برداشت از Leadership Management؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱. برقراری و حفظ صداقت
▬ صداقت و درستکاری بنیان اعتماد در هر سازمان است و باید از همان ابتدا شکل بگیرد. مدیریت سازمان باید به اشاعه صداقت و یکپارچگی در سراسر سازمان بپردازد و خود نیز در عمل آن را نشان دهد.
▬ مدیران همواره باید صرفنظر از هر موقعیتی راستگو باشند. آن دسته از مدیرانی که در ارتباط با اقدامات و بیان نظرات و دیدگاههای خود صریح هستند به زودی با بازخورد مثبت اطرافیان روبهرو خواهند شد. به عنوان یک مدیر همواره سعی کنید اخبار خوب و بد را با صراحت مطرح کنید.
▬ این امر از شایعهسازی و اشاعه سیاستهای نامناسب جلوگیری میکند. مدیران موفق و توانا از اشتباهات خود آگاه هستند و به جای مخفی کردن و انکار کردن این اشتباهات، آنها را میپذیرند. مدیران باید نمونه عملی پایبندی به ارزشهای مثبت، روشها و اصول در سازمان باشند.
▬ شما به عنوان یک مدیر همیشه باید به گفته خود عمل کنید و هر آنچه را که به زبان میآورید انجام دهید. اعضای تیم به سرعت تحت تأثیر عدم صمیمیت و خلف وعدهها قرار میگیرند. عمل به تعهدات به صورت آشکار موجب تقویت اعتماد در سازمان میشود. اگر مدیری از عمل به تعهدات غفلت کند شرایطی را ایجاد خواهد کرد که منجر به عدم پیروی اعضا خواهد شد.
░▒▓ ۲. رواج ارزشهای اخلاقی مثبت
▬ مدیران وظیفه دارند مجموعهای از ارزشهای اخلاقی را در سازمان نهادینه کنند. تیمهایی که از مجموعهای از ارزشهای اخلاقی مناسب پیروی میکنند سالمتر، موفقتر، مولدتر، سازگارتر، پاسخگو و کاردان هستند.
░▒▓ ۳. چشماندازها و ارزشها
▬ برقراری ارتباط به دلیل ایجاد شریانی برای کسب اطلاعات و حقایق امری حیاتی است. مدیریت از طریق انتقال چشمانداز سازمان مسیر حرکت را مشخص میکند و با انتقال ارزشهای سازمانی راههای حرکت در این مسیر را معین میکند.
░▒▓ ۴. برقراری ارتباطات موثر
▬ مدیرانی که آشکارا و مکرراً به برقراری ارتباط با اطرافیان میپردازند، اعتماد را در بین اعضای تیم به وجود میآورند. آنان نباید به گونهای برخورد کنند که اعضای تیم از هر آنچه که به آن فکر میکنند با خبر باشند. ولی، به هر حال باید میزانی از اطلاعات در اختیار اعضا قرار گیرد. فقدان همکاری باعث فرسایش اعتماد در سازمان میشود. تعاملات چهره به چهره بهترین روش برای اعتمادسازی است.
░▒▓ ۵. اعتماد کردن لازمه اعتمادسازی در سازمان
▬ اینکه مدیری قادر باشد فضایی از اعتماد را در سازمان برقرار کند نکتهای حائز اهمیت است. لازمه ایجاد چنین فضایی اعتماد به دیگران است. بهتر است چنین فرض شود که تمامی کارکنان قابل اعتماد هستند البته، تا زمانی که خلاف آن ثابت شود. در صورتی که کارکنان احساس کنند مدیرانشان به آنان اعتماد دارند به راحتی قادر خواهند بود اعتماد متقابل را برقرار کنند.
░▒▓ ۶. تعاملات پایدار و قابل پیشبینی
▬ اعتمادسازی یک فرآیند است که با ابتداییترین اقدامات مدیر که شامل برقراری استثناها است، آغاز میشود. برقراری اعتماد از طریق تعاملات پایدار و قابل پیشبینی در طول زمان میسر میشود. اگر مدیری در شرایط گوناگون برخوردهای متفاوتی داشته باشد، به سختی قادر به جلب اعتماد اعضای تیم خواهد بود.
░▒▓ ۷. همیشه در دسترس و پاسخگو باشید
▬ راههایی را شناسایی کنید که همیشه به عنوان مدیر برای اعضای تیم در دسترس باشید. سعی کنید در حین تعامل با اعضا پاسخگو باشید. عدم مسؤولیت پذیری منجر به فقدان اعتماد میشود. به بیان دیگر اهل عمل باشید. فکر نکنید، انجام دهید.
░▒▓ ۸. حفظ اطمینان
▬ اعضای گروه باید قادر باشند دغدغههای خود را مطرح کنند، مشکلات را شناسایی کنند و اطلاعات حساس را به اشتراک بگذارند. بهتر است از همان آغاز مشخص شود که اطلاعات محرمانه در اختیار چه گروهی از کارکنان قرار خواهند گرفت و چگونه به کار گرفته خواهند شد.
░▒▓ ۹. مراقب لحن و گفتار خود باشید
▬ مدیران باید به لحن و گفتار خود دقت داشته باشند. واژگان باید برای همگان قابل درک باشد. مدیران باید با زبان کسبوکار آشنا باشند و از بهکارگیری لحن مقتدرانه و عوامانه بپرهیزند.
░▒▓ ۱۰. برقراری روابط اجتماعی در بین اعضا
▬ اعتماد و اطمینان هردو از طریق تعاملات اجتماعی غیررسمی شکل میگیرند. اعتمادسازی در بین کارکنان جهت ساخت تیمی موفق امری حیاتی است.
▬ به هر حال، مشخص است که صرف زمانی جهت برقراری اعتماد در بین کارکنان سازمان فواید بلندمدتی را برای مدیران به ارمغان میآورد.
برداشت از دنیای اقتصاد
هو العلیم