دکتر حامد حاجیحیدری؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▀█▄ قضیه
▬ در فضای سیاسی امروز کشور نگارش این تأملات، مؤثر نیست، ولی برای ثبت در تاریخ باید نوشت و گفت، این را که ...
▬ این را که «آقای مهدی فضایلی»، در مقالهای تاریخی، با عنوان «فرصت تازه برای رئیس جمهور سابق»، که توسط خبرگزاری فارس منتشر شد، ضمن تأیید خبر ملاقات دکتر محمود احمدینژاد با مقام معظم رهبری، یک گام پیشتر نهادند، و بخشی از محتوای این ملاقات را با «قطعیت» فاش کردند؛ ایشان نوشتند: «هر چند هنوز جزئیات این دیدار که چند هفته قبل انجام شده است منتشر نشده، ولی این مقدار قطعی است که وی با نهی صریح رهبر معظم انقلاب، برای ورود به میدان رقابت انتخابات ریاستجمهوری سال آینده مواجه شده است!» (علامت تعجب از متن اصلی است).
▬ ایشان این محتوای صریح آن ملاقات را مستند به اصل ۱۰۹ قانون اساسی، یعنی، «بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری» شمردند. در عین حال، تأکید فرمودند که «حضرت آقا این بار نه به شیوه معمول و غالب خود (و البته نه همیشگی) بلکه مبتنی بر مصالح کشور و مشابه موارد خاص و استثنا، در برابر آمدن دکتر احمدی نژاد به میدان رقابتهای ریاستجمهوری سکوت نکرده و صراحتاً نظر مخالف خود را ابراز کردهاند». هر چند که در طول مقاله چند بار تأکید ورزیدهاند که چنین صراحتی در بین نبوده است، و این مطلب، در دیداری غیرعلنی و نه صریح با دکتر محمود احمدینژاد بیان شده است.
▬ نهایتاً مطلب به این استنتاج که در عنوان مطلب نیز منعکس بود رسید که: «امروز احمدینژاد و یاران دوآتشه و سینه چاک او در معرض آزمونی مهم قرار گرفتهاند؛ آزمون "ولایت پذیری"!» (باز هم علامت تعجب از متن اصلی است).
▀█▄ تأمل
▬ در نحو استدلال «آقای مهدی فضایلی»، دو اشکال هست؛ یکی آن که مقاله با خودش در تناقض است، و دیگری آن که با مشی و روح و منش امام و رهبری متناقض است، و خطر ظهور یک «خط امامی» جدید که همچون خط امامیهای قدیم، از ولایت دم میزنند و بر خلاف روح و منش و روش امام خامنهای عمل و رفتار میکنند را گوشزد میکند.
▀█▄ اشکال اول
▬ اشکال اول این که، مقاله با خودش در تناقض است. از یک سوی، بر صراحت امام خامنهای حفظه ا... بر وفق اصل ۱۰۹ قانون اساسی و منش همیشگی ایشان تأکید دارد، و از سوی دیگر بر عدم انتشار محتوای این ملاقات از سوی سخنگوی رسمی دفتر، اذعان دارد. از یک سوی بر عدم انتشار محتوای ملاقات ابرام میورزد، و از سوی دیگر، بدون ذکر هیچ نوع ارجاعی، بر درز یک «مقدار قطعی» و قدر متیقن از محتوای این ملاقات را منتشر میفرمایند. من، همواره «آقای مهدی فضایلی» را به خوشفکری و ساختار منطقی ذهن میشناختم، و مبهوتم که خود، این تناقض درونی را چگونه در مقاله خویش هضم فرمودهاند، و چطور توقع دارند مخاطبان، بدون توجه به این ادعای بدون ارجاع در مورد ملاقاتی که در بالاترین سطح قابل تصور طبقهبندی اطلاعات در این کشور صورت گرفته است، «ولایتپذیری» خود را اثبات کنند! مخاطبان، باید به استناد نقل قول «آقای مهدی فضایلی»، «ولایتپذیری» خود را اثبات کنند؟
▬ به این بیانیه دفتر امام خامنهای توجه بفرمایید: «دیدارهای آقای رئیس جمهور با رهبر معظم انقلاب اسلامی، دیدارهای کاملاً خصوصی است و طبعاً مطالبی که در آن جلسات مورد گفتگو و تبادل نظر قرار میگیرد، تابع حکم مربوط به جلسات خصوصی است و هیچ کس نمیتواند ادعای نقل و یا تحریف مطالبی را داشته باشد که علی القاعده دسترسی به آنها جز در شرایط خاص، امکان پذیر نمیباشد، ... از همهی دوستان و سروران خصوصاً فعالان در عرصه افکار عمومی و مطبوعات تقاضامندیم از هر گونه نقل قول و استناد به رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل از تأیید رسمی و مجوز روابط عمومی این دفتر، به طور جدی خودداری کنند» (وبگاه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت ا... العظمی خامنهای، خبر شماره ۱۹۹۶۴). یا در جای دیگر فرمودهاند: «با توجه به برخی اظهارات در خصوص تدابیر و بیانات و مواضع مقام معظّم رهبری مد ظلّه العالی که حاوی مطالب خلاف واقع بوده و از راههای غیر موثق و غیر مستند در اختیار گویندگان آنها قرار گرفته است، ضمن تحذیر آقایان محترم از نقل این قبیل مطالب بیاساس، مؤکداً یادآوری میشود که اخبار مربوط به معظّم له صرفاً از مجاری رسمی انتشار مییابد، و از رسانهها (خبرگزاریها، مطبوعات، سایتها و…) انتظار میرود از درج مطالبی که به شیوههای دیگر منتشر میشود، جداً خودداری کنند» (همان وبگاه، خبر شماره ۱۲۵۸۰). یا در جای دیگر: «در پی انتشار برخی مطالب و مصاحبهها در مطبوعات و رسانههای مجازی، خصوصاً در مورد اخیر مصاحبه یکی از محافظان سابق رهبر معظم انقلاب که در موارد قابل توجهی حاوی مطالب ناقص یا نادرست درباره زندگی معظمله بوده است، مؤکداً از تمامی رسانهها انتظار میرود پیش از انتشار هرگونه مصاحبه، نقل قول شفاهی یا مکتوب، و خاطره مرتبط با حضرت آیتالله العظمی خامنهای، صحت و اعتبار آن را از طریق مراجع مسئول احراز نمایند» (همان وبگاه، خبر شماره ۱۷۱۳۱). با این قراین، و اگر این احکام را به مثابه امر ولایی و حکومتی بدانیم، این، مخاطبان گفتار «آقای مهدی فضایلی» هستند که باید ولایتپذیری خود را اثبات کنند، یا خود «آقای مهدی فضایلی» و «خبرگزاری فارس»؟
▀█▄ اشکال دوم
▬ اشکال دوم و مهمتر مقاله «آقای مهدی فضایلی» این است که داوری ایشان بویژه در مورد «ولایتپذیری» با روح و منش و روش امام خامنهای و امام خمینی در تناقض است.
▬ مخاطبان مطلب «آقای مهدی فضایلی»، خاطرشان هست، ماجرای «۹۹ نفر» را؛ و خاطرشان هست واکنش کسانی که خود را «خط امامی» میدانستند به آن ۹۹ نفر را؛ و باز خاطرشان هست، «نفر صدم» را، و الطاف مستمر امام به نفر صدم تا آخرین نفس را. در واقع، دعو مراجع عظام و شخص امام خمینی (ره) و شخص امام خامنهای در صدور حکم ولایی، معلوم است، و چنین نیست که حکم ولایی بدین ترتیب، در گوشی ابراز شود، و اسباب تفرقه در جامعه گردد. پس، اگر «آقای مهدی فضایلی» به دلیل «اشتباه محاسباتی»، یا به علت نقصان در دید تاریخی، با انتشار این مقاله آهنگ آن را دارند که همانند «خط امامی»های دهه شصت، از میان راسخترین هواداران خط امام و رهبری، صفی از «ضد ولایت فقیه»ها راه بیندازند، باید تاریخ را به ایشان یادآوری کرد. ایشان با لحنی غیر منصفانه، فرمودهاند: «احمدی نژاد و حلقه محدود یارانش باید این فرصت را مغتنم بشمارند و تصمیم بگیرند از این آزمون سربلند خارج شوند و در سپهر سیاست ایران برای ایفای نقش احیاناً در مسئولیتها و عرصههای دیگر باقی بمانند و یا همچون آن مهندس و شیخ نگونبخت، که قواعد و قوانین حاکم بر کشور را زیر پا گذاشتند و بر اساس هوای نفس آن خسارتهای غیر قابل جبران را به کشور و مردم تحمیل کردند، پرونده سیاسی خود را برای همیشه ببندند!». آیا صحیح است، فوجهای گسترده مردمی را که تا به امروز در دیدارهای مردمی آقای احمدینژاد حاضر میشدند را این طور خطاب کنیم؟ این مردم کسانی هستند که نه سخنان در گوشی، بلکه اظهار نظرهای صریح امام خامنهای را به یاد دارند که فرمودند: «آقای احمدینژاد با آقای هاشمی در زمینه مسائل خارجی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی، و هم در برخی مسائل فرهنگی اختلاف نظر دارند، و نظر آقای احمدینژاد به نظر من نزدیکتر است» (خطبه تاریخی رهبر انقلاب ۲۹ خرداد ۸۸). آنها علاقهمند به دولتی «با آن حجم از خدمت» بودند و هستند (به قول رهبر انقلاب در همان خطبه).
▬ مقاله «آقای فضایلی» ارزش تاریخی یافت، و میتواند به معنای اعلام موجودیت «خط امامی»های جدید محسوب شود؛ کسانی که نام ولایت و ولایتپذیری را میآورند، ولی به دلیل «اشتباه محاسباتی»، در مسیری مقابل ولایت حرکت میکنند. «آقای فضایلی»، به شیوهای غیر تمیز، کمر به تحقیر و سرکوبی نمادین جوانانی بستند که بیش از شخص، از سیاستی هواداری میکنند که در «زمینه مسائل خارجی، نحوه اجرای عدالت اجتماعی، و هم در برخی مسائل فرهنگی» به معیار انقلاب نزدیکتر باشد. ریزش در این جوانان حامی آرمانهای انقلاب، یکی از بزرگترین و مهمترین خسارتها و ریزشهای پس از انقلاب خواهد بود.
هو العلیم