و جایگاه آموزش و پرورش در جامعه معاصر
دیدگاهها و نظریهها در جامعهشناسی آموزش و پرورش مرتن(كاركردهای پنهان و آشكار آموزش و پرورش)
الف دیدگاه كاركردگرا، چشمانداز (دوركیم، پارسنز، دیوید و دور...)
ب دیدگاه تضادگرا
ج چشمانداز سوسیال و دموكراسی (برابری فرصتها)
آموزش و پرورش و بازو تولید اجتماعی، دیدگاه ژیرار و بوردیو
سرمایهداری و فرهنگ ضد آموزشی (دیدگاه پل ویلز)
آموزش و پرورش و قشربندی و نابرابریهای اجتماعی
ساختار و ناكارآیی آموزش و پرورش در ایران
آموزش و پرورش و تحرك اجتماعی
ناهماهنگی و نابرابریها: سطح ابتدائی، اعتراض، سطح متوسط، سطح عالی
شرایط بحرانی آموزش و پرورش و امكان خروج از بحران
نتیجهگیری
---------------------------------------
░ منابع درس:
بودن، ریمون (1378). منطق كنش اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیك گهر. تهران: انتشارات جاویدان.
توسلی، غلامعباس (1383). آموزش و پرورش و گفتمانهای نوین. تهران: پژوهشگاه تعلیم و تربیت.
توسلی، غلامعباس. جامعهشناسی آموزش و پرورش. (زیر چاپ).
علاقه بند، علی (1384). جامعهشناسی آموزش و پرورش. تهران: كتابخانه فروردین.
كومب، فیلیپ (1378). بحران اجتماعی آموزش و پرورش. ترجمه فرید آلآقا. تهران: انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی.
كوی، لوتان (1378). آموزش و پرورش، فرهنگها و جوامع. ترجمه محمد یمینی. تهران: انتشارات شهید بهشتی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی ارتباطات و رسانههای جمعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناسائی ارتباطات و ابعاد اجتماعی آن
گونهشناسی ارتباطات اجتماعی
شناسائی بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات اجتماعی
شناسائی رسانههای جمعی و انواع آن
شناخت فرایند پیدائی و كاركردهای تكمیلی – تفاضلی رسانههای جمعی
شناخت زمینههای فرهنگی ارتباطات جمعی
شناخت اثرات رسانههای جمعی بر نهادها و سازمانهای اجتماعی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
ارتباط، پدیده اجتماعی و ساختهای آن
بینشهای اساسی در حوزه ارتباطات و صاحبنظران آن
مك لوهان و مك لوهانیسم
رایزمن و دورانهای سه گانه تاریخ از روزنه ارتباطات
نظریه كشت (cultivation)
نظریههای انگ و برچسب
انواع اساسی در رسانههای جمعی
اثرات رسانههای جمعی بر خانواده
اثرات رسانههای جمعی بر كودكان
توسعه اقتصادی – اجتماعی و رسانههای جمعی
فرهنگ و ارتباطات (رسانههای جمعی)
رسانههای جمعی و تبلیغات
---------------------------------------
░ منابع درس:
بیرو،آلن (1366). فرهنگ علوم اجتماعی. ترجمه باقر ساروخانی. تهران: انتشارات كیهان.
پراتكانیس، ت و الیوت، آ (1379). عصر تبلیغات. ترجمهكاووس سید امامی و محمد صادق عباسی. تهران: انتشارات سروش.
رهبری، غ (1354). بررسی آگهیهای تبلیغاتی روزنامه كیهان در دهه 1344-1353. پایان نامه فوق لیسانس به راهنمایی باقر ساروخانی. دانشگاه تهران: دانشكده علوم اجتماعی.
ساروخانی، باقر (1381). رسانهها و آسیبشناسی اجتماعی. تهران: انتشارات وزارت كشور.
ساروخانی، باقر (1383). اقناع، غایت ارتباطات. نامه علوم اجتماعی. تهران: انتشارات دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، 11، 3، صص 93-117.
ساروخانی، باقر (1382). بنیادهای اندیشه در دانش ارتباطات. تهران، انتشارات خجسته.
ساورخانی، باقر (1386). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ بیستم.
كازنو، ژ (1384). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی. تهران: انتشارات اطلاعات، چاپ ششم.
Berger, j (1998). Ways of Seeing, Punguin.
Dance, E. X. (ed) (1967). Human Communication Theory, Original Essays, New york: Holt, Rinehart and Winston, 288-309
Dance, franke- x. (1967) "Toward A Theory of Human Communication' in France. Griffin, E. m (1997) A First look at Communication Theory, 3tded, New York: Mc Graw-Hill.
Rayner, P, Wall, P, etal (2001). Media? London: Routledge.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی اقتصادی ‹(مسائل، كار و بیكاری، مصرف...)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف از ارائه درس جامعهشناسی اقتصادی معرفی و بحث بر سر مفاهیم اصلی و اصول جامعهشناسی اقتصادی و تفاوت روششناختی و مفهومی آن با اقتصاد نئو كلاسیك، اقتصاد نهادگرا و اقتصاد ماركسیستی است. همچنین كاربردهای جامعهشناسی اقتصادی در شناخت پدیدههای اقتصادی بر اساس آراء چامعه شناسان در باره این مسائل و اصول مرتبط به دانشجویان رشته جامعهشناسی تدریس خواهد شد. دانشجویان در پایان این درس به اهمیت تفاوت آرا اقتصادی و جامعه شناسان اقتصادی و نیز به كاربستن اصول جامعهشناسی اقتصادی آگاهی خواهند یافت . انتظار میرود که درک این حوزه تحقیقی و آگاهی از نظریههای جامعه شناسان اقتصادی دانشجویان را در شناخت تاثیر مسائل اقتصادی در مشکلات اجتماعی و ارتباط دادن آن با امر سیاستگذاری اجتماعی و اقتصادی کمک کند. این درس در 16 جلسه در زمینههای مرتبط با جامعهشناسی اقتصادی از جمله تشریح تفضیلی تفاوتهای آن با اقتصاد نئو كلاسیك تنظیم شده است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
موضوعات عمومی، تعاریف مختلف از جامعهشناسی اقتصادی
تفکیک جامعهشناسی اقتصادی از جامعهشناسی زندگی اقتصادی
تفاوتهای جامعهشناسی اقتصادی از علم اقتصاد : مفهوم کنشگر؛ کنش اقتصادی؛ محدودیتهای کنش؛ رابطه اقتصاد و جامعه؛ هدف تحلیل در روشهای مورد استفاده، و سنتهای فکری
اندیشههای جامعهشناسی اقتصادی: مارکس، ماکس وبر، دورکیم، شومپیتر، پولانی، پارسنز، اسمسلر، گیدنز ؛ و اندیشه اقتصادی : کینز، اسمیت، هایک
نظریه علوم اجتماعی و مسائل اقتصاد کلان : بررسی ارتباط تحولات برخی روندهای نظریه علوم اجتماعی و برخی موضوعات اقتصاد کلان مرسوم؛ دیدگاه انتخاب عقلانی در جامعهشناسی اقتصادی
فرهنگ و اقتصاد : تنوع فرهنگها؛ تاثیرات فرهنگی بر جامعهشناسی اقتصادی؛ فرهنگ در اندیشه اقتصادی؛ فرهنگ در تولیدنظام ها، نهادها و رفتار اقتصادی
نظامهای اقتصادی بر پایه معیارهای مختلف بازارها به مثابه ساختهای اجتماعی: پیچیده بودن پدیده بازار، بازار در نظریه اقتصادی، جامعهشناسی بازار
کار سرمایهداری و بازارهای کار: سازمان کار، جهانی شدن و تحولات در بازار کار، سرنوشت اتحادیههای کارگری، بحران دولت رفاهی، شغل و کار
جامعهشناسی پول: پول، بانکداری و بازارهای مالی
جامعهشناسی مالی: مالیات، یارانه و بودجه
اقتصاد غیررسمی و اقتصاد زیرزمینی: تعاریف، پویاییهای اجتماعی اقتصاد غیر رسمی، اندازه گیری فعالیتهای زیر زمینی و یا غیر رسمی
جامعهشناسی مصرف : نظریهها و ریشههای رشد جامعه مصرفی و تغییرات در سبک زندگی
مسائل مختلف مصرف: فروشگاههای بزرك و خرید در جامعه مصرفی
نظریههای مربوط به مد ولباس در جامعه مصرفی
جمعبندی و مرور مباحث به منظور ارائه رهیافتهای مختلف در جامعهشناسی اقتصادی
---------------------------------------
░ منابع درس:
آگوست فون هایك، فردریش (1385). ادعاهای دروغین به نام دانش. ترجمه احمد میدری. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
اسبكر، گری. نگاه اقتصادی به زندگی.ترجمه حسین تسلیمی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
اسمسلر، نیل (1380). جامعهشناسی اقتصادی. ترجمه كلاهی. تهران: كویر.
كیویلبر، چارلز ؛ اس.هاریسون، رابرت. بنیان روششناختی اقتصاد نهادی، مدل الگو، داستانسرایی و كل گرایی.ترجمه عباس رحیمی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
نورث، داگلاس (1385). اقتصاد نهادی نوین و توسعه. ترجمه فرشاد مومنی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
نورس، داگلاس؛ والیس، جان؛ ونگاست، باری. چارچوب مفهومی برای تفسیر تاریخ مكتوب بشری. ترجمه جعفر خیرخواهان. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره 3.
هریس وایت، باربارا (1385). فهم بازارها در اقتصادهای در حال توسعه به مثابه نهادهای اجتماعی و سیاسی. ترجمه علی اصغر سعیدی. فصلنامه اقتصاد سیاسی تحول همه جانبه. تهران: شماره اول.
Carlo. Trigilia, (2002). Economic Sociology: State, Market and Society in Modern Capitalism, Blackwell.
Corrigan, Peter (1997). The Sociology of Consumption, London: Sage.
Granovetter, Mark, at el, eds. (2001). The Sociology of Economic Life, Westview.
Smesler, Neil, at el. (1995). Handbook of Economic Sociology, Princeton university Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی انحرافات اجتماعی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
چند هدف عمده بر این درس میتوان مترتب بود:
اول آنكه در این درس دانشجویان بطور منظم و سیستماتیك باحوزههای نظری و مكاتب مختلف جامعهشناسی انحرافات و ملاكهای طبقهبندی پارادایمهای جامعهشناسی و مكاتب فرعیه هر یك آشنا میشوند و ثانیا” بر حسب هر پارادایم نظری جامعهشناسی، طبقهبندی و تمیز نظریههای كجرفتاری و جامعهشناسی انحرافات آن پارادایم میپردازند و ثالثا” با رویكردی تحلیلی (Analytical) به واكاوی هر نظریه بر حسب انتساب پارادایماتیك، تعلق مكتبی، موضوع مطالعاتی (Subject Matter) قضایا و فرضیات اصلی، سازهها، مفاهیم و متغیرهای اساسی ملاحظات روششناختی اهتمام میكنند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش اول: كلیات
بخش دوم: نظریههای جامعهشناسی كژرفتاری
بخش سوم: نظریههای كژرفتاری متفرع از پارادایم واقعیت اجتماعی Social fact paradigm
بخش چهارم: نظریههای كژرفتاری متفرغ از پارادایم تعریف اجتماعی Social Definition Paradigm
بخش پنجم: نظریههای كژرفتاری متفرع از پارادایم رفتار اجتماعی Social Behavior Paradigm
بخش ششم: كاربرد مدلهای نظری هر پارادایم در شناخت، پیشبینی و كنترل كژرفتاریهای اجتماعی
بخش هفتم: ملاحظات روششناختی پارادایمهای جامعهشناسی در مطالعه انواع كژرفتاریهای اجتماعی
---------------------------------------
░ منابع درس:
بست، ژان میشل (1372). جامعهشناسی جنایت. ترجمه فریدون وحیدا. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
پیكا، ژرژ (1370). جرمشناسی. ترجمه علی حسین نجفی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
كوكرین، ریموند (1376). مبانی اجتماعی بیماریهای روانی. ترجمه بهمن نجاریان و فرید براتی. تهران: انتشارات رشد.
محسنی تبریزی، علیرضا (1383). وندالیسم: مبانی روانشناسی اجتماعی، جامعهشناسی و روانشناسی رفتار وندالیستی در مباحث آسیبشناسی و كژرفتاری اجتماعی. تهران: انتشارات آن.
وایت، راب و فیوناهینز (1383). جرم و جرمشناسی. ترجمه علی سلیمی. قم: پژوهشكده حوزه و دانشگاه.
هیوز، گوردون (1380). پیشگری از جرم (كنترل اجتماعی، ریسك و مدرنیته اخیر). ترجمه علیرضا كلاری و محمدتقی جغتایی. تهران: انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
Berkowitz, A. D. (1997). From Reactive to Proactive Prevention of Crime, Westpotr, CT: Greenwood press.
Clarke, R.(1991). Tackikng Vandalism, London: A Home office Resarch Unit Report.
Clinard, M. and Meier, R. (1991). Sociology of Deviant Bahavior, N. Y. Holt, Rinehart and Winston.
Frazier, C. (1996). A Theoretical Approach to Deviance, Newyork: Belland Howell Company.
Hagan, J. and Mc Garthy, B. (1992). Street Life and Delinquency, BJS, 43.
Perrucci, R. nad Pilisuk, M.(1991). Sociology of Social Problems and Devianc, Boston: Little Brown and Company.
Thombs, D. L. and Beck K. H. (1999). The Social Context of Deviant Behavior, New York: The Guilford Press.
Thombs, Dennis, L. (2003). Intoduction to Addictive Behavior, NY: Ther Cuilford Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف این درس بررسی ابعاد اجتماعی جریان رو به رشد جامعه اطلاعاتی د رجهان و بویژه اثرات و پیامدهای اجتماعی آن است.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
کلیات (تعریف جامعه اطلاعاتی و عناصر اساسی و ویژگیهای آن؛ دیجیتالی شدن اطلاعات؛ پیدایش فرهنگ رسانه ای؛ مخاطرات و تهدیدهای جامعه اطلاعاتی؛ آینده جامعه اطلاعاتی؛ رابطه جامعهشناسی و جامعه اطلاعاتی؛ روشهای تحقیق در جامعه اطلاعاتی)
حوزه اجتماع و فرهنگ (جامعه پذیری در جامعه اطلاعاتی؛ جهانی شدن فرهنگ؛ مذهب در جامعه اطلاعاتی؛ شهر مجازی و فضای جریانها)
حوزه اقتصاد (اقتصاد اطلاعاتی و اقتصاد اطلاعات؛ تکنولوژی اطلاعات و بازسازی سرمایه؛ نیروی کار جهانی؛ تغییر شکل کار و اشتغال)
حوزه سیاست (دموکراسی و سیاست ملی و محلی در جامعه اطلاعاتی؛ مالکیت اینترنت و پیامدهای سیاسی و اجتماعی آن؛ افزایش آزادیهای بیان در جامعه اطلاعاتی؛ انحصاری کردن اطلاعات و نابرابری در اینترنت؛ آمریکایی شدن جامعه اطلاعاتی)
حوزه دانش (آموزش، رسانههای آموزشی؛ کتاب دیجیتالی؛ سواد رسانهای؛ جامعه اطلاعاتی و گسترش علم)
جامعه ایران (وضعیت جامعه اطلاعاتی در ایران و تطورات آن؛ مسائل اجتماعی منتج از جامعه اطلاعاتی در ایران؛ اینترنت و زبان فارسی)
جوانان و جامعه اطلاعاتی (تغییر در جامعهپذیری رسمی و غیررسمی، سبک زندگی و هویت اجتماعی؛ مسائل جنسی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ مشارکت اجتماعی جوانان در جامعه اطلاعاتی؛ آسیبهای اجتماعی جوانان و جامعه اطلاعاتی؛ اقتصاد، اشتغال و کارآفرینی در جامعه اطلاعاتی، و مساله جوانان در آن؛ جوانان و اوقات فراغت در جامعه اطلاعاتی).
---------------------------------------
░ منابع درس:
پارسا، خسرو (گزینش و ویرایش) (1379). جامعه انفورماتیک و سرمایهداری: واقعیت و اسطوره. تهران: آگه.
تامپسون، جان ب. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه مسعود اوحدی. تهران: سروش.
فیدر، جان (1380). جامعه اطلاعاتی. ترجمه علی رادباوه و عباس گیلوری. تهران: کتابدار.
محسنی، منوچهر (1380). جامعهشناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: دیدار.
معتمدنژاد، کاظم (1383). جامعه اطلاعاتی: اندیشههای بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشمانداز جهانی. تهران: مرکز پژوهشهای ارتباطات.
کاستلز، مانوئل (1380). عصر اطلاعات. ترجمه احد قلیان و افشین خاکباز. تهران: طرح نو.
وبستر، فرانک (1380). نظریههای جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی. تهران: قصیدهسرا.
Castells, Manuel (1996). The Rise of Network Society, London: Blackwell.
Common Steven (1989). Post Modernist Culture, Balckwell, NY.
Hague, Barry N. & Loa Der, Brain D. (eds.) (1999). Digital Democracy, London: Routledge.
Hajnal, Peter I. (ed.) (2002). Civil Society in The Information Age, Hampshire: Ashgate.
Mansell, Robin & Steinmuller, W. Edward (2000). Mobilizing The Information Society: Strategies for Growth and Opportunity, Oxford: Oxford University Press.
May, Christopher (2002). The Information Society: A Sceptical View, Cambridge: Polity Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی خانواده
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
شناخت سازوكارهای گزینش همسر و ازدواج از دیدگاه جامعهشناسی و جوانان
شناخت خانواده، انواع و صور آن از دیدگاه جامعهشناسی و جوانان
شناخت طلاق و ابعاد جامعهشناسی آن
كاربرد جامعهشناسی خانواده در مراكز مشاوره
كاربرد نظریهها و راهبردهای جامعهشناسی خانواده در فرهنگسراها
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش نخست: ازدواج، نظریههای اساسی
بخش دوم: ازدواج در ایران وساز كارهای آن (با تأكید بر جوانان)
بخش سوم: خانواده، نظریههای اساسی
بخش چهارم: خانواده در ایران (با تأكید بر جوانان)
بخش پنجم: طلاق، نظریههای اساسی و كاربردهای آن در جامعه ایران با تأكید بر جوانان
---------------------------------------
░ منابع درس:
ساروخانی، باقر (1378). طلاق، پژوهشی در شناخت واقعیت. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ دوم.
ساروخانی، باقر (1380). خانواده در تهران. تهران: انتشارات امور فرهنگی شهرداریها.
ساروخانی، باقر (1384). جامعهشناسی خانواده. تهران: انتشارات سروش، چاپ ششم.
Steel, L, and W Kidd (2001). The Family, London: Palgrave.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی دین
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنائی دانشجویان كارشناسی ارشد با دیدگاههای جامعهشناسی در زمینه ادیان و شناخت تئوریهای كلاسیك و معاصر جامعهشناسی دینی
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
اهمیت و جایگاه دین در جوامع بشری، قلمرو جامعهشناسی دین و پشتوانه تحلیل جامعهشناسی دین
دیدگاههای مختلف تاریخ ادیان، تئوریها، الهیات، فلسفه، جامعهشناسی در مورد ادیان
برخی عوامل مؤثر بر رشد جامعهشناسی دین
نظریه پزتیوستی دین
نظریه تكاملی دین
نظریه كاركردی دین
نقد نظریههای ماركس و فروید درباره منشأ دین
نظریه پدیدارشناسی دین
رابطه دین و نهادهای مختلف (دین و خانواده، دین ودولت، دین و اقتصاد، دین و معضلات اجتماعی، دین و اندیشه پست مدرنیزم)
بررسی منابع اساسی: صور ابتدائی حیات دینی دوركیم، اخلاق پرستان و روح سرمایهداری اثر ماكس وبر
---------------------------------------
░ منابع درس:
توسلی، غلامعباس (1379). روشنفكری و اندیشه دینی، رهیافتی جامعهشناسی به اندیشه دكتر شریعتی. تهران: انتشارات قلم.
توسلی، غلامعباس (1380). جامعهشناسی دین. تهران: انتشارات سخن.
ویلم (1378). جامعهشناسی ادیان. ترجمه عبدالرحیم گواهی. تهران.
هامیلتون (1382). جامعهشناسی دین. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی رفتارهای پرخطر
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف از ارایه این درس آشناسازی دانشجویان رشته جامعهشناسی گرایش جوانان با موضوع حیطه مطالعاتی جامعهشناسی رفتارهای پر خطر است. در این درس دانشجویان ضمن آشنایی با انواع رفتارهای پر خطر با نظریههای جامعهشناسی و زمینهها و تعیینكنندههای اجتماعی این رفتارها نیز آشنا شده به نحوه مقابله، پیشگیری و كاهش رفتارهای پرخطر از طریق استراتژیهای مداخلات اجتماعی، فرهگی و آموزشی و بمنظور ارتقاء سطح بهداشت روانی و اجتماعی و افزایش و تقویت رفتارهای محافظت كننده (Protective Behaviors) وقوف مییابند.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
بخش اول: كلیات
بخش دوم: معانی سلامت و بیماری
بخش سوم: نظریهها و تبیینات جامعهشناختی رفتارهای پر خطر
بخش چهارم: سنخشناسی (تیپولوژی) رفتارهای پر خطر
بخش پنجم: توسعه استراتژیهای پیشگیری از رفتارهای پر خطر با تاكید بر مداخلات اجتماعی و فرهنگی
---------------------------------------
░ منابع درس:
كوكرین، ریموند (1376). مبانی اجتماعی بیماریهای روانی. ترجمه نجاریان و براتی. تهران: انتشارات رشد.
محسنی تبریزی، علیرضا (1386). فرا تحلیل مطالعات مربوط به پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر. تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
Bird, Chloe, Conrad, Peter and Fremont, Allen, M. (2000). Handbook of Medical Sociology, New Jersey: 5th Editon, Prentice Hall.
Hardey, Michael (1998). The Social Context of Health, Philadelphia: Open University Press, Buckigham.
Nettleton, Sarah and Gustafsson, Ulla (2002). The Sociology of Health and Illness Reader, Cambridge: Polity Press.
Rebach, Howard M. and Bruhn, John G. (2006). Handbook of Clinical Sociology, Newyork: Plenum Press.
Stroabe, Wolfgang (2003). Social Psychlogoy and Health, Philadelphia: Open Univeristy Press, Buckigham.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی سیاسی (با تأكید بر انقلاب و جنبشهای اجتماعی)
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
آشنایی با تفاوت جامعهشناسی سیاسی متعارف و متأخر
تعمق در مفاهیم جامعه، جامعه مدنی و دولت؛ و همچنین مفاهیم پیوند دهندة جامعه با دولت (مثل طبقه؛ دموكراسی پارلمانی؛ مؤلفههای شبه سیاسی).
آشنایی با مفاهیم و نظریههای محوری در بحث انقلابها و جنبشهای اجتماعی
كوشش در جهت تبیین جنبشهای اجتماعی ایران
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
توضیح سنتهای نظری:
ماركس وبر و دوركم
از منظر جامعهشناسی گیدنز (و ارزیابی نارساییهای آن)
نظریههای مربوط به دولت- ملتسازی
نظریههای مربوط به دموكراتیزاسیون در دودهة اخیر
مفهوم جنبش اجتماعی و تفاوت آن با مسأله اجتماعی، با فعالیتهای حزبی، با زندگی روزمره
مفهوم انقلاب و انواع آن
چشماندازهای نظری:
الف: نظریههای متعارف شامل [تخاصم طبقاتی؛ ساختی- كاركردی (جامعه تودهای، فشار ساختاری، محرومیت نسبی)].
ب: نظریههای متأخر شامل [بسیج منابع (اولسون- آبرشال، زالد- مك كارتی، چارلز تیلی)؛ ساختی- ارزش محور (اوفه، هابرماس، اینگلهارت)؛ ساختی- هویت محور (تورن، ملوچی، كاستلز)].
---------------------------------------
░ منابع درس:
جلاییپور، حمیدرضا (1381). جامعهشناسی جنبشهای اجتماعی. تهران: طرحنو.
جلاییپور، حمیدرضا (1384). فراز و فرود جنبش كردی. تهران: لوح فكر.
جلاییپور، حمیدرضا (در دست چاپ). دو جنبش كلان و پنج جنبش خرد اجتماعی در ایران.
دلاپورتا، دوناتلا ؛ دیانی، ماریو (1383). مقدمهای بر جنبشهای اجتماعی. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
نش، كیت (1383). جامعهشناسی سیاسی معاصر. ترجمه محمدتقی دلفروز. تهران: كویر.
Faulks, Keith (1999). Political Sociology, Edinburgh: University Press.
Goodwin, J. and Jasper, M. (2003). The Social Movements Reader Oxford: Blackwell.
Nash. K. and Scolt. A. (2004). The BlackWell Companion To Political Sociology, Oxford: BlackWell Press.
---------------------------------------
=======================================
---------------------------------------
░▒ جامعهشناسی فرهنگ جوانی
تعداد واحد نظری: 2
تعداد واحد عملی: 0
پیشنیاز: ندارد
---------------------------------------
░ هدف:
هدف عمده این درس،آشنایی دانشجویان با دیدگاههای نظری و تحلیل فرهنگ جوانی و خرده فرهنگهای جوانان است. ویژگیهای فرهنگی جوانان،مدها، هنجارها و تغییرات فرهنگی در میان جوانان در این درس مورد بحث قرار میگیرد.
---------------------------------------
░ سرفصلهای درس:
1- مفهوم فرهنگ جوانی 2- تحلیلهای نظری درباره سازمانها
3- خرده فرهنگهای جوانان 4- سبک زندگی
5- گروهای مرجع 6- نظام ارزشها و هنجارها
6- دیدگاههای نظری در مورد جوانان 7- آسیبهای اجتماعی و فرهنگی جوانان
9- اوقات فراغت و فعالیتهای فراغتی 10- مصرف کالاهای فرهنگی
---------------------------------------
░ منابع درس:
سازمان ملی جوانان (1379). جوانان در جهانی متغییر. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سازمان ملی جوانان (1385). جوانان در جامعه. معاونت مطالعات و برنامه ریزی دفتر مطالعات و تحقیقات.
شفرز، برنهارد (1383)،. جامعهشناسی جوانان. ترجمه کرامت الله راسخ. تهران: نشر نی.
صدیق اورعی، غلامرضا (1374). مسائل اجتماعی جوانان. مشهد: جهاد دانشگاهی.
منطقی، مرتضی(1383). رفتارشناسی جوان. اصفهان: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.
Hook,S. (1986). Academic Freedom and Academic Anarchy.
Johan Fornas (Editor), Goran Bolin (Editor) (1982). Youth Culture in Late Modernity (Paperback).
Keniston ,K. (1989). youth and Dissent.
Keniston ,K. (1994). Alienated Youth in American Society..
Lerene,M (2001). Life Styles and Values.
Michael Mitterauer (Author) (1992). A History of Youth (Family, Sexuality, and Social Relations).
Paloczi-Horvath (2003). Youth up in Arms.
Roszak,T (1996). The Making of A Counter Culture.
Seeley,J. (1989). Youth in Revolt youth.
Seeley,J. (1992). Youth Culture.
Slater,p. (1984). The Persuite of Loneliness.