با اقتباس از جان واریلو
1. به دور بعد تمرکز کنید
• بر پا کردن یک تیم موفق و مسلط و کارآمد، شاید احساس ظفر و پیروزی به شما ببخشد. ولی خوب میدانید که تازه، ابزار رسیدن به اهداف خود را ردیف کردهاید.
• حواستان به آن هدف بزرگ باشد، تا هیچ گاه خیلی به خود مغرور نشوید.
• ولی این هم کافی نیست...
• هدف بزرگ خود را به «اهداف میانی» تقسیم کنید، مثل مراحل «تور دو فرانس».
• بعد، کنتر بندازید و پس از عبور از هر مرحله، به مرحله بعد توجه کنید.
• هر سال، مسیر تور دو فرانس تغییر میکند، ولی همه ساله، شرکت کنندگان از دو نقطه مونتونتو، و آلپدوهوز میگذرند. همه فکر میکنند که مسیر منتهی به مونتونتو خیلی سخت است، زیرا مستقیم و طولانی و یکنواخت است و شرکت کنندگان باید بدون کنتر انداختن، هی رکاب بزنند و هی رکاب بزنند.
• بر عکس، مسیر منتهی به آلپدوهوز، بیست و یک پیچ تند دارد که به دوچرخه سواران احساس مستمری از «پیشرفت» و «رسیدن» را القا میکند. با گذر از هر پیچ، ورزشکاران به یک «هدف میانی» میرسند و از آن مهمتر، برای رسیدن به هدف میانی بعدی انگیزه مییابند.
• پس، شما هم مسیر پیشرفت خود را مثل مسیر مونتونتو نسازید. آن را مثل مسیر آلپدوهوز، پر از اهداف میانی کنید و در هر مرحله به فکر مرحله بعد باشید.
.....
2. به کل ماجرا فکر کنید؛ اهداف میانی را در کل معنا کنید
• بسیاری از کارآفرینان در مسیر پیشرفت خود، نقاط عطفی را در نظر میگیرند، مانند انعقاد یک قرارداد سرنوشتساز، برگزاری یک ملاقات مهم، وقوع یک پیشرفت حساس در مهندسی تیم، و از این دست اتفاقات. نیروی خود را متمرکز میکنند تا به آن نقطه برسند و پس از رسیدن، جشن میگیرند و انگار نه انگار که تا دیروز، بیست و چهار ساعته میدویدند. پس از پیروزی، هفتهها را به خلسه و مستی پیروزی میگذرانند.
• بر عکس، در تور دو فرانس، یک نگاه بلند مدت وجود دارد که در آن، اهمیت اهداف میانی معلوم شده است و ورزشکار، انرژی و ظرفیت خود را میان اهداف میانی تقسیم میکند. او در طول سه هفته برگزاری تور، انرژی خود را تقسیم میکند و در طول ده روز اول که هنوز به مراحل کوهستانی رقابت نرسیده، متوسط انرژی خود را صرف میکند. در همین حال، سایر اعضای تیم، سرگرم بررسی و برنامهریزی انرژی و توان در مراحل بعدی و کوهستانی هستند. در واقع، در کل روند دستیابی تیم به هدف نهایی، دقیقه به دقیقه به حساب میآید، و وقتی برای شادیهای مستانه پس از موفقیت در هر مرحله نیست. همۀ حواسها به «کلیت کار» و «مرحله بعدی» است.
.....
3. کمک کنید تا همه افراد تیم رشد کنند تا برآیند رشد تیمی افزایش یابد
• مدیران بسیار موفق، کمک میکنند تا همه اعضای تیم رشد کنند. آنها لزومی نمیبینند که همه موفقیتها را به نام خود ثبت کنند.
• به همین ترتیب، مربیان تیمهای شرکتکننده در تور دو فرانس، تلاش میکنند که همه ورزشکاران تیم بتوانند در جریان مسابقه، خودی نشان دهند و خصوصاً در این راستا خیلی حواسشان به دوچرخهسواران گمنام و جویای نام است. سعی میکنند آنها را جلوی دوربینهای تلویزیونی ببرند و روی انگیزه آنها برای پیشرفت کار کنند. با این کار، مثلاً مربی تیم یاماها کمک میکند تا موفقیتهای ورزشکاران مشهور، باعث سرخوردگی ورزشکاران گمنامتر نشود و برآیند کلی تیم یاماها در کل مسابقات بالا برود.
.....
4. از تیم خود تشکر کنید؛ چیزی از شما کم نمیشود!
• اغلب، دوچرخه سواری را یک ورزش تک نفره میانگارند، ولی...
• ... ولی، در یک رقابت بزرگ و سهمگین مثل تور دو فرانس، یک تیم نه نفره هستند که با هم کار را پیش میبرند.
• به مصاحبه برندهها توجه کنید. برنده همان اول از اعضای تیم تشکر میکند. این نشان میدهد که هر چند اعضای تیم اهمیت یکسانی ندارند، ولی «همه مهماند».
.....
5. تقلب نکنید، و به تقلبکنندگان اجازه تقلب ندهید، حتی به قیمت از دست رفتن رکوردهای بزرگ
• آدمها در درون رقابتها رشد میکنند و اگر رقابتها غیرمنصفانه و آلوده شد، شاید رکوردهای عجیب و غریبی به دست آید، ولی کل رقابت لطمه میبیند و دیگر از درون چنین رقابتی انگیزههای بزرگ و انسانهای بزرگ متولد نمیشوند.
• رقابت دشوار و کشنده دوچرخهسواری تور دو فرانس، رقابتی را در زمینه داروهای نیروزا برانگیخته است. و به موازات آن، برای آنکه تور دو فرانس، تور دو فرانس بماند، تلاشهای متمرکزی برای مبارزه با دوپنگ در جریان است و از شرکتکنندگان برجسته و دائمی، مدام و سالی چند بار آزمون دوپینگ صورت میگیرد.
• پس، توجه به رقابت سالم، فقط یک ملاحظه اخلاقی نیست، بلکه یک ملاحظه فنی برای افزایش کارایی کل رقابت نیز هست.
• این را خصوصاً کسانی بشنوند که مبازه با فساد اقتصادی را کند کننده رکوردهای رشد اقتصادی و ملی قلمداد میکنند. رشدها و رکوردهایی که با تقلب به دست آید، بیش از نفع، ضرر میرسانند.