برداشت آزاد
• دورکیم، بینشهای مونتسکیو را در روششناسی علم جدید میپذیرد.
• او معتقد است مونتسکیو بود که اولین بار تقدم استقراء در علوم اجتماعی را مطرح ساخت. البته امروز میدانیم که این گمان دورکیم صحیح نیست، و بیگمان منتسکیو نخستین این سلسله نبوده است.
• دورکیم استدلال میکند که فیلسوفان، از مفهوم عام انسان، به وصف جامعهای یکدست و هماهنگ، و مشتی احکام اخلاقی میرسند که تنوعها و تفاوتها را محو میکنند.
• از این گذشته، دشوار بتوان گفت که استدلالات پیشینی فلسفی، بدون مراجعه به واقعیت تجربی بتوانند چیزی از واقعیت عینی به ما بگویند.
• تنها شیوهای که قوانین طبیعت را کشف میکند، مطالعهی خود طبیعت است.
• مشاهده و آزمایش (تحلیل مقایسهای)، تنها ابزارهای کشف معرفت از واقعیت تجربی هستند.
• تنها با مقایسه صورتهای مختلف پدیدارهای خاص اجتماعی، در انواع مختلف جوامع، توان تمایز میان پدیدههای عام و بنیادین و پدیدههای موردی و گاهگاه، میسر میشود.