برداشت از گزارش سمیه حسین پور
▬ ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت، یکی از ابرمدیران دنیای تکنولوژی است که در اجلاس بیلد ۲۰۱۶ امشب (چهارشنبه سی مارس ۲۰۱۶، ۱۱ فروردین ۱۳۹۵) صحبتهایی دربارهی آیندهی تکنولوژی و رقیبهای دنیای عملی-تخیلی به میان آورد.
▬ به نظر میرسد مدیرعامل مایکروسافت نظرات متفاوتی در خصوص آیندهی تکنولوژی دارد. نادلا در خلال صحبتهای خود در اجلاس امشب به آیندهی نزدیکی اشاره کرد که در آن انسانها جایی در میدان رقابت با رباتها ندارد. نادلا در ادامه گفت: «آینده دنیای تکنولوژی فقط دربارهی رباتها و ماشینها خواهد بود، نه انسانها و ماشینها».
▬ این صحبتها میتواند سخنان استیون هاوکینگ در خصوص آیندهی هوش مصنوعی و دنیای تکنولوژی را تأیید کند؛ هاوکینگ عقیده دارد روزی خواهد رسید که هوش مصنوعی بر انسانها غلبه خواهد کرد. نادلا در اجلاس امشب به دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت، کورتانا اشاره کرد که نمونه و مثال مثبتی از دستیار مجهز به هوش مصنوعی به شمار میرود. این دستیار در تمامی پلتفرمهای مایکروسافت در اختیار کاربران است و همواره سعی بر حل مشکلات روزانهی کاربران دارد. این دستیار قادر است نام فروشگاهی که کاربر از آن خرید کرده یا نام کارگردان یک فیلم کلاسیک را گفته یا، حتی، لطیفههایی را برای کاربران تعریف کند.
▬ به عقیدهی نادلا تعریف لطیفه توسط کورتانا، یک هدفی را به دنبال دارد، وی در ادامه گفت: «ما قصد داریم تکنولوژیای را بسازیم که به بهترین امکانات انسانها تبدیل شود نه بدترین!»
▬ هفتهی گذشته مایکروسافت به دنبال توئیت چت ربات توییتر خود در خصوص انکار هولوکاست و کلمات توهینآمیز مجبور شد عذرخواهی کند. Tay چت ربات مایکروسافت است که به دلیل وجود آسیبپذیری در آن و سوء استفادهی برخی کاربران، توئیتی ضد هولوکاستی در توییتر منتشر کرد؛ با این حال، نادلا در خصوص آیندهی رباتها بسیار امیدوار است؛ وی در این خصوص گفت: «رباتها همانند اپلیکیشنهای جدید هستند که کاربران با آنها صحبت میکنند. حال زبان انسان، لایهی جدیدی از رابط کاربری است».
▬ نادلا در ادامه آیندهای را مطرح کرد که در آن ارتباطات بین «مردم و مردم»، «مردم و رباتها» و، حتی، «دستیارهای دیجیتالی و رباتها» برقرار میشوند. صحبتهای نادلا در خصوص زبان و ارتباطات، از احتمالات و نگرانیهای پیرامون هوش مصنوعی ناشی میشود. وی یک تئوری آخرالزمانی را مطرح کرد که شامل نوعی هوش مصنوعی است که دستوراتی فراتر از دستورات انسانها اجرا میکند و این هوش مصنوعی برخلاف انتظارات، دستورات اشتباهی را اجرا میکند. به عنوان مثال، در آینده از یک توستر هوشمند خواسته میشود تا یک تکه توست عالی را تحویل مشتری دهد؛ این توستر پس از دریافت درخواست سریعاً، از طریق اینترنت با یک پلتفرم هوش مصنوعی ارتباط برقرار کرده و دستوراتی را از کامپیوتر تحویل میگیرد که ممکن است از عملکرد خود دور شده و نتایج نامطلوبی را به عمل آورده که از لحاظ اقتصادی و برق به دولت لطمه میزند.
▬ نادلا پس از اتمام صحبتهایش سن را ترک کرده و بلافاصله یکی از کارمندان مایکروسافت به واسطهی یک ربات، پیتزایی را از دومینوس سفارش داد.
مأخذ:زومیت
هو العلیم