برداشت آزاد از infohamfekri؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱. یافتن ایده برای استارتآپ
▬ یافتن ایده برای استارتآپ (گروهی که تلاش میکند یک ایده را به یک محصول تبدیل کند و یک شرکت به وجود آورند) با فکر کردن در مورد ایدههای جدید به نتیجه نمیرسد، بلکه با فکر به مشکلات و نیازها، خصوصا نیازهایی که خود داریم به نتیجه میرسد.
▬ بهترین ایدههای استارتآپی سه خاصیت مشترک دارند: سازندهها خود خواهان آنند، خود میتوانند آن را بسازند، تعداد کمی به ارزش آن پی بردهاند. مایکروسافت، یاهو، گوگل، اپل و فیسبوک نمونههایی از آنند.
░▒▓ ۲. ایده استارتآپ را روی مسائل موجود مستقر سازید
▬ چرا اینقدر مهم است که روی مشکلی که داریم کار کنیم؟ این کار به ما اطمینان میدهد که نیاز وجود دارد و برای ما محسوس و واقعی است. بسیاری از استارتآپها روی مشکلی کار میکنند که وجود ندارد. گاهی ایدهای را ممکن است در بین دوستانتان مطرح کنید و آنها همه بگویند که کاربرد خواهد داشت. این قضاوتی است که در مورد نیاز مردم صورت میگیرد، اما، ممکن است در عمل استقبال نشود. گاهی مردم فکر میکنند ایدهای که برای دیگران جذاب است، کاربرد خواهد داشت. این یک اشتباه رایج است.
░▒▓ ۳. مسائلی را انتخاب کنید که نیاز مبرمی به حل آنها باشد
▬ زمانی که به نیاز مردم نسبت به ایده خود فکر میکنید، سعی کنید روی آنها که میگویند «زمانی به آن نیاز خواهند داشت» حساب باز نکنید و آنهایی را پیدا کنید که به ایده شما نیاز شدید دارند. تعداد آنها کم است چون اگر زیاد بودند آنگاه، قبلاً برای آن راه حلی ایجاد شده بود. در هنگام ایدهیابی میتوان به دو حالت نگریست: ایدهای که که عده زیادی از مردم نیاز اندکی به آن دارند، یا ایدهای که که عده اندکی از مردم نیاز مبرمی به آن دارند. کار روی حالت دوم بهتر است.
░▒▓ ۴. افرادی را که نیاز مبرمی به ایده شما دارند بیابید
▬ زمانی که ایده استارتآپ را بررسی میکنید این سؤال را از خود بپرسید: چه کسی همین الان به آن نیاز دارد؟ چه کسی از محصول ما استفاده خواهد کرد، حتی، اگر محصول مشکلاتی داشته باشد؟ اگر پاسخی برای آن نداشته باشید آنگاه، احتمال دارد ایده شما مشکل داشته باشد.
▬ ایده اولیه باید قابلیت غنی شدن و عمق پیدا کردن داشته باشد. فیس بوک ابتدا در سطح دانشکده پیاده شد، اما، اگر در همان سطح میماند رشد نمیکرد. سطح دانشکده کافی بود تا بتوان آن را در تمامی دانشکدهها پیادهسازی کرد، بنا بر این، به ویژگیهای آن عمق بخشیده شد و آنگاه، فراگیر شد.
░▒▓ ۵. تقلید نکنید!
▬ توجه به نیازهای آینده خیلی مهم است. زمانی که ایدهای مانند فیس بوک موفق میشود متأسفانه بیشتر استارتآپها به تبعیت از آن میپردازند و نهایتا ناکام میشوند. موفقیت برای کسی است که در میان نیازهای شناخته شده انبوهی دیگر از نیازهای ناشناخته و بیجواب مانده را تشخیص میدهد. مسلما شبکه اجتماعی فیس بوک بسیاری از نیازهای اجتماعی آنلاین را حل رفع کرده است، اما، ایده پرداز خلاق به جای پیروی از الگوی جاری در جست و جوی کشف انبوهی از نیازهای دیگر است.
░▒▓ ۶. اصولاً به دنبال جایگزین شدن برای یک ایده نباشید
▬ به دنبال جایگزین شدن برای یک راهحل موجود نباشید. یعنی، به دنبال تبدیل شدن به فیسبوک یا توییتر آینده نباشید، بلکه سعی کنید از یک نیاز جانبی شروع کنید و، سپس، آن را توسعه دهید. بسیاری از نیازها وجود دارند که هنوز راه برای آن یافت نشده است و اوج درخواستها مانند کوهی پشت سد مانده است. فقط کافی است آن را ببینیم و به مثابه چرخی روانش کنیم. پس، به جای اینکه راه یا ایدههای موجود مانند چتری بر ذهن ما سایه افکند بهتر است در جست و جوی کشف نیازهای جدید باشیم. اینگونه نیازها کم نیستند.
▬ نکته مهم در خلاقیت: نیازهایی که رفع نشدهاند بسیار بیشتر از نیازهایی است که رفع شدهاند.
░▒▓ ۷. ایده ناب باشد
▬ مهم نیست ایده ما تکراری باشد یا نه، اما، مهم این است که بخشی از ایده ما واقعاً ناب باشد که ما را متمایز از بقیه کند و همچنین، مشتری برای رفع نیاز مبرم خود برای آن حاضر به پرداخت پول باشد. این ایده باید یک خاصیت ویژه داشته باشد و کپیبرداری نباشد.
░▒▓ ۸. ایده قابل گسترش باشد
▬ چگونه میتوان مطمئن شد که ایدههای ما راهی به بیرون دارند؟ یعنی، راهی برای گسترش در آینده و تبدیل به شرکت بزرگ؟ این را از ابتدا به درستی نمیتوان تشخیص داد. در شرایطی که به درستی نمیتوان موفقیت آینده را تشخیص داد راه حل چیست؟ تکیه بر تواناییهای خود. زمانی که از موفقیت ایده خود مطمئن نیستیم سعی کنیم پیرامون آن را بهبود بخشیم. یعنی، تواناییهای خود را به حدی برسانیم که احتمال موفقیت ایده را افزایش دهد.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم