برداشت آزاد از جی بائر؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ جی بائر، استراتژیست حوزه رسانههای اجتماعی، نویسنده و مدرس، اخیراً در یک اکسپوی رسانهای در لاسوگاس، در مورد ارائه مفاهیم مفید و کارساز، به جای فروش صرف به مشتریان سخنرانی کرده است.
▬ بائر، در سخنرانی خود مفهوم «کاربردپذیری شما» را توضیح داده است؛ یعنی، ارائه مفهوم ارزشمند برای مشتریان تا جایی که شرکت شما به شرکتی ارزشمند، قابل اطمینان و مفید برای مشتری تبدیل شود. در این صورت، وقتی زمان خرید مشتری فرا میرسد، شرکت شما انتخاب مسلم او خواهد بود.
▬ مهمترین و جالبترین جمله بائر در این سخنرانی این بود: «اگر امروز فروشی داشته باشید، مشتری را برای همین امروز جذب کردهاید، اما، اگر به مشتری کمک کنید، برای یک عمر او را جذب میکنید».
▬ موارد مهم دیگری که از این سخنرانی میتوان استخراج کرد از این قرارند:
░▒▓ نیاز مشتری را کشف کنید
▬ در بازاریابی سنتی، به افراد دلایل بزرگ بودن شرکت و محصولاتتان را توضیح میدهید، اما، در بازاریابی مفهومی، این دلایل را به آنها نشان میدهید.
▬ در ضمن بازاریابی مفهومی صرفاً در مورد شرکت شما نیست، بلکه مشتری و نیازهای او را نیز در برمیگیرد. وقتی نیازهای مشتری را کشف میکنید و، سپس، ظرفیتی ایجاد میکنید که این نیازها برطرف شوند، به جای اینکه سخنرانی بلندی در مورد فروش محصولاتتان ارائه کنید، اطلاعات مفید در اختیار مشتری قرار میدهید.
▬ نیازهای مشتری را میتوان به شیوههای مختلف کشف کرد، از جمله اینکه پیدا کنید مشتریان فعلی یا احتمالی شما چه چیزهایی را در اینترنت جست و جو میکنند. این کار کمک میکند بفهمید که افراد به چه چیزهایی نیاز دارند، با چه چالشهایی ممکن است روبهرو شوند یا به طور خاص به دنبال چه چیزهایی هستند.
░▒▓ نیازهای مشتری را برطرف کنید
▬ بعد از اینکه دریافتید مشتریان شما به چه چیزهایی نیاز دارند، میتوانید ظرفیتی فوری ایجاد کنید که این نیازها و پرسشها را برطرف کند. به عنوان مثال، فرض کنید کشف کردهاید که مشتریان احتمالی شما در مورد نحوه انتخاب بهترین سرویسدهنده ایمیل (ESP) سؤال دارند. در این صورت میتوانید انواع مختلفی از محتوا را ایجاد کنید که ویژگیهایی را برای جست و جوی ESP درست میکند؛ مثلاً، میتوانید یک سری پستهای وبلاگ بنویسید، ویدئویی در یوتیوب بگذارید، یک اینفوگراف درست کنید، پادکست تولید کنید یا یک سمینار اینترنتی ترتیب دهید.
▬ با ایجاد انواع مفاهیم در کانالهای متعدد، میتوانید اطلاعات مفید و قابل دسترسی را فراهم کنید و راههای مختلفی را در اختیار افراد بگذارید تا با این مفاهیم ارتباط برقرار کنند.
░▒▓ به این روش ادامه دهید
▬ فراهم کردن مفاهیم مفید برای مشتری چیزی نیست که بتوانید در لیست کارهای همیشگی خود قرار دهید. میتوانید اول هر هفته به آن مراجعه کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید، چرا که، مشتریان شما نیازمند تغییر و تحولات تکنولوژی هستند. در این صورت، وقتی زمان خرید بعدی مشتری شما فرا میرسد، بدون شک به سراغ شما خواهد آمد.
▬ در آخر به یاد داشته باشید که دادن اطلاعات مفید به مشتری، خود نوعی فروش است.
برداشت آزاد از دنیای اقتصاد
هو العلیم