با اقتباس از واین تورمل
■ ارتباط، در پیش بردن کار تیمی «همه چیز» است.
■ مدتی است که ما روی هدایت از راه دور تیمها تحقیق میکنیم؛ و دریافتهایم که گشایش شیوههای مختلف و «تا حد امکان متنوع» ارتباط، بر روی افزایش کارآمدی تیمها و کاهش معنادار تنش در گروههای کاری کمک شایان ذکری میکند.
■ پس، شیوههای «گوناگون»، و تا میشود «گوناگون»، و تا میشود «گوناگون» ارتباط را در اختیار داشته باشید.
■ این که شیوههای «گوناگون» ارتباط را در اختیار داشته باشید، کمک میکند که وقتی یک نوع از ارتباط جواب نداد، بدون درگیر شدن، و ایجاد تنش، شیوههای دیگر را به کار ببندید تا تیم را به سمت و سویی که لازم است ببرید.
■ پس، فقط به یک شیوه ارتباط بسنده نکنید.
■ شیوههای مختلف را راهاندازی کنید، تا بتوانید همواره، از همه آنها استفاده کنید.
░▒▓ 1. ارتباطات انسانی
• کار مجدانه و ثمربخش، یک نفره نمیشود.
• کار انسانی واقعی، نیازمند انسانهایی است که با هم ارتباط داشته باشند، به هم اعتماد کنند، و اهداف مشترکی بین آنها باشد.
• هزاران سال است که این حقیقت اثبات شده است. اثبات شده است که انسان، موجود اجتماعی است.
• کار در چهار دیواری، جدا از دیگران، واقعاً دشوار، و واقعاً کم ثمر است.
• خب؛ بله تکنولوژی به ما کمک میکند تا از طریق چت و ایمیل با هم مرتبط شویم، ولی هنوز هم شیوههای ارتباطی گذشته ظرفیتهای ویژهای برای پیشبرد کار تیمی دارند.
• در ارتباطات تکنولوژیک، از آن جهت که ارتباط کامل نیست، همیشه امکان سوء تفاهم هست. و همیشه امکان رفع سوء تفاهمها نیست.
• از همین باب است که در استفاده از ارتباطات تکنولوژیک، باید خیلی محتاط باشید.
░▒▓ 2. ارتباط، با وساطت تکنولوژی
• یه ضربالمثل قدیمی امریکایی هست که میگه «وقتی کل اون چیزی که در اختیار دارید، یه چکشه، همه چیز رو میخ میبینید». گاهی فکر میکنیم که تنها از طریق ایمیل با دنیا ارتباط برقرار کنیم، چون گاهی واقعاً احساس میکنیم که همه پای شبکه نشستهاند.
• ولی باید از این تصور که تنوع تکنولوژی را نادیده میگیرد خارج شوید.
• واقعیت آن است که طیف وسیعی از تکنولوژیها برای برقراری ارتباط، در اختیار مدیران است.
• اگر منصف باشید، باید اعتراف کنید که اگر مشکلی در برقراری ارتباط در درون تیم هست، از بابت عدم درک و دانش درباره وسایل در دسترس و از آن مهمتر، استفاده از این وسایل برای تکمیل ارتباطات انسانی است.
• یک مدیر شیش دونگ که حواسش جمع ارتباطاتش هست، باید به لحاظ تکنولوژیک بروز باشد، و از آن مهمتر اینکه بداند چگونه و چه وقت باید از آنها استفاده کند.
░▒▓ 3. ارتباطات اجتماعی
• من فکر میکنم که یک مدیر موفق، باید علاوه بر آن که حواسش به ابزارهای معمول ارتباطی هست، باید دنبال ایجاد یک شبکه اجتماعی خاص خود هم باشد.
• خب؛ موضوع شبکه اجتماعی که معمولاً از طریق فیس بوک و توییتر برقرار میشود، در ایران با دشواری مواجه است.
• ولی، واقع آن است که شبکههای اجتماعی بیش از آنکه تابع چند سرویس دهنده مشخص باشد، یک فکر و ایده است که شما میتوانید در مقیاس کوچکتر و ضعیفتری برای خودتان ایجاد کنید.
• خب؛ واقع آن است که تهیه فهرستهایی از آدرسهای اینترنتی و آدرسهای موبایلی میتواند به شما کمک کند که یک شبکه اجتماعی جمع و جور برای خودتان ایجاد کنید.
• فکر اصلی توییتر، از همین شبکههای اس. ام. اس. پدید آمد. اغلب، ما «فهرست ارسال»های مختلفی داریم. برای انواع مختلف اس. ام. اس.ها، «فهرست ارسال»های متفاوتی داریم، و به این طریق، به سادگی، یک شبکه اجتماعی درست میکنیم. مغز توییتر همین است.
• پس، در موضوعات مختلف کاری، «فهرست ارسال»های مختلف بسازید،...
• و از آن مهمتر، سعی کنید تا با افزودن از «فهرست ارسال»های مندرج در ایمیل دیگران خطاب به خودتان، شبکه خود را گسترش دهید.
• به این ترتیب، فیس بوک خودتان را بسازید.