برداشت از mindtools؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱. یافتن مسأله
● در اغلب مواقع، پیدا کردن صورت درست مسأله، دشوارترین گام از فرآیند حل خلاقانه مسأله است. وقتی مسأله وجود داشته باشد، فرصت برای تغییر و بهبود وجود دارد و همین جا است که میتوان فهمید یافتن مسأله مهارتی ارزشمند در سازمان است.
● گاهی اوقات ممکن است مسائل در سازمان کاملاً مشهود باشند، اما، اگر اینگونه نباشد میتوان با طرح پرسشهای شبیه موارد زیر به پیدا کردن آن کمک کرد:
• مشتریان چه موارد بهبودی از ما میخواهند؟ شکایت آنها از چه مواردی است؟
• چه کسانی میتوانند برای استفاده بهتر از تواناییها و ظرفیت به ما کمک کنند؟
• چه مشکلات کوچکی در حال رشد و بغرنج شدن هستند و میتواند منجر به شکست در بیزنس ما شوند؟
• چه مشکلاتی موجب کندی در فعالیتهای ما میشود؟
• چه چیزی موجب خستگی و آزار اعضای سازمان میشود؟
● پاسخ به این پرسشها، میتواند به یافتن مسائل موجود و تلاشی مفید برای نگاه به آینده منجر شود.
░▒▓ ۲. یافتن حقایق
● گام بعدی، تحقیق هرچه بیشتر در مورد مسأله است. در این گام میتوانید به موارد زیر دقت کنید:
• درک کامل نحوه مواجهه افراد با وضعیت
• تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با مسأله
• بررسی ایدههای مختلفی که رقبا از آن استفاده میکنند.
• درک نیازهای مشتری با جزئیات بیشتر
• درک کامل فرآیندها، اجزا، خدمات و فناوریهای که از آن استفاده میشود.
░▒▓ ۳. تعریف مسأله
● وقتی به این گام میرسید، تقریباً، از صورت مسأله آگاهی کامل دارید و درک خوبی از واقعیتهای مربوط به آن دارید.
● این مهم است که بتوانید مسأله را در سطح مناسب خود حل کنید و طرح سؤالاتی درست برای حل مسأله در این گام از اهمیت زیادی برخوردار است. معمولاً، مسائل بزرگ از تجمع مسائل کوچک به وجود میآید.
● برای تعریف هرچه دقیقتر مسأله میتوانید از تکنیک تجزیه و تحلیل علت و معلول یا تکنیک 5why، استفاده کنید.
░▒▓ ۴. یافتن ایده
● گام بعدی تولید ایدههای مناسب برای حل مسائل است. برای انجام این کار میتوانید با اخذ نظرات از کارکنان و افراد کلیدی و با تکنیکهای مختلفی مانند توفان ذهنی، بهترین ایدهها را استخراج کنید.
░▒▓ ۵. انتخاب و ارزیابی
● وقتی شما راهحلهای مختلفی برای حل مسأله در اختیار داشته باشید، مهم است که بتوانید بهترین راه حل را انتخاب کنید. گاهی اوقات بهترین راه حل کاملاً واضح است در غیراینصورت، باید از تکنیکهای مناسب تصمیمگیری برای این کار استفاده کنید.
░▒▓ ۶. برنامه ریزی
● بعد از انتخاب نهایی راه حل مسأله، هنگام برنامهریزی برای اجرای آن است. برنامهریزی مناسب میتواند به شما کمک کند تا بتوانید تعیین کنید که به چه کسی، چه موقع، چرا و چگونه مسأله حل شده را تحویل دهید.
░▒▓ ۷. عرضه ایده
● تا این مرحله ممکن است شما فرآیند حل مسأله را با تیم کوچک خود انجام داده باشید. اکنون، هنگام آن است که برای جلب حمایت بیشتر، ایده خود را با دیگر ذینفعان مانند مدیریت شرکت و سرمایهگذاران در میان بگذارید.
░▒▓ ۸. اقدام
● پس از طی کردن فرآیند آمادهسازی در رسیدن به راهحل خلاقانه، درنهایت باید اقدام کنید! این گامی است که نیاز به برنامهریزی و کار دقیق دارد. برای اقدامی صحیح و اثربخش نیاز به استفاده از تمام مهارتهای مدیریتی خود دارید.
● بعد از پایان گام ۸، میتوانید دوباره به اولین گام برگردید و با رویکرد بهبود مستمر، به راهحلهای بهتر فکر کنید.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم