برداشت آزاد از لوید تب، مدیر Looker؛ برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱- تصمیمگیری در خصوص جذب سرمایهگذاری خطرپذیر (VENTURE CAPITAL-VC)
■ بسیاری از کسبوکارهای موفق اصولاً تجارت ماجراجویانه یا خطرپذیر قلمداد نمیشوند. باید به کسبوکارتان زمان بدهید تا توسعه یابد، سپس، در صورت نیاز به جذب سرمایهگذار خطرپذیر بیندیشید.
■ بسیار مهم است که بدانید زمانی که با شرکتهای VC مشارکت میکنید به این معنا است که آمادگی لازم جهت حضور در بازارهای بزرگ رقابتی را دارید و شرکت شما آمادگی جذب منابع و رشد سریع در بازار دارد، اما، اگر نسبت «محصول به بازار» شما خیلی مناسب نباشد و در این حال به دنبال جذب VC باشید، خود را در یک استراتژی نادرست کسب و کار گرفتار کردهاید که هرگز مناسب وضعیت آنچه در شرکت ساختهاید، نیست.
■ ما نیز صبر کردیم تا مطمئن شویم شرکت ما خطرپذیر است یا خیر. ما توانستیم تقریباً، بلافاصله در شرکت خلق ارزش کرده و خیلی زود سودآوری داشته باشیم. این سودآوری سریع، در شرکت انضباطی ایجاد کرد که موجب شد با اهمیت مضاعفی به مسائل اقتصادی بنگریم. در Looker جریان نقدینگی مثبت شد و ما تصمیم به جذب سرمایهگذار گرفتیم. حجم سرمایهگذاری برای ما خیلی مهم نبود، بیشتر شخصیت سرمایهگذار برایمان اهمیت داشت. به دنبال سرمایهگذارانی بودیم که آنها را به خوبی بشناسیم و به ما حداکثر آزادی عمل را در مدل کسبوکار، زمانبندی و رویکردهایمان بدهند.
■ در سال بعد، ما شاهد تناسب فوقالعاده سهم بازار و افزایش فروش بودیم. اینجا بود که تصمیم به جذب VC گرفتیم و سرمایهگذاری را پیدا کردیم که عمیقاً محصول و فلسفه کسبوکار ما را درک میکرد. انتخاب سرمایهگذاری ماجراجویانه یا خطرپذیر (VC) باید در زمان مناسبی صورت گیرد تا به استارت آپ شما ترکیبی از پتانسیل رشد و آزادی عمل ببخشد.
░▒▓ ۲- تصمیمگیری در این خصوص که محصول نهایی چگونه باشد
■ زمانی که ما کارمان را آغاز کردیم، مطمئن نبودیم که قرار است یک سرویس ارائه دهیم (ما تمام مراحل سفارشیسازی را ترتیب دهیم) یا یک محصول بفروشیم (که در آن ما ابزار را میفروشیم و خود مشتری مراحل سفارشیسازی را انجام میدهد). در اینجا نیز عقل سلیم میگوید «سریعاً تصمیم بگیرید». براساس تجربه من، اگر چشمانداز آینده دور و با ثباتی نسبت به شرکت داشته باشید، میتوانید پیشنهادهای خود را هم به صورت، سرویس، و هم به صورت محصول ارائه دهید تا با گذشت زمان کسب و کارتان خود را در مسیر صحیح حرکتش پیدا کند. در Looker ما تصمیم گرفتیم به مشتریانمان هم سرویس، و هم محصول با امکان شخصیسازی بالا بفروشیم. در این شرایط به منظور اینکه برای همیشه یک شرکت ارائهدهنده خدمات باقی نمانیم، محصول فروختیم، ولی، به عنوان یک قانون تمام مراحل شخصیسازی نرمافزار را خودمان در داخل محصول صورت دادیم. به این ترتیب، خدمات نیز فروختیم.
░▒▓ ۳- تصمیمگیری در خصوص نیازهای تکنولوژی
■ اغلب استارت آپها پیش از سنجش نیازهای IT مشتریهایشان، خود را در تصمیمگیری در خصوص انتخاب یا بهکارگیری نوع تکنولوژی در تنگنا قرار میدهند. بهتر است برای تصمیمگیری صبر داشته باشید تا آزادی عمل به دست آورید، بنا بر این، شما هم مثل ما متوجه خواهید شد که تصمیمگیری در این خصوص خیلی هم فوریت ندارد. زمانی که ما شرکت را تاسیس کردیم، ایده دقیقی نسبت به نحوه فروش و توسعه نرمافزارمان نداشتیم، آیا باید خدماتمان را روی سرویسهای ابری (Cloud Service) ارائه میدادیم یا آن را روی بستر زیرساختهای سختافزاری مشتریانمان نصب میکردیم؟ ما تصور میکردیم بخش عمدهای از مشتریانمان یکی از این دو حالت را انتخاب خواهند کرد، اما، در ابتدای راه واقعاً نمیدانستیم چه تصمیمی بگیریم. ما باید ابزار برنامهنویسی مناسبی برای سناریویی که از آن مطمئن نبودیم، پیدا میکردیم. بنا بر این، یک ابزار انعطافپذیر را برگزیدیم که ما را مجبور نمیکرد بین زیرساخت مشتریان یا میزبانی خودمان از نرمافزار حتماً یکی را انتخاب کنیم. این کار در آینده به ما ثابت کرد عجله برای چنین تصمیمی کاملاً اشتباه بود، چرا که، امروز ۵۰ درصد از مشتریانمان از سختافزار خودشان استفاده میکنند و ۵۰ درصد دیگر از میزبانی ما روی زیرساختهایمان بهره میبرند. ما با گفتن «فعلاً نمیدانم!» بارها توانستیم به روند کار خود انعطاف دهیم و هر بار از نتیجه متعجب میشدیم! انتخاب محصول یا سرویس انتخاب غلطی بود، همینطور تعیین زودهنگام زیرساخت سختافزاری برای نصب برنامه، اما، تشخیص زمان مناسب جذب پول در شرایطی که تبدیل به یک کسبوکار خطرپذیر شدیم، باعث شد سرمایه زیادی را از طریق افراد مناسب جذب کنیم. عدم برخی تصمیمگیریها در ابتدای راه، خود تصمیم بزرگی به نظر میآید که اجازه میدهد استارت آپ شما در مسیر درست قرار گرفته، بزرگ و سودآور شود.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم