برداشت آزاد از www.hrjournalist.com؛ برای تأمل بیشتر
░▒▓ عامل اول- استراتژی
■ استراتژی، فرمول سازمان برای پیروزی است. استراتژی اهداف و مقاصد سازمان را برای تحقق ارزشها و چشمانداز و مأموریت سازمان مشخص میکند. استراتژی محصولات یا خدمات قابل ارائه به مشتریان را به تصویر میکشد و مزایای رقابتی سازمان را مورد توجه قرار میدهد.
■ استراتژی حاوی دستوراتی مشتمل بر الزامیترین فعالیتها برای کسب موفقیت سازمان است و به طور مستقیم بر طراحی یک سازمان تأثیرگذار است.
░▒▓ عامل دوم-ساختار
■ ساختار در هر سازمان جایگاه قدرت و اختیار را تعیین میکند. سیاستهای تعیین ساختار ممکن است به حوزههای زیر برگردد:
• تخصصی: گروهی از افراد با تخصصهای مشابه تشکیل یک گروه کاری در سازمان داده و سطحی از ساختار سازمانی را تشکیل میدهند.
• توزیع قدرت: توزیع قدرت در بعد عمودی اشاره به مفاهیم کلاسیک قدرت دارد، هر کس به راس هرم سازمانی نزدیکتر باشد، به قدرت نزدیکتر است؛ اما، در بعد افقی، اشاره به توزیع افقی قدرت در میان کارکنان دارد.
░▒▓ عامل سوم- فرآیند
■ اطلاعات و فرآیندهای تصمیمگیری نیز عامل موثری در طراحی سازمان است. اگر ساختار سازمانی را به عنوان آناتومی سازمان فرض کنیم، فرآیندهای سازمان را میتوان به عنوان فیزیولوژی یا عملکرد آن لحاظ کرد. مدیریت فرآیندها به دو صورت عمودی و افقی است:
• فرآیندهای عمودی: نشاندهنده تخصیص منابع کمیاب از بودجه و استعدادهای سازمانی است. فرآیندهای عمودی معمولاً، شامل برنامهریزی کسبوکار و تأمین بودجه است. معمولاً، برنامهریزی برای تخصیص منابع به تحقیق و توسعه، آموزش و توسعه و سرمایهگذاری است.
• فرآیندهای افقی: نشاندهنده فعالیتهای روزمره مدیران تلقی میشود و طیف وسیعی از اقدامات سازمانی را شامل میشود.
■ هر دو شکل فرآیند بر تصمیمگیری در نحوه طراحی سازمان تأثیرات مستقیم دارد.
░▒▓ عامل چهارم- نظام پاداش
■ هدف از نظام پاداش در سازمان، هم سو کردن اهداف کارکنان با اهداف سازمانی است. معمولاً، پاداش در کارکنان انگیزه ایجاد میکند و مشوقی قوی برای انجام اهداف استراتژیک است. نظامهای پاداش در سازمان مواردی چون تعیین حقوق، ارتقا، پاداش، تسهیم سود سازمانی، اختیار خرید سهام با شرایطی خاص و دیگر موارد را شامل میشود.
■ در ابزار مدل ستاره تأکید بر این است که نظام پاداش باید با ساختار و فرآیندها متناسب و در جهت تحقق اهداف استراتژیک سازمان باشد.
░▒▓ عامل پنجم- کارکنان
■ این عامل بر سیاستهای سازمان در مورد موضوعات مرتبط با منابع انسانی شامل جذب و استخدام، به کارگیری، آموزش و توسعه و موارد مرتبط دیگر است. اتخاذ و اجرای سیاستهای صحیح در حوزه کارکنان قابلیتهای سازمان را برای اجرای استراتژیها بالا میبرد.
■ یک سازمان منعطف نیازمند کارکنانی انعطافپذیر است. سیاستهای مرتبط با کارکنان به طور همزمان قابلیتهای سازمان و افراد را ارتقا میدهد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم