برداشت آزاد از Mindtools؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ مدل دانش سازمانی دمینگ، برای اولین بار توسط پروفسور ادوارد دمینگ ارائه شده است. این مدل به شما کمک میکند تا به سازمان به صورت کلی نگاه کنید و به این ترتیب، قادر خواهید بود درک بهتری از نحوه تأثیر اقدامات تیم خود بر دیگر بخشهای سازمان داشته باشید. با استفاده از این مدل خواهید توانست به شکل موثرتری با کلیه قسمتهای سازمان فعالیت مشترک انجام دهید. پروفسور دمینگ در معرفی این مدل میگوید، این مدل علاوه بر بهبود تعاملات کاری میتواند منجر به رضایت شغلی بیشتر میان کارکنان نیز شود. شمای کلی این مدل در شکل زیر به نمایش گذاشته شده است:
▬ هنگام استفاده از این مدل به ارتباط هر جزء با اجزای دیگر توجه داشته باشید، چرا که، تغییر در هر جز میتواند منجر به تأثیرگذاری در اجزای دیگر شود. برای مثال، ممکن است اتخاذ تصمیمی در سازمان (نظریه دانش) منجر به تغییراتی در فرآیندها (سیستمهای سازمان) شود و بر اثر آن کارکنان حس بهتری نسبت به کار داشته باشند (روانشناسی) و بعد از آن بعضی افراد کار خود را بهتر انجام دهند (اثر تغییر).
░▒▓ ۱. سیستم سازمانی
▬ مسیری است که در آن تمام قسمتهای سازمان، از جمله کلیه کارکنان، تأمینکنندگان، تیم مدیریت و مشتریان با آن در تعامل بوده و با کمک آن اهداف سازمانی را محقق میکنند. مهم این است که این سیستم برای تمامی اجزای یاد شده هدفی مشترک در نظر میگیرد.
▬ ابتدا نیاز به درک کامل سازمان و تیمها و گروههای داخلی آن را دارید. باید به خوبی چشمانداز و مأموریت را درک کنید و از تأثیر عوامل بیرونی چون مشتری و تأمینکنندگان بر آنها آگاه باشید. با استفاده از نمودار سازمانی جریان فرآیندها، میتوانید به روابط اجزای سازمان به خوبی مسلط شوید.
░▒▓ ۲. تغییر
▬ این بخش شامل تغییرات و تضادهایی است که میتواند اهداف سازمان شما را تحت تأثیر خود قرار دهد. برای مثال، ممکن است گاهی در سازمان، یک واحد کار خود را با کیفیت بالاتر یا زودتر از موعد مقرر تحویل دهد یا بر عکس، کاری پایینتر از استانداردهای تعیین شده و همراه با تأخیر ارائه شود. به طور بدیهی هر دو حالت ممکن است اثراتی بر نحوه رسیدن به اهداف سازمان داشته باشد.
▬ میتوانید این موضوعات را مورد توجه قرار دهید:
■ آیا فعالیتهایی در سازمان وجود دارند که انجام آن بیش از زمان استاندارد به طول بیانجامد؟
■ آیا تا به حال به مشکلاتی در زمینه کیفیت انجام کار برخورد کردهاید؟
■ آیا استاندارد تعریف شده کار با توان اعضای تیم سازگاری دارد؟
▬ ضمنا میتوانید پاسخ این سؤالات و نحوه تأثیر این مولفه بر سه مولفه دیگر این مدل را مورد بررسی قرار دهید.
░▒▓ ۳. دانش
▬ این مولفه به این معنی است که چگونه بخشهای مختلف سازمان از دانش به اشکال مختلف داده، روند و اطلاعات برای تصمیمگیری در تغییر استفاده میکنند. برای مثال، یک شرکت فروش بیمه اینترنتی، ممکن است استراتژی بازاریابی خود را از تجزیه و تحلیل میزان ترافیک سایت اینترنتی خود استخراج کند یا یک شرکت خرده فروش ممکن است دانش خود را برای جهتگیری رسیدن به اهداف سازمان از استقبال مصرفکنندگان از محصولی خاص به دست بیاورد.
▬ میتوانید این موضوعات را مورد بررسی قرار دهید:
■ آیا به طور موثر از دانش موجود در سازمان برای تصمیمگیریها استفاده میشود؟
■ آیا با استفاده از اطلاعات موجود در سازمان، توان استفاده از فرصتها و مقابله با تهدیدها را دارید؟
■ آیا اطلاعات مربوط به اهداف تیمهای دیگر بر تصمیمگیریهای شما تأثیرگذار است؟
░▒▓ ۴. روانشناسی
▬ این مولفه مربوط به نحوه عملکرد کارکنان در سازمان است. با داشتن درک مناسبتر در این بخش، قادر خواهید بود اعضای تیم را با روشهای بهتری مورد تشویق و انگیزش قرار دهید.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم