منوچهر مرادی؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ به گزارش «شرق»، عالیجناب، دکتر علی ربیعی (عباد)، مشاور دکتر حسن روحانی و نویسنده کتاب «زنده باد فساد»، که یکشنبه شب، در تالار ابنخلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، پس از دکتر هادی خانیکی سخن میگفت، از موضع برازنده یک چهره عالیرتبه اطلاعاتی-امنیتی، نه گذاشت و نه برداشت، همکاران هممرام حاضر در جلسه، دکتر حمیدرضا جلاییپور، دکتر علیمحمد حاضری، دکتر محمدامین قانعیراد، دکتر هادی خانیکی، دکتر سعید معیدفر و دکتر ناصر فکوهی را «اسکیپی» نامید! همه را «اسکیپی» نامید! «اسکیپی»...
▬ دکتر علی ربیعی، پس از دکتر هادی خانیکی و البته دکتر حمید رضا جلاییپور و دکتر علیمحمد حاضری سخن میگفت. از تبیین هر سه، از انتخابات ۱۳۹۲، آواز فاتحانه روشنفکر اصلاحات به گوش میرسید. و واقعاً فکر میکنم که پاسخ تبیین «فاتحنمای» عالیجناب دکتر هادی خانیکی را در کنار توضیح عالیجنابان دکتر علیمحمد حاضری و دکتر حمیدرضا جلاییپور را «فاتح اصلی» میدهد. عالیجناب دکتر علی ربیعی (عباد) از موضع یک چهره عالیرتبه اطلاعاتی-امنیتی، از افقی مشابه افقی که مرحوم سعید امامی، یا سعید حجاریان سخن میگفتند، پاسخ فاتحنمایی این جامعهشناسان اصلاحاتی را میدهد و البته لرزه بر اندام سایر فعالان سیاسی میافکند. انتخابات به چه سمتی میرود؟ ... در ادامه خواهید دید...
░▒▓ من حامل پیامی از مثلث نخبهگرای «سیاستورزی+کنشگری علمی+کنشگری روشنفکرانه» هستم... احترام بگذارید...
▬ قبل از آغاز بیانات دکتر علی ربیعی (عباد)، همان مشاور دکتر حسن روحانی و نویسنده کتاب «زنده باد فساد»، دکتر هادی خانیکی، فرمودند: «پدیدههای اجتماعی و سیاسی را نمیشود شناخت، مگر اینکه بین سه ساحت سیاستورزی، کنشگری علمی و کنشگری روشنفکرانه یا فرهنگی بتوانیم ارتباط برقرار کنیم». پس، سطح زندگی روزمره، فرهنگ عامه، فرهنگ عامیانه، کسب و کار، خانواده، جنسیت، ... چه میشود؟ ایشان افزودند: «باید سه سطح تحلیل را از هم جدا کنیم. یک سطح تحلیل خرد است که در آن نقش کنشگری سیاسی، نقش اول است. در تحلیل میانی باید به تغییراتی بپردازیم که در جامعه ما اتفاق افتاد که با کمترین برخورداری از فرصتهای رسانهای، یک جریان و یک کاندیدا توانست با اشتراک معنی در همهجا به پیروزی برسد، یعنی، ما در این انتخابات قادر به تحلیل طبقاتی آرا نیستیم. این در حالی است که در آمد و شد هاشمی و ائتلاف بین روحانی و عارف، این نگرانی وجود داشت که فرودستان جامعه به اعتبار نوعی رسیدگی معیشتی و بحث یارانهها، رفتاری متفاوت در برابر طبقه متوسط خواهند داشت، ولی، انگار یک تلنگر منزلتی به همان بخش از جامعه خورد و شاهد هستیم که فرودستان جامعه بیشتر از انتخاب روحانی استقبال کردند».
▬ در تبیین دکتر هادی خانیکی ترسیم میشود که پیامی به رأی دهندگان از سوی مثلث نخبهگرای «سیاستورزی+کنشگری علمی+کنشگری روشنفکرانه» گسیل شده است، و مردمی که بیپرده، عنوان «فرودست» را دریافت میکنند، نهایت هوشمندی خود را تنها در هضم و جذب این پیام نخبگان نشان میدهند. در این تبیین، مردم نیستند یا اگر هستند، به مثابه گلهای هستند که میخواهند منزلت خود را به طبقه متوسط و روشنفکر، با خوشخدمتی اثبات کند. در این تبیین، اثری از دردهای مردم نیست. در این تبیین، تحریمها نیستند. در این تبیین، اثری از صدای خرد شدن استخوانهای طبقه «فرودست»، و چرخش آنها به سوی زیر و رو کردن دولت، شاید فرجی برای این همه فشار پیدا شود نیست. اثری از این همه واقعیت نیست. و به جای واقعیت، هر چه هست، روشنفکر است.
▬ پاسخ تبیین «فاتحنمای» عالیجناب دکتر هادی خانیکی را در کنار توضیح عالیجنابان دکتر علیمحمد حاضری و دکتر حمیدرضا جلاییپور را «فاتح اصلی» میدهد. دکتر علی ربیعی (عباد) از موضع یک چهره عالیرتبه اطلاعاتی-امنیتی، از افقی مشابه افقی که مرحوم سعید امامی، یا سعید حجاریان سخن میگفتند، پاسخ فاتحنمایی این جامعهشناسان اصلاحاتی را میدهد. این پاسخ، از فرط صراحت، قدری که نه، خیلی، توهینآمیز است. روی در روی هممسلکان خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشست و به آنها گفت: «اسکیپی» (خدا را شکر که ما در خلوت جامعهشناسان اصلاحاتی نبودیم).
▬ «اسکیپی»،... «اسکیپی»،... «اسکیپی»، همان حیوان ساکن قوای ماتحت دنیا، همان کانگورویی است که فقط نچنچ میکند. ربیعی به جامعهشناسان هم مرام خود گفت: «اسکیپی»!
▬ منظور او از «اسکیپی» چه بود؟ «اسکیپی-Skeepy»/«اسکِیپی-Escapy»/«اسکِیپی-Escapy»؟ منظور او چه بود؟ فقط بگویم: منظور او خیلی منظور بود. ولی به نظر من، کار او با این فحش و فحشکاری راه نمیافتد. او برای کندن موکل خود از این مدعیان اصلاحاتی عالیجناب روحانی، کار سختی در پیش دارد!
▬ بله؛... عالیجناب عالیجنابان، دکتر علی ربیعی (عباد)، همان مشاور دکتر حسن روحانی و نویسنده کتاب «زنده باد فساد»، فرمودند: «جامعهشناسی ما در رفتارشناسی رأیدهندگان، جامعهشناسی اسکیپی است. ما نچنچ میکنیم و با تعجب میگوییم که نتیجه اینطوری شد! این اصلاً خوب نیست، چون ما قدرت پیشبینی نداریم. من وارد کردن بحثهای احساسی و غیرمعقولانه را در مورد تحلیل انتخابات نمیپسندم و باید در جست و جوی علت واقعی این پدیده باشیم».
▬ ایشان، در مقابل آواز فاتحانه روشنفکران اصلاحات که میکوشیدند انتخابات ۹۲ را دستپخت خود قلمداد کنند، افزود: «جامعه ما سامان سیاسی ندارد. انتخابات، در بیسامانی سیاسی انتخابات انجام میشود، و این بیسامانی سیاسی در ایران علتهای مختلف دارد. ولی، جوامعی که راه انتخابات را در پیش میگیرند و در این مسیر گام برمیدارند، یک سری لوازمی دارند که جامعه ما فاقد آن است و به همین دلیل است که جامعه ما سامان سیاسی ندارد. انتخاب در کشورها با یک اختلاف چهار تا پنج درصدی قابل پیشبینی است، ولی، در کشور ما اینکه چه کسی برنده انتخابات میشود، ۹۰ درصد تغییر پیدا میکند». «افراد جامعه مدنی یک جامعهای که سامان سیاسی ندارد، به دنبال یک منجی ناشناخته هستند و یکباره تحولات اساسی در جامعه رخ میدهد و این مسأله خوشایندی نیست و نشان از بیثباتی جامعه دارد. در جامعه ما یک سامان در بینظمی شکل گرفته است که ریشه انتخاباتی ما را تشکیل میدهد و من اسم این را میگذارم ”سامانه مبهم منجیخواه“ که بر یک تحول ارزشی پدید آمده سوار میشود و با توجه به تغییر نسلی، موضوع این تحولخواهی هم جابهجا میشود و همین مسأله آرای انتخاباتی ما را شکل میدهد».
▬ پس، یک چیز معلوم است، و آن این که انتخابات ۹۲، حاصل طراحیهای پیچیده «اصلاحطلبان» یا گسیل یک پیام از سوی مثلث روشنفکران نیست. اصلاً نیست؛ وقتی دور عالیجناب روحانی را رصد میکنید، در مییابید که پیروزی انتخابات اخیر، اصلاً اصلاحطلبانه نبوده است، و در کنار فشار فزاینده تحریمها، بیش از هر چیز، نشان از یک اتحاد اطلاعاتی-امنیتی مشهود است. آشنا، صادق، عباد، فلاح... .
▬ عالیجناب عالیجنابان، ربیعی (عباد)، همان مشاور دکتر حسن روحانی و نویسنده کتاب «زنده باد فساد»، تأکید کردند که: «من دلم نمیخواهد به اصلاحطلبان در این انتخابات نمره بالا بدهم و بگویم که عقلگرایی اصلاحطلبان، این انتخابات را به وجود آورد. بلکه معتقدم که تغییرخواهی جامعه این انتخابات را رقم زد».
مآخذ:...
هو العلیم