برداشت از www.wfto.com؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ مسؤولیتپذیری اجتماعی، پاسخگویی اجتماعی، اخلاق کسبوکار و نهایتاً کسبوکار پایدار به ادبیات مدیریت نوین اضافه شده است و فارغ از اینکه باور قلبی و عمیق به این مفاهیم داشته باشیم یا نه، به نظر میرسد مسیر کسبوکار امروزی ما را به آن سو ملزم میسازد. در این راستا دستیابی و مطالعه مدیران ایرانی به آخرین نظریات و پژوهشهای علمی ضرورتی انکارناپذیر است. از آن جمله «سازمان جهانی بیزنس منصفانه» ده اصل را به عنوان الزام کار روزمره سازمانهای امروزی در راستای دستیابی به آن اهداف والا بیان کرده است:
░▒▓ اصل ۱: خلق فرصت برای سازمانهای دارای سودآوری اندک
▬ کاهش فقر یکی از کلیدیترین اهداف این سازمانها است. سازمانهای امروزی پشتیبان محصولات کوچک هستند چه به صورت مستقل، کسبوکار خانوادگی، گروهی یا شراکتی. این امر به ایشان کمک میکند درآمد خود را در سطح قابلقبولی استحکام بخشند. سازمانها برای تحقق این امر، برنامه دارند.
░▒▓ اصل ۲: شفافیت و جوابگویی
▬ سازمان در مدیریت و مراودات بازرگانی خود دارای شفافیت لازم است. سازمان به تمام ذینفعان خود با توجه به جنبههای امنیتی اطلاعات و حساسیت کسبوکار، جوابگو است. سازمان دارای روشهایی است که مشارکت کارکنان و اعضای خود را در فرآیند تصمیمگیری فراهم میسازد. اطلاعات مرتبط به شرکای تجاری در دسترس است. مسیرهای ارتباطی در تمام سطوح زنجیره تأمین به خوبی طراحی شده و باز است.
░▒▓ اصل ۳: تمرین بیزنس منصفانه
▬ بیزنس سازمان با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی و به سودرسانی محصولات کوچک اجرا میشود و حداکثرسازی سود با کسر هزینه از مسائل فوق صورت نمیپذیرد و هر از گاهی در جلسات توسط افراد مسؤول و حرفهای این تعهد یادآوری میشود.
▬ تأمینکنندگان به قراردادشان احترام میگذارند و محصولات را به موقع و با توجه به تعاریف کیفی مشتری ارائه میدهند. تأمینکنندگانی که بخشی از مبلغ قرارداد را به عنوان پیشپرداخت دریافت میکنند، مطمئن هستند اگر از طریق مسیر بیزنس منصفانه معاملات آنها انجام گرفته باشد، لاجرم موجب تقویت بیزنس منصفانه آنها نیز خواهد شد.
▬ خریداران قبل از لغو سفارش کالا یا بازگرداندن آن با تأمینکننده مشورت میکنند و در جایی که خطا از سوی تأمینکنندگان نباشد، تمهیداتی برای جبران ضرر و زیان آنها میاندیشد و این تضمینی برای ادامه همکاری است.
▬ به همین صورت در مورد دریافت و ارسال کالا نیز با یکدیگر مشورت میکنند و اطمینان و اعتماد کافی در صورت کم بودن یا زیاد بودن کالاهای ارسالی وجود دارد. سازمانها یک رابطه بلندمدت بر اساس انسجام، اعتماد و احترام متقابل در راستای رسیدن به هدف بیزنس منصفانه، برقرار میکنند و آن یک رابطه متقابل پایدار ایجاد میکند. در این شرایط طرفین در صدد افزایش حجم تبادل محصولات بر میآیند.
░▒▓ اصل ۴: پرداخت یک هزینه منصفانه
▬ یک هزینه منصفانه همانی است که در مذاکرات با آن توافق شده است. هزینه منصفانه با در نظر گرفتن قیمت تمامشده و بازار معنی مییابد. پرداخت هزینه منصفانه از نظر اجتماع نیز مورد قبول واقع میشود.
░▒▓ اصل ۵: اطمینان از عدم استفاده از نیروی کار کودک یا کار اجباری
▬ بر اساس کنوانسیونهای سازمان ملل استفاده از نیروی کار کودک مجاز نیست. همچنین، بسیاری از قوانین محلی در کشورهای مختلف نیز از این قانون پشتیبانی میکنند.
▬ سازمانها ضمن اطمینان یافتن از عدم استفاده از نیروی کار کودک، از فقدان نیروی کار اجباری از زنجیره تأمین و، حتی، کارهای خانگی نیز اطمینان مییابند.
░▒▓ اصل ۶: اطمینان از عدم تبعیض، تساوی کار زن و مرد و آزادی پیوستن به اتحادیههای کارگری.
▬ سازمانها از عدم تبعیض در استخدام، پرداختها، دستیابی به آموزش، ارتقا، بازخرید یا بازنشستگی اطمینان مییابند. این تبعیضها میتواند بر اساس سن، جنسیت، مذهب، معلولیت و عواملی از این دست باشد.
▬ سازمانها دارای یک رویه مشخص برای دستیابی به هدف فوق هستند.
░▒▓ اصل ۷: اطمینان از شرایط کاری خوب
▬ سازمان یک محیط کاری امن و سالم برای کلیه کارکنان فراهم میکند. داشتن حداقلهای الزامات بهداشتی و ایمنی کار در قوانین محلی کشورها و سازمانهای بینالمللی آمده است. ساعت کاری کلیه کارکنان باید بر اساس قوانین محلی و نیز سازمان بینالمللی کار باشد. سازمانهایی که بیزنس اخلاقی دارند این اصول را در کلیه زنجیره تأمین خود نیز جست و جو میکنند.
░▒▓ اصل ۸: توجه به ظرفیتسازی
▬ سازمانها فرصتهایی برای یادگیری و افزایش توان کارکنان و اعضای خود فراهم میآورند. همچنین، سازمانهای مقید به اخلاق بیزنس، در زنجیره تأمین خود ظرفیتسازی میکنند و فرصت رشد و یادگیری برای آنها را نیز فراهم میآورند.
░▒▓ اصل ۹: ترویج اصول بیزنس اخلاقی
▬ اطلاعرسانی و افزایش سطح آگاهی عمومی یکی از وظایف سازمانی است. این امر باعث حمایت سازمانها از اهداف و فعالیتها در بیزنس منصفانه میشود. همچنین، سازمانها مشتریان خود را نیز از این اهداف و فعالیتها آگاه میسازند.
░▒▓ اصل ۱۰: احترام به محیط زیست
▬ سازمانها جهت تولیدات خود از حداکثر مواد اولیه و منابع پایدار بهره میگیرند و در صورت امکان اولویت با تولیدکنندگان یا منابع محلی است. سازمانها با رویکرد پایدار از جدیدترین تکنولوژیها برای کاهش مصرف انرژی بهره میگیرند و از حداکثر منابع انرژی تجدیدپذیر استفاده میکنند. این امر به کاهش آلایندگی محیطزیست کمک میکند. ایجاد حداقل ضایعات به محیطزیست نیز از اهداف آنها است. سازمانها به دنبال حداقل آسیب به محیطزیست هستند.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم