برداشت آزاد از منصور دهقان نجمآبادی؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱- فرهنگ سازمانی خود را از طریق برگزاری جلسات و ملاقاتهای متعدد با کارکنان و بسط کانالهای ارتباطی مدیریت کنید
■ شرایط بحرانی بیش از هر زمان دیگری، بستر مناسب برای شایعهسازی است، بنا بر این، با شفافیت و پاسخگویی به ابهامات کارکنان، احساس امنیت و حس اعتماد وتعلق را در سطح سازمان گسترش دهید.
░▒▓ ۲- از بزرگنمایی سختیها بپرهیزید
■ کارکنان شرایط رکود را میفهمند، در این شرایط سعی کنید کارکنان را در جهت سیاستهای سازمان همسو سازید و از توانمندی آنها بهره بیشتری بگیرید.
░▒▓ ۳- اخراج وتعدیل نیرو بهترین راهحل نیست، باید به این فکر هم باشید که بعد از گذار از این دوران، دوباره سازمان به نیروهای کارآمد نیاز دارد.
■ در صورتی که هیچ چارهای جز تعدیل ندارید، مواظب باشید؛ زیرا، این کار نتایج ناخواسته و نامطلوبی به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از این مشکلات، ارزیابی عملکرد درستی داشته باشید تا نیروهای کارآمد خود را فدا نکنید و همچنین، با شفافسازی و ابهامزدایی احساس بیامنیتی نزد سایر کارکنانتان را از بین ببرید.
░▒▓ ۴- فضای مثبتاندیشی و امید را در سازمان خود ایجاد کنید.
■ این کار از طریق ایجاد تفکر مثبت نزد مدیران و ترسیم فضای مثبت و در عین حال، واقعبینانه برای کارکنان امکانپذیر است. ارتباطات صادقانه علاوهبر بالا بردن انگیزه کارکنان، فضای سازمانی را با امید و مثبت نگه داشته و نیروی سازمان در جهت بهبود سوق داده خواهد شد.
░▒▓ ۵- فرآیندها و رویههایی که بالاترین هزینه و کمترین تأثیر را در سازمان دارند حذف کنید، برنامههای حوزه خود را با توجه به شرایط و استراتژیهای فعلی سازمان دوباره بازبینی و اولویتبندی کنید.
░▒▓ ۶- اگر اضافهکاریها را حذف میکنید، توضیح دهید که این اقدام در راستای بقا و حفظ نیروهاست. در این راستا عدالت سازمانی را برقرار کنید و با توجه به حجم امور محوله، اضافهکاریها را مدیریت کنید.
░▒▓ ۷- اگر از طرحهایی نظیر خرید خدمت استفاده میکنید، لازم است راهکاری اتخاذ کنید که نیروهای توانمند وعملگرای شما به جای نیروهای ناکارآمد از شرکت حذف نشوند.
■ خروج نیروهای کارآمد در افت بهرهوری سازمان شما تأثیرگذار خواهد بود.
░▒▓ ۸- تحقیقات نشان داده است، سازمانهایی که آموزشهای خود را در این شرایط ادامه میدهند، عملکرد بهتری دارند، پس، تعطیل کردن آموزشهای سازمانی راهحل مناسبی نیست.
■ با استفاده از رویکردهای کمهزینه مانند استفاده از مدرسان داخلی، آموزشهای خودخوان ومجازی، سمینارهای آموزشی عمومی و... علاوهبر مدیریت هزینههای آموزش، در حفظ و ارتقای عملکرد و نگرش کارکنان خود استمرار داشته باشید.
░▒▓ ۹- در این شرایط سعی کنید از توانمندیها وپیشنهادهای کارکنان خود بیشتر استفاده کنید.
■ به کارگیری نظرات کارکنان و فعالسازی تیمها برای اعلام نظر، پیشنهاددهی، حل مسأله، بهسازی فرآیند و... علاوهبر حل سریعتر مشکلات سازمانی، حس انگیزش و مسؤولیتپذیری را در بین کارکنان افزایش میدهد.
░▒▓ ۱۰- بازخوردهای مثبت به کارکنان بدهید. اگر سازمان از نظر مالی محدودیت دارد، به انگیزههای غیرمالی بهای بیشتری بدهید، قدردانی شفاهی از کار خوب، ارزیابی منصفانه عملکرد، اعطای مرخصی تشویقی، تقدیر نامههای کتبی و... گزینههای خوبی در این راستا هستند.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم