برداشت آزاد از Mindtools؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
■ پذیرش مسؤولیت، بهترین گزینه برای ماندن در شرایط دشوار است؛ چرا که، همانند پادزهری در بدنه سازمان عمل میکند که کارکنان را از احساس قربانی بودن در شرایط سخت دور میکند و موجب میشود، حتی، در شرایط بحرانی از حداکثر انرژی و خلاقیتهای خود استفاده کنند. مهمتر از همه اینکه، نباید فراموش کنیم هیچ انتخابی جز مسؤولیتپذیری و پاسخگویی برای پیامدهای ناشی از تصمیمگیریها و انتخابهای ما برای بقای سازمان وجود ندارد.
░▒▓ ۱
■ همان طور که هر سازمانی نظرات و تصویر سازمانی خود را نزد مشتریان یا سهامداران اندازهگیری میکند و از نتایج آن برای بهبود وضعیت استفاده میکند، به همین ترتیب، میتوانید از طریق پرسشنامهها و روش ارزیابی ۳۶۰ درجه فرآیند رهبری خود را اندازهگیری کنید و بر اساس نتایج حاصله رفتار خود با دیگران را تنظیم کنید.
■ سعی کنید منافع سازمان و تیم کاری خود را نسبت به منافع فردی خود ترجیح دهید. اعتبار و افتخار حاصل از موفقیتها را با دیگران تقسیم کنید و همه چیز را به نام خود تمام نکنید. با همه افراد سازمان بدون در نظر گرفتن جایگاه شغلی با احترام رفتار کنید. سعی کنید کار تیمی را در سازمان ترویج دهید و از تصمیمات تیمهای کاری حمایت کنید. در این صورت، احتمالاً، نتایج حاصل از ارزیابی ذینفعان شما قابل قبول خواهد بود.
░▒▓ ۲
■ در پایان هر روز کاری و قبل از ترک محل کار، چند دقیقهای به اتفاقاتی که در طول روز داشتهاید با دقت فکر کنید. در مورد اهمیت گفتوگوهایی که با افراد مختلف داشتهاید، جلساتی که حضور داشتهاید، نامههایی که دریافت کردهاید و هر اقدام دیگر به خوبی فکر کنید.
■ آیا به رفتارها و اقداماتی که در طول روز داشتهاید افتخار میکنید؟ آیا میتوانستید به شکل بهتری عمل کنید؟ پاسخ به این سؤالات میتواند شما را برای برنامهریزی و هدفگذاری برای روزهای آتی آماده کند. سرمایه گذاری زمانی برای خودارزیابی روزانه، در درازمدت برای شما بسیار مفید و سازنده خواهد بود.
░▒▓ ۳
■ تصمیم بگیرید برای توسعه دیگر رهبران سازمانی خود، مسؤولیتپذیر و پاسخگو باشید. برای این موضوع باید برای آنها نقش یک مربی را ایفا کنید و برای پذیرش مسؤولیت نزد آنها یک الگوی تمام عیار باشید.
░▒▓ ۴
■ وقتی اوضاع در سازمان خوب پیش نمیرود، دنبال راهحل آن از درون سازمان باشید. بویژه این کار زمانی دشوار میشود که ابتدا خود را به چالش بکشید. مارتین لوترکینگ میگوید: «کسی را نمیتوان از موضع او در زمان آسایش و راحتی شناخت، بلکه معیار شناخت، موضعگیری او در گیرودار، چالشها و جر و بحثها است».
░▒▓ ۵
■ وقتی اشتباهی رخ میدهد، به جای آنکه بپرسید «چه کسی مقصر است؟» بهتر است از کارکنان خود سؤال کنید «از این اشتباه چه درسهایی میتوانیم بگیریم؟» یا «من برای بهبود این وضعیت چه کاری میتوانم انجام دهم؟»
░▒▓ ۶
■ به وعدههایی که به کارکنان خود دادهاید به خوبی فکر کنید، سوابق تمامی مصاحبهها، سخنرانیها و صحبتهایی که با کارکنان خود داشتهاید را ثبت کنید و به آنها عمل کنید. فراموش نکنید عمل نکردن به وعدهها، به شدت از اعتبار شما نزد کارکنان کم میکند.
░▒▓ ۷
■ وعدهها و هدفگذاری که برای خود داشتهاید نیز بسیار مهم هستند. آیا شما هر روز براساس ارزشهای فردی خود عمل کنید؟ سعی کنید به طور روزانه میزان انحراف خود را از هدفگذاریهای فردی و سازمانی، کنترل و وضعیت را بهبود دهید.
░▒▓ ۸
■ مولیر نمایشنامهنویس فرانسوی قرن هفدهم میگوید: «ما تنها برای کارهایی که انجام میدهیم مسؤول نیستیم، حتی، برای کارهایی که انجام نمیدهیم نیز مسؤولیم!». برای مثال، به تعویق انداختن یک مکالمه دشوار، یا یک تصمیم مهم میتواند برای شما بسیار هزینه بر باشد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم