برداشت آزاد از برایان موران؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ ۱. از چشمانداز مخاطبانتان به کسبوکار خود نگاه کنید
▬ مخاطبان در ابتدا، «ویژگیها»ی ایدههای شما را نمیبینند؛ آنها «سودها» یا مزایای افکار شما را از زاویه خودشان میبینند.
▬ تئودور لویت، پروفسور بازاریابی در هاروارد، مضمونی را به شاگردانش گفته بود: «مردم نمیخواهند بیسکوییت بخرند، بر عکس، آنها خواهان یک خوراکی لذتبخش هستند!». پس، در ابتدا سعی کنید مزایا و ویژگیهای کالای خود را برجسته کنید. اگر به این شیوه، به فرآیند قبولاندن ایدهها به مخاطبان نزدیک شوید، آن وقت درخواهید یافت که عمومیترین سودها و مزایای ایدههای شما برای آنها چیست؟ از مخاطبان موافق خود سؤال کنید که چرا ایدههای شما برای آنان جالب است.
░▒▓ ۲. جلسات بحث و گفتگو، به کمک شما خواهد آمد؛ از آن فرار نکنید
▬ ایده را پرت نکنید و پا به فرار نگذارید. بایستید و گفتگو کنید.
▬ توجه را به مخاطب و نیازهایش معطوف کنید. وقتی به مخاطبان کمک میکنید تا مسألهای را حل کنند، یا راهحلی را که دنبالش هستند پیدا کنند، از شما متشکر خواهند شد، و میتوان امیدوار بود که به طرفداران ایده شما تبدیل شوند.
▬ اگر مخاطبان سؤالاتی داشتند، با علاقه وارد گفتگو با آنان شوید. اگر جوابها را نمیدانید، اجازه دهید مطلع شوند که نمیخواهید پاسخهای ناجور یا اطلاعات غلط در اختیارشان بگذارید، بگذارید بدانند به این امر اولویت میدهید که با پاسخهای درست نزد آنها برگردید.
▬ جلسات بحث و گفتگو، حلال مشکلات است. کسی با یک انتقاد یا یک سؤال نزد شما میآید، و شما برایشان راهحل پیدا میکنید.
░▒▓ ۳. نگران نهگفتن مخاطبان یا پذیرفته نشدن ایدههای خود نباشید
▬ نگران نهگفتن مخاطبان یا پذیرفته نشدن ایدههای خود نباشید. بدانید که چنین موقعیتهایی نیز همواره وجود دارند.
▬ این موقعیتها شما را نمیکشند و صرفاً برای شما هم پیش نمیآیند.
▬ به ایدههای خود باور داشته باشید. بر کانون توجه مخاطبانتان متمرکز شوید، و بحث با همه مخاطبان را تا حد امکان ادامه دهید تا ذهنیت شما در همه جهات رشد کند.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم