برداشتآزادازملویندفلور و اِوِرِتدنیس؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ آیا میدانید که بیش از یک میلیارد نفر مسابقات جهانی سال ۱۹۹۸ را از طریق تلویزیون تماشا کردند؟
▬ این تعداد، بیش از شمار تماشاگرانی است که نمایشنامههای شکسپیر را از زمان خلق آنها در سال ۱۵۰۰ میلادی تاکنون دیدهاند.
▬ فیلمهای مشهور و پرفروش سینمایی دهها میلیون تماشاگر دارند.
▬ امروزه رسانهها، با بهرهگیری از فناوری پیچیده و پیشرفته، میتوانند پیامهای خود را به صدها میلیون مخاطب برسانند.
▬ با این چنین جمعیت عظیم مخاطبان رسانههای تودهای، جای شگفتی نیست که بسیاری از مردم در مورد مطالبی که از این طریق میخوانند، میشنوند، میبینند و در معرض پیامدهای آن هستند، اظهار نگرانی بکنند.
▬ برای بسیاری از این مخاطبان، یعنی در واقع، اکثریت آنها، رسانههای تودهای، وسیلهای برای سرگرمی هستند. مردم تلویزیون را روشن میکنند تا بازیهای مورد علاقه خود را ببینند، و روزنامهها را برای صفحات ورزشی و حوادث آن میخرند. رادیو را برای شنیدن موسیقی کوچه و بازار روشن میکنند، و یک کتاب رمان را برای مواقع فراغت در کیف میگذارند. کامپیوتر آنها برای خدمات اینترنتی مورد نیاز است، یا فیلمهای سینمایی را به خاطر ماجراهای پر تحرک و صحنههای هیجان انگیز آنها دوست دارند.
▬ به طور کلی، آنها که رسانه را به منظور گذران وقت و سرگرمی میخواهند، در مورد تأثیرات احتمالی آن بر جامعه یا حتی بر رفتار خودشان نگرانی ندارند، و همین مایه نگرانی است. اگر از رسانههای تودهای انتقاد کنند، به دلیل آن است که نمیتوانند از میان انبوه برنامهها، برنامه مورد علاقه تلویزیونی خود را پیدا کنند. آنها آخرین فیلمی را که دیدهاند دوست ندارند، و از شنیدن اخبار حوصلهشان سر میرود. معمولاً این میزان از مواضع انتقادی، برای رویارویی با تأثیرات مخرب رسانهها کافی نیست.
▬ برخی از مخاطبان فکور، از نفوذ گسترده رسانه در جامعه نگران هستند، و از تأثیرات این نفوذ، هم بر افراد و هم بر کل جامعه ابزار نگرانی میکنند.آیا این نفوذها به سود جامعه است یا این که آسیبرسان و مضر است، یا حتی ممکن است خطرناک باشد؟ آنها از زبان بیبند و بار و هتاک در رسانهها، رواج خشونت، تصاویر سـکسی نگران هستند، و خصوصاً از تأثیرات منفی این پدیدهها بر کودکان بیمناک هستند. کودکانی که هنوز دفاعی در مقابل این تهاجم ندارند.
مآخذ:...
هو العلیم