عیناً برگرفته از وبگاه حجهالاسلام دکتر حسن روحانی، بخش ”دیدگاهها (مشکلات و راهکارها)“
░▒▓ اقتصاد
▬ «بهبود معیشت مردم» مهمترین هدف اقتصادی کوتاه مدت
▬ رشد تولید ملی، افزایش درآمد واقعی خانوارها و در نهایت بهبود معیشت مردم، بدون افزایش کافی سرمایهگذاری و رشد آن امکانپذیر نخواهد بود.
▓ بهبود معیشت مردم
▬ هرچند هدف بلندمدت اقتصادی، توسعه اقتصادی است ولی با توجه به شرایط موجود، مهمترین هدف اقتصادی طی دورۀ ٩٦-١٣٩٢ باید «بهبود معیشت مردم» باشد. این بهبود معیشت باید با افزایش قدرت خرید خانوارها و کاهش شکاف درآمدی دهکهای بالا و پایین در زندگی مردم و اقتصاد ملی خود را نشان دهد. برای اینکه چنین بهبودی در اقتصاد خانوار به وجود آید، باید دو راهبرد توسط دولت دنبال شود: نخست: راهبرد «تولید ثروت ملی» و سپس راهبرد «توزیع عادلانه ثروت ملی» چرا که اگر در کشور ثروت ملی تولید نشود، باید فقر توزیع شود. در راهبرد اول، هدف افزایش درآمد واقعی سرانه است؛ در راهبرد دوم، هدف افزایش کمکهای مستقیم و غیرمستقیم به اقشار کمدرآمد است. بنابراین، در دورۀ ٩٦-١٣٩٢: یا درآمد واقعی خانوارهای ایرانی افزایش پیدا میکند؛ و یا کمکهای مستقیم و غیرمستقیم به اقشار کمدرآمد افزایش مییابد. و این هدفی است که برای «دولت تدبیر و امید» برنامهریزی شده است.
▓ رشد تولید ملی
▬ برای اینکه اقتصاد رشد کند و درآمد واقعی مردم افزوده شود، باید تولید ملی به مقدار کافی رشد پیدا کند تا معیشت مردم بهبود یابد. متأسفانه در سالهای گذشته، کاهش درآمد واقعی مردم به دلیل ناکافی بودن رشد تولید ملی بوده است. بانک مرکزی در جدیدترین گزارش اقتصادی خود (مربوط به سال ١٣٩٠)، رسماً اعلام کرد که در این سال، حداقل مزد واقعی منفی ١٠/٣ درصد کاهش یافته است. یعنی قدرت خرید مردم عملاً کم شده است. مهمترین دلیل کاهش درآمد واقعی مردم، کاهش یافتن رشد تولید ملی است؛ به طوری که رشد تولید ناخالص داخلی از سال ١٣٨٤ از رقم ٦/٩ درصد به منفی ١/٩ درصد در سال ١٣٩١ تقلیل یافت. بنابراین تولید ملی باید افزایش پیدا کند. افزایش تولید ملی با رشد سرمایهگذاری، رشد بهرهوری و رشد اشتغال به وجود میآید». دولت تدبیر و امید» برای رشد تولید ملی در دورۀ ٩٦-١٣٩٢ برنامهریزی عملیاتی دارد.
▓ سرمایهگذاری
▬ رشد تولید ملی، افزایش درآمد واقعی خانوارها و در نهایت بهبود معیشت مردم، بدون افزایش کافی سرمایهگذاری و رشد آن امکانپذیر نخواهد بود. متأسفانه رشد سرمایهگذاری در سالهای اخیر مرتباً کاهش داشته است به طوری که طی سالهای ١٣٩٠-١٣٩٨٤ که آمارهای آن موجود است، رشد سرمایهگذاری از ٨/٧ درصد به ١/٢ درصد تنزیل یافته است. و این در حالی است گه قیمت نفت در این دوره، از ٥٠/٦ دلار برای هر بشکه به ١٠٧/٤ دلار به ازای هر بشکه افزایش یافته است. لذا دلارهای نفتی در این مدت هر چند مصرف شد اما صرف سرمایهگذاری در کشور نگردید. برای رشد سرمایهگذاریهای لازم در جهت بهبود معیشت مردم باید علاوه بر منابع دولتی، از منابع غیردولتی به نحو مطلوب برخوردار بود. اجرای درست سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی فرصت مناسب را برای رشد سرمایهگذاری فراهم میآورد.
▓ سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی
▬ ابلاغ سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری نه تنها به اختلاف دیدگاه دو گروه از مدیران کشور پایان داد و عملاً نشان داد که مدیران اجرایی موافق با فعال شدن بخشهای خصوصی و تعاونی نسبت به بخش دولتی، ایده درستتری داشتند بلکه فرصت خوبی برای کاهش حضور دولت در عرصه اقتصاد، رشد سرمایهگذاری و تولید فراهم آورد. اما متأسفانه در عمل، سرمایهگذاری و واگذاری شرکتهای دولتی به جای بخش خصوصی به بخشهای شبهدولتی صورت گرفت به طوری که بررسیها نشان میدهد در خصوصیسازی شرکتهای دولتی، سهم واقعی بخش خصوصی واقعی، فقط ١٣ درصد بوده است. به منظور فراهم شدن زمینه اجرای سیاستهای کلی اصل ٤٤ قانون اساسی و انجام سرمایهگذاریهای کافی در کشور، باید: اولاً، بازارهای رقابتی در کشور شکل بگیرد، ثانیاً، مبارزه جدی با فساد از هر نوع آن با قاطعیت دنبال شود، ثالثاً، فضای کسبوکار در کشور به نحو مطلوبی بهبود یابد.
▓ فضای کسبوکار
▬ یکی از مهمترین عوامل عدم سرمایهگذاری بخش غیردولتی (اعم از داخلی و خارجی) در ایران، نامناسب بودن فضای کسبوکار در کشور است که متأسفانه طی چند سال گذشته به مراتب نامطلوبتر شده است. در آخرین گزارش از فضای کسبوکار ایران که بانک جهانی منتشر کرده است، ایران در میان ١٥ کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در رتبه ١٣ قرار گرفته و در جهان در میان ١٨٣ کشور در رتبه ١٤٤ قرار دارد.
▬ ما میتوانیم مانند بسیاری از کشورهای جهان با مدیریت مناسب و قاطع، فضای کسبوکار کشورمان را بهبود بخشیم و شاهد افزایش سرمایهگذاریهای بخش خصوصی داخلی و خارجی باشیم. واقعیتی که بهبود معیشت مردم در گرو آن میباشد. «دولت تدبیر و امید»، ١٠ راهکار برای سامان بخشیدن و بهتر شدن فضای کسبوکار کشور، تهیه و آمادۀ اجرا کرده است.
▓ نرخ بیکاری
▬ اشتغال نیروی انسانی نه تنها یک هدف اساسی در اقتصاد بلکه یک ضرورت پر اهمیت در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است. متأسفانه نرخ بیکاری در کشور طی سالهای گذشته با وجود مبالغ قابل توجهی (بیش از ٢١ هزار میلیارد تومان) که برای طرحهای زودبازده پرداخت شده، افزایش یافته است. به طوری که طی سالهای ١٣٩١-١٣٨٤ نرخ بیکاری از ١١/٥ درصد به ١٢/٢ درصد رسیده است و براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، در سال گذشته بیش از ٣ میلیون و ٥٦٠ هزار نفر از هموطنان بیکار هستند. از این تعداد، ٧٦٨ هزار نفر دارای تحصیلات عالی میباشند. بنابراین، با اشتغال این جمعیت بزرگ و سرمایه انسانی، نه تنها نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت بلکه ظرفیت بزرگی برای «رشد تولید ملی» فراهم میشود.
▬ با توجه به اهمیت فراوان این موضوع، افزایش سطح اشتغال با سه راهبرد «انبساط در تقاضا»، «انقباض در عرضه» و «انعطاف در محیط و پرداخت بیمه بیکاری» در دستور کار «دولت تدبیر و امید» با اولویت ویژه قرار خواهد داشت.
░▒▓ اشتغال
▬ برای اشتغالزایی پایدار و مولد، راهی جز توسعه تولید نداریم
▬ بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه باعث مشکلات روانی و فساد اخلاقی نیز میشود. در کلاس درس نشستن و مدرک گرفتن به معنای سرمایه انسانی نیست. اگر دانشجو و دانشآموز به یک نیروی مولّد تبدیل شود، آن وقت میتوان از آن به عنوان سرمایه انسانی یاد کرد.
▓ ایجاد شرایط برای کار و تولید ملی
▬ بهبود شرایط سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و رفع موانع كسب و كار با اجرای قانون بهبود مستمر محیط كسب و كار، مصوب اسفند ١٣٩٠ مجلس شورای اسلامی
▬ ترویج و تقویت فرهنگ كار، تولید، كارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی
▬ آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و كارآمد متناسب با نیازهای بازار كار
▬ ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با تأكید بر استفاده از توسعه فنآوری و اقتصاد دانشبنیان و آیندهنگری نسبت به تحولات آنها در سطح ملی و جهانی
▬ ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار كار
▬ بهبود محیط كسب و كار و ارتقای شاخصهای آن و حمایت از بخشهای خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین و مقررات
▬ رفع موانع تولید در کشور همچون دولتی بودن اقتصاد و نابرابری رقابت در اقتصاد کشور
▬ ارائه تسهیلات بانکی به کارآفرینان و حذف بوروکراسیهای گسترده برای دریافت تسهیلات بانکی
▬ تشویق افراد به سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذاران خارجی در کشور برای راهاندازی بنگاههای جدید اقتصادی و تولیدی
▓ آموزش دادن مهارتهای مورد نیاز جهت کار با استاندارد روز دنیا
▬ ارائه سیستم آموزشی مناسب برای نوجوانان از سنین پایین جهت قرارگیری در مسیر صحیح موفقیت
▬ ایجاد شرایطی مناسب تا جوانان ما مهارتهای روز دنیا را بیاموزند
▬ کاهش هزینه آموزش به منظور تسهیل بهرهمندی همگانی از آن
▓ سختکوشی میبایستی به زندگی با رفاه مطلوب منجر شود
▬ توان بخشیدن به خانوادهها با ایجاد شرایطی که کار بیشتر، منجر به درآمد بیشتر شود
▬ توزیع عادلانه ثروت برای بهبود وضعیت معیشت مردم و بالا بردن درآمد واقعی خانوارها
░▒▓ تورم
▬ تورم مالیات ظالمانهای است که از کارمندان، کارگران و افراد با درآمدِ ثابت، به اجبار دریافت میشود
▬ مالیاتی که طی سالهای گذشته، بیرحمانه بر مردم تحمیل شده است و بر اثر آن، اغنیا، غنیتر و فقرا، فقیرتر شدند.
▬ متأسفانه طی دوره ١٣٩١-١٣٨٤، نرخ تورم در کشور از ١٠/٣ درصد به ٣٠/٥ درصد افزایش یافته است یعنی ٣ برابر. در حالی قیمت کالاها و خدمات در این مدت، ٣٠٠ درصد افزایش یافته که بنا بر گزارش رسمی دولت، درآمد واقعی مردم، کاهش یافته است. درحالیکه اکثر کشورهای جهان در همین مدت مشابه توانستهاند در سایه سیاستهای سنجیده اقتصادی، نرخ تورم خود را به طور چشمگیری کاهش دهند. طبق گزارش صندوق بینالمللی پول، در دوره ٢٠١٢-٢٠٠٥ نرخ تورم عربستان ٢/٩ درصد، ترکیه ٨/٢ درصد و در کشور انقلاب شده مصر، نرخ تورم ٩/٨ درصد بوده است. نرخ تورم منطقه ٨/٥ درصد و نرخ تورم جهان نیز ٣/٩ درصد میباشد. با توجه به آثار مخرب تورم در اقتصاد خانوار و در سطح ملی، مهار تورم با جدیت و با چهار روش در «دولت تدبیر و امید» دنبال خواهد شد.
░▒▓ اقشار کم درآمد
▬ تضمین اشتغال حداقل یک نفر از هر خانوار اولین قدم برای کمک به این قشر
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ تولید
▬ رشد تولید ملی لازمه افزایش درآمد واقعی مردم
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ هدفمندی یارانهها
▬ ادامه یافتن هدفمندی یارانهها در چهارچوب قانون
▬ در کنار پرداخت یارانه به مردم، میبایستی یارانه بخش تولید هم پرداخت شود تا قدرت خریدِ واقعی مردم کاهش نیابد
▬ طرح هدفمندی یارانهها که از برنامههای دوم، سوم و چهارم توسعه اقتصادی کشور و از سیاستهای مصوب بود، به دلیل عدم فراهم بودن زمینه مناسب تا سال ١٣٨٩ اجرایی نشد. با تصویب قانون هدفمند کردن یارانهها که انتظار میرفت این ضرورت اقتصادی و اجتماعی جامعه پس از آماده شدن افکار عمومی و پشتیبانی همهجانبه نظام به درستی اجرا شود، متأسفانه با نادیده گرفتن احکام قانونی و اهداف اقتصادی مواجه شد. به طوری که در عمل نه تنها پرداخت یارانهها، هدفمند نشد بلکه مقدار یارانههای پرداختی نیز به دو برابر افزایش یافت.
▬ آمارهای رسمی نشان میدهند که در طی پانزده ماه اول اجرای این قانون، کل درآمد دولت ناشی از افزایش قیمت سوخت، عاملهای انرژی، آب و برق و نان، ٢٤/٥ هزار میلیارد تومان بوده اما پرداخت به خانوارها بیش از ٥٠ هزار میلیارد تومان بوده است و این در حالی است که برخلاف تأکید ماده ٨ این قانون، یارانه به بخش تولید پرداخت نشد. هر چند بهظاهر، سهم یارانه نقدی هر فرد ٤٥.٥٠٠ تومان بود اما با افزایش چشمگیر نرخ تورم و گرانیهای تحمیلی، قدرت خریدِ واقعی مردم کاهش یافت.
▬ بنابراین در «دولت تدبیر و امید» قانون هدفمندی یارانهها، بهدرستی اجرا خواهد شد و ضمن هدفمندیِ واقعی، همچنان یارانههای نقدی پرداخت میشود و حتی محاسبه شده است که به تعدادی از دهکها، بیشتر هم پرداخت شود بدون اینکه دولت مجبور شود از منابع دیگری مانند منابع بانکی و صندوق ارزی، برداشت غیرقانونی داشته باشد.
░▒▓ مسکن
▬ وجود و تأمین مسکن نقش مهمی در آرامش روحی خانوارها دارد
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ جوانان
▬ نسل جوان سرمایهای بزرگ برای آبادانی کشور است
▬ نگرش به مسئله جوانان در عرصههای اجتماعی و مبنا قرار دادن توجه به این سرمایه اصلی ملی به عنوان فرصت در سیاستگذاریها و برنامهریزیها، باید تغییر اصولی پیدا کند
▓ نگرش به جوانان باید تغییر اصولی پیدا کند
▬ تغییر اصولی نگرش به مسئله جوانان در عرصههای اجتماعی و مبنا قرار دادن توجه به این سرمایه اصلی ملی به عنوان فرصت در سیاستگذاریها و برنامهریزیها
▬ بهکارگیری و مشاركت همه افراد جامعه بخصوص جوانان در مسائل كشوری و ایجاد زمینه برای حضور فعال آنان در صحنه اجتماع
▬ ایجاد زیرساختهای مناسب برای انجام فعالیتهای فرهنگی، به منظور مشاركت بیشتر جوانان در بخش فرهنگ
▬ ایجاد الگوهای رفتاری صحیح منطبق با اخلاق و مقتضیات زمانی، مكانی و فرهنگی
▬ شناسایی دقیق و صحیح نیازهای جوانان و ایجاد پل ارتباطی میان نسلها با توجه به مقتضیات زمان
▬ تدوین و برنامهریزی آموزشهای گوناگون در صدا و سیما، كتب درسی و دیگر رسانهها، در خصوص شیوهها و روشهای سالم پر كردن اوقات فراغت و شناسایی آسیبهای بالقوه و بالفعل خلأهای فراغتی
▬ تنظیم ساز و كارهای كارشناسانه فرهنگی-اجتماعی در جهت ترمیم و بازسازی اعتماد جوانان به نظام سیاسی
▬ پیگیری و استمرار شیوههای ارتباط مستقیم مسئولان با جوانان، به منظور بازسازی اعتماد جامعه نسبت به حاكمیت و مدیریت كلان كشور
▬ محوریت و اصل شمردن تقویت روحیه امید به آینده به عنوان مهمترین انگیزۀ تلاش سازنده و زندگی بانشاط، در هرگونه برنامهریزی و تصمیم و اقدام مربوط به جوانان
▬ ایجاد بسترهای مناسب برای آشنا شدن اقشار مختلف جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان نسبت به انواع انحرافات هنجاری، رفتاری و عواقب خانمانبرانداز این انحرافات
▬ ایجاد اوقات فراغت مناسب برای جوانان و هدایت آنها به مجراهای صحیح زندگی، از طریق آموزش و ایجاد پایگاههای فرهنگی و مراكز مشاوره
▬ ایجاد و گسترش فرهنگسراها و خانههای فرهنگ (با امكانات تفریحی، علمی، ورزشی، فرهنگی) در كشور برای جوانان
▬ برگزاری مسابقات فرهنگی-هنری دانشآموزان و دانشجویان در سطوح مختلف در سراسر كشور، به منظور گسترش و استقرار و استمرار رقابتهای سالم و ارتقای سطح علمی، ادبی، هنری و فنی آنان
░▒▓ سیاست داخلی
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ حقوق مردم
▬ تمام افراد ملت ایران باید از حقوق مساوی برخوردار باشند
▬ تمام مشکلات از نقض قانون شروع میشود و وای به روزی که افرادی که مسئولیت سنگینی در کشور دارند، به قانون بیاعتنا باشند. انتظار مردم از رئیسجمهور آتی نیز اجرای درست قانون است و جلب اعتماد مردم تنها در سایه اجرای دقیق قانون امکانپذیر است.
▓ حقوق اساسی مردم
▬ حق طبیعی مردم است که مشکلات خود را به صراحت بیان و بدون دغدغه بیان کنند.
▬ اگر دیدید حقی اختصاصی برای کسی یا گروهی در نظر گرفته شده است و برای دیگری نیست، مشخص است که به قانون اساسی عمل نمیشود و اساساً یکی از مسئولیتهای رئیسجمهور اجرای قانون اساسی و مخصوصاً تحقق حقوق ملت است.
▬ معتقدم بقا و قدرت ملی و حاکمیت ملی در سایه اجرای دقیق همه اصول قانون اساسی بهویژه فصل سوم که حقوق ملت را مشخص میکند، خواهد بود. اگر یکی از این اصول زیر پا گذاشته شود بدانید نمیتوانیم به اهداف مدنظرمان در چارچوب انقلاب اسلامی دست یابیم.
▬ امنیت مردم فقط جلوگیری از ورود دشمن به کشور نیست. یکی از موارد امنیت، امنیت جان، مال، حیثیت و آزادی بیان مردم است
░▒▓ امنیت اجتماعی
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ بانوان
▬ باید منزلت و جایگاه زنان را ابتدا در افكار و سپس در جامعه و در تمام صحنهها تصحیح كنیم
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ سیاست خارجی
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ تحریم
▬ هم برای ما و هم برای دشمنان و غرب تنها راه، مذاکره است
▬ ممکن است طرح لغو تحریم یک تاکتیک مذاکراتی باشد اما هدف ما باید در نهایت این باشد که تحریمها برداشته شود؛ چرا که به نفع مردم ما نیست. اینکه در کدام مذاکره و چگونه بحث لغو تحریمها را مطرح کنیم، یک تاکتیک مذاکراتی است.
▓ باید مقداری شیوهها و لحن و ادبیاتمان عوض شود
▬ ضمن اینکه به نظم بینالملل انتقاداتی داریم اما به معنی تقابل با دنیا هم نیست. باید به نوعی با دنیا تعامل کنیم که هزینههایمان را کم کنیم و خود را به اهدافی که در سند چشمانداز است نزدیک سازیم.
▬ اگر غرب واقعاً به دنبال اعتماد نسبت به فعالیتهای هستهای ایران است راهی جز مذاکره ندارد و ما هم برای رسیدن به حقوقمان و شکستن تحریمها و عبور از مسیری که الآن دشمن برای ما به وجود آورده است مذاکره بهترین راه است.
▬ در دنیای سیاست خارجی باید دنبال یارگیری باشیم. در شورای حکام ۳۵ کشور وجود دارد که باید از بین آنها یارگیری کرد تا به اهدافمان برسیم.
▓ معتقدم باید مسیری را انتخاب کنیم که ما را به هدفمان برساند نه مسیری که تکبیرآفرین باشد
▬ یکی از فرصتهایی که برای آمریکاییها وجود دارد در صحنه ۱+۵ است. اگر آنها میخواهند درباره مسأله هستهای صحبت کنند مذاکرات فضای خوبی است، اما اینکه آمریکا به مذاکرات میآید و سختگیری و مقاومت نابجا میکند فرصتی است که از دست میرود.
░▒▓ هستهای
▬ تلاش برای خروج پرونده ایران از شورای امنیت در کنار تکمیل فناوری هستهای در کشور
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ ایرانیان خارج از کشور
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ فرهنگ و هنر
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ آموزش
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
░▒▓ بهداشت و سلامت
▬ گسترش انواع بیمههای دولتی و غیردولتی
▬ عدم ترخیص بیمار تا پرداخت کامل هزینهها در شرایط اقتصادی موجود برای بسیاری از خانوارهای ایرانی یک ظلم آشکار است
░▒▓ هزینههای درمانی
▬ با وجود صراحت اصل بیستونهم قانون اساسی در خصوص ارائه خدمات بهداشتی و درمانی برای یکایک افراد کشور از طریق پوشش بیمهای و تکلیف دولت در این رابطه، هنوز بیش از ٥ میلیون نفر از هموطنان، تحت هیچ پوشش بیمهای قرار ندارند و متأسفانه آن گروه از افراد که ظاهراً از خدمات بیمهای استفاده میکنند نه تنها برای درمان خود با هزینه سنگینی مواجه هستند بلکه علاوه بر رنج بیماری، از عدم پوشش خدمات کافی نیز در فشار میباشند. مجاز بودن بیمارستانها به بهانه طرح خودکفایی و تحمیل هزینههای فزاینده درمان به بیماران و در پارهای از موارد، عدم ترخیص بیمار تا پرداخت کامل هزینهها در شرایط اقتصادی موجود برای بسیاری از خانوارهای ایرانی یک ظلم آشکار خواهد بود. از اینرو در «دولت تدبیر و امید» برای قطع کامل هزینههای درمان با بیمار، از طریق گسترش انواع بیمههای دولتی و غیردولتی و حمایتهای مالی دولتی، برنامهریزی شده است.
░▒▓ نخبگان
▬ این صفحه در حال بروز رسانی میباشد.
==========================================================================
ضمیمه ۱: پاسخ به سؤالات کارشناسان (عیناً به نقل از وبگاه دکتر حسن روحانی)
▬ حسن روحانی با بیان اینکه «تا اقتصاد ما دولتی است و انحصار وجود دارد، نمیتوان برنامهها را عملیاتی کرد»، گفت: اگر میخواهیم با کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و کره جنوبی، رقابت کنیم و لااقل به آنها برسیم، باید تحول و انقلاب واقعی در اقتصاد به وجود بیاوریم.
▬ وی در گفتوگوی تلویزیونی خود در شبکه چهار سیما، درباره وظایف و اختیارات رییسجمهور در قانون اساسی اظهار کرد: بیتردید قانون اساسی میثاق ملی میان ملت و دولت است و حیطه وظایف و اختیارات در تناسب بین دولت و ملت را قانون مشخص کرده است.
▬ وی تصریح کرد: درباره قانون اساسی، رییسجمهور وظیفه مشخصی دارد و موظف و مکلف است که قانون اساسی را اجرا کند و نحوه اجرا نیز این است که آنجایی که امکان دارد به صورت مستقیم عمل کند و در جاهایی که نیاز است، لوایح و طرحهایی را ارائه کند تا در مجلس شورای اسلامی به قانون تبدیل شود.
▬ این نامزد انتخابات ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: جای تأسف است که بخش مهمی از قانون اساسی بویژه فصل سوم آن که حقوق ملت را تبیین میکند در مقام عمل هنوز به مرحله عملیاتی درنیامده است و تا زمانی که فصل سوم قانون اساسی اجرایی نشود، میتوان گفت این میثاق جنبه عملی کامل پیدا نکرده است.
▬ روحانی در ادامه درباره ارزیابی خود از اجرای فاز اول هدفمندی یارانهها و نقاط قوت و ضعف این قانون اظهار کرد: سالیان دراز دولتها به دنبال این بودند که به این موضوع جامه عمل بپوشانند، حتی مجلس از برنامه دوم و سوم بر این موضوع تاکید کرده بود که دولتها به دنبال هدفمند کردن یارانهها باشند که نهایتاً در این زمینه با ارائه لایحهای به مجلس به قانون تبدیل شده و قابلیت اجرایی پیدا کرد.
▬ وی تاکید کرد: معتقدم یارانهها هنوز هم هدفمند نشده است و متأسفانه فاز اول ناقص و در برخی موارد توأم با تخلف اجرایی و عملیاتی شد. اجرای هدفمندی یارانهها با این شیوه، ارزش پول ملی را کاهش و نقدینگی را افزایش داده است. هدفمندی یارانهها باید در مجموعه مقررات اقتصادی دیده میشد اما امروز مشکل اساسی مردم در زمینه اقتصاد ایجاد شده است و بر این اساس معتقدم که مردم زندگی خود را با پولی که از یارانهها دریافت میکنند تنظیم کردهاند؛ بنابراین باید این مسأله تداوم یابد و در کنار آن سعی شود که جلوی تورم افسارگسیخته گرفته شود.
▬ روحانی همچنین با بیان اینکه "۳۰ درصد بخش تولید از هدفمندی یارانهها پرداخت نشد"، گفت: در این بخش دو تخلف بزرگ صورت گرفت؛ نخست اینکه بنا بود ۳۰ درصد به بخش تولید پرداخت شود که انجام نشد و دوم اینکه مقرر شده بود این پول از محل افزایش حاملهای انرژی تأمین شود که متأسفانه برخلاف قانون از سایر منابع برداشت شد. بنابراین باید تخلفات اصلاح و حتی در بخش یارانهها به تولید، صنعت نیز مورد توجه قرار گیرد.
▬ وی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه "در دولت خود چه مدل و الگویی در بخش سیاست خارجی درباره منافع جمهوری اسلامی ایران در نظر دارید؟" پاسخ داد: سیاست داخلی و خارجی از یک اصل مهم پیروی میکند و آن، اصل هویت و منافع آن کشور است. البته در سیاست خارجی شرایط ویژهای به وجود میآید که باید ببینیم دنیا چگونه است. بعضاً دنیا را حق و باطل در نظر میگیرند که در آن روزگاری میرسد که حق بر باطل پیروز میشود اما نکته مهم این است که باید بین آرمانها و منافع تمییز قائل شد و منافع به گونهای تعریف شود که آرمانها نیز در آن قرار گیرد.
▬ این نامزد انتخابات ریاستجمهوری افزود: به عنوان نمونه در شورای امنیت سازمان ملل آنهایی حق وتو دارند که قدرتشان - مخصوصاً قدرت نظامی - بیشتر است و در واقع آنهایی حق وتو دارند که قدرت هستهای را در اختیار دارند. بنابراین باید قدرت ملی را افزایش دهیم تا در سیاست خارجی منافع خود را تأمین کنیم. با شعار نمیتوانیم در جهان سیاست گام برداریم.
▬ روحانی تصریح کرد: امروزه تحولاتی که در سطح جهان اتفاق میافتد، همگان معتقدند که باید با ابزار و آمادگی کامل به دنبال حفظ منافع ملی خود یا قدرت ملی بیشتر بود؛ البته مقصود قدرت نظامی نیست بلکه باید از قدرت نرم و هوشمند استفاده کرد.
▬ وی همچنین درباره سرنوشت طرح مسکن مهر در برنامه دولت خود گفت: اصل ساخت مسکن مهر، ایجاد مسکن ارزان بود. در حال حاضر جمعیت بسیار زیادی در کشور ما دارای خانه نیستند و آمارها نشان میدهد که ۲.۲ میلیون مسکن مورد نیاز است، لذا معتقدم اصل ایده مسکن مهر خوب بود اما عددی که برای آن در نظر گرفته شده کم بود. در طرح مسکن مهر گفتند ظرف ۱۰ سال ۲۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود در حالی که به یکباره به ۱.۵ میلیون افزایش یافت و بودجه و منابع کفاف کار را نکرد.
▬ این کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری درباره راهکار پیشنهادی خود برای کاهش آمار آسیبهای اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد نیز تاکید کرد: آمار طلاق در کشور بسیار نگرانکننده است و آثار بسیار خطرناکی را در جامعه بر جای گذاشته است و مشاهده میکنیم که این آمار ۶۰ درصد رشد داشته است. حتی اعتیاد از مقولههایی است که خود سبب طلاق میشود؛ بنابراین باید نه تنها فرهنگسازی صورت گیرد بلکه از پایه و بنیان و از طریق برنامههای منسجم اقتصادی، حقوقی، قانونی و امنیتی سعی کرد که مشکلات موجود در این زمینه را برطرف کرد.
▬ روحانی در بخش دیگری از صحبتهای خود، درباره اینکه آیا در کابینه خود از افرادی که با وی اختلاف سلیقه دارند اما دارای تخصص هم هستند، استفاده خواهد کرد یا خیر؟ گفت: تیمی که در کابینه باید فعالیت کند، نیازمند هماهنگی بیشتری هستند. بر این اساس ممکن است نقدهایی هم وجود داشته باشد اما این نقدها میتواند سازنده باشد. متأسفانه در سالهای اخیر شاهد بودیم که در هیأت وزیران نیز جو دموکراتیک و آزادی وجود نداشت و حتی به خاطر یک اختلاف کوچک، وزرا جابجا شدند؛ در حالی که هرکس تخصص دارد و شایستهسالار است باید مورد استفاده قرار گیرد.
▬ وی ابراز عقیده کرد: برای هشت سال اخیر، اصطلاح اتوبوسی نیز میتواند مطرح باشد؛ اتوبوسی رفتند و آمدند. بنده با این کار مخالف هستم، چرا که معتقدم باید از شایستگان استفاده کرد. شایسته منتقد، بهتری از شایستهای است که نقد خود را پنهان میکند.
▬ این کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری در ادامه درباره اجرای سیاستهای اصل ۴۴ و آسیبشناسی این مسأله اظهار کرد: سیاستهای اصل ۴۴ حاصل یک فرآیند بود که اصل آن در دولت اصلاحات مطرح شد و سپس در مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای هاشمی هم در این زمینه کمک شایانی کرد و نهایتاً سیاستها تدوین شد و نه تنها رهبری امضا و حمایت کردند، بلکه به مرحله اجرا نیز درآمد.
▬ روحانی با بیان اینکه "تا اقتصاد ما دولتی است و انحصار وجود دارد، نمیتوان برنامهها را عملیاتی کرد"، گفت: اگر میخواهیم با کشورهایی مانند ترکیه، مالزی و کره جنوبی، رقابت کنیم و لااقل به آنها برسیم، باید تحول و انقلاب واقعی در اقتصاد به وجود بیاوریم.
▬ وی در برابر این پرسش که "آیا در دولت خود پیگیری حقوق هستهای را مورد توجه قرار خواهید داد تا تحریمها برطرف شود؟" گفت: برای اصل فنآوری هستهای بسیار زحمت کشیده شده است و کار آن از سال ۶۷ آغاز شد. البته منظورم از فنآوری هستهای، غنیسازی است. ما در دولت سازندگی تقریباً فنآوری را بدست آوردیم و آماده بود و در دولت اصلاحات نیز تقریباً کامل شد. اولین بار غنیسازی با یک عدد در سانتریفیوژ در تابستان ۸۱ انجام شد و سپس مراحل پیشرفت کار ادامه داشت. در پاییز ۸۳ و سپس در فروردین ۸۴ نیز کار در اصفهان و بندرعباس دنبال شد و تقریباً به کمال نزدیک شد.
▬ دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در این مدت تلاش این بود که صلحآمیز بودن فنآوری هستهای اثبات شود و از سوی دیگر بگوییم که آمریکا دروغ میگوید. در آذرماه سال ۸۳ شورای حکام به اتفاق آرا رای داد که فنآوری هستهای ایران انحرافی نداشته و صلحآمیز است. امروز که پرونده ایران در شورای امنیت است و دشمن در واقع دست بالاتر را دارد، باید تلاش بیشتری انجام دهیم.
▬ رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبتهای خود، درباره مسأله مطبوعات، رسانهها و فضای مجازی، به بخشی از برنامههای خود اشاره کرد و با بیان اینکه "پهنای باند اینترنت در کشور، در شأن ملت ما نیست"، افزود: رسانهها در کشور ما تعدد دارد ام تنوع ندارد. مطبوعات باید در چارچوب عمل کنند و نمیشود در رسانهها با آبروی مردم بازی کرد.
▬ روحانی در ادامه صحبتهایش، به راهکارهای عملیاتی دولت احتمالی خود برای تأمین نیازهای بخش کشاورزی، پیگیری صنعت بیمه، دسترسی آزاد به اطلاعات برای همگان و ... نیز اشاره کرد.
==========================================================================
ضمیمه ۲: همه وعدههای اقتصادی دولت تدبیر و امید
به نقل از تابناک، کد خبر: ۳۲۶۶۷۷، تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
▬ بر اساس آنچه که پیش از این حسن روحانی -رییس جمهور دوره یازدهم- اعلام کرده بود توسعه اقتصادی مهمترین برنامه بلندمدت دولت وی است اما با توجه به شرایط موجود، اصلیترین هدف اقتصادی او طی دورۀ ٩٦-١٣٩٢ «بهبود معیشت مردم» خواهد بود.
▬ اکنون، با پایان یافتن یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زمان آن رسیده تا رییس جمهور منتخب و مورد اعتماد جامعه در تلاش برای اجرا و برآورده کردن تمامی وعدههایی برآید که پیش از این در تبلیغات خود نسبت به آنها برای مردم امید و انتظار ایجاد کرده است این درحالی است که بی تردید عمل به قولها و برنامههای اقتصادی که قبل از انتخابات اعلام شده میتواند از اولویتهای اول رییس جمهور آینده باشد.
▬ اما برنامهها و دیدگاههای دکتر حسن روحانی که با اکثریت آرا برای چهار سال آینده به عنوان سکان دار اداره کشور از سوی مردم انتخاب شد مجموعهای از دغدغههای اقتصادی عموم جامعه را در برمی گیرد که هرچند به طور کامل تشریح نشدند اما به مروری بر برخی از آنها خواهیم پرداخت.
░▒▓ بهبود شرایط محیط کسب و کار برای ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری
▬ رییس جمهور منتخب در مورد ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری این مسأله را مهمترین دغدغه و نگرانی مردم دانسته و گفته بود: وقتی در جامعه ایرانی بیش از سه میلیون نفر بیکار و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیروی متخصص فارغالتحصیل آماده کار وجود دارد نشان میدهد این مهمترین موضوع است از این رو راه حل این مسأله بهبود شرایط محیط کسب و کار است که متأسفانه قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما آییننامههای اجرایی آن تصویب نشد و تا زمانی که این قانون اجرا و تصویب نشود راه حل اساسی برای این کار وجود نخواهد داشت به علاوه ما باید به آموزش نیروهای کار برای فرصتهای شغلی پایدار توجه کنیم.
▬ بیکاری تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه باعث مشکلات روانی و فساد اخلاقی نیز میشود از این رو اشتغال نیروی انسانی نه تنها یک هدف اساسی در اقتصاد بلکه یک ضرورت پر اهمیت در عرصههای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است.
▬ متأسفانه نرخ بیکاری در کشور طی سالهای گذشته با وجود مبالغ قابل توجهی (بیش از ٢١ هزار میلیارد تومان) که برای طرحهای زودبازده پرداخت شده، افزایش یافته است. به طوری که طی سالهای ١٣٩١-١٣٨٤ نرخ بیکاری از ١١.٥ درصد به ١٢.٢ درصد رسیده است و براساس گزارش رسمی مرکز آمار ایران، در سال گذشته بیش از سه میلیون و ٥٦٠ هزار نفر از هموطنان بیکار هستند.
▬ از این تعداد، ٧٦٨ هزار نفر دارای تحصیلات عالی هستند. بنابراین، با اشتغال این جمعیت بزرگ و سرمایه انسانی، نه تنها نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت بلکه ظرفیت بزرگی برای «رشد تولید ملی» فراهم میشود.
▬ با توجه به اهمیت فراوان این موضوع، افزایش سطح اشتغال با سه راهبرد «انبساط در تقاضا»، «انقباض در عرضه» و «انعطاف در محیط و پرداخت بیمه بیکاری» در دستور کار "دولت تدبیر و امید" با اولویت ویژه قرار خواهد داشت.
░▒▓ تأمین مسکن ارزان و مهار قیمت آن
▬ روحانی با بیان اینکه وجود و تأمین مسکن نقش مهمی در آرامش روحی خانوارها دارد اظهار کرده بود که اصل تأمین مسکن ارزان برای جامعه مخصوصاً نسل جوان و رفع عیوب مسکن مهر از برنامههای دولت تدبیر و امید است.
▬ قیمت مسکن در سالهای اخیر برای مسکن کلنگی رشد ۸۲ درصدی و برای آپارتمان رشد ۵۲ درصدی داشته است. طرح مسکن مهر هم با مشکلاتی مواجه اگرچه اصل آن کار پسندیدهای بود قرار بود ۲۰۰ هزار واحد در ۱۰ سال ساخته شود اما این میزان به یک و نیم میلیون واحد مسکونی افزایش یافت، با شتابزدگی بدون مطالعه مکانیابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی که در نتیجه عیوب فراوانی دارد. برای تکمیل مسکن مهر چندین میلیارد اعتبار لازم است و بانک مسکن هم به خاطر همین طرح از بانک مرکزی استقراض کرده به نظر من مسکن مهر اشکالات فراوانی دارد اما چارهای نیست جز این که در دولت بعد اشکالات مرتفع و نواقص رفع شود.
░▒▓ اهمیت به تولید و مقابله با فساد برای ایجاد عدالت اقتصادی
▬ روحانی همچنین در راستای ایجاد عدالت اقتصادی معتقد است که زمانی به این هدف میتوان دست یافت که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد که اولین مسأله در این زمینه تولید است تا بتوانیم تولید را در جایگاه خودش قرار بدهیم چرا که در شرایط امروز به جای اینکه تولید داخلی را بیشتر کنیم به واردات روی آوردهایم و این بزرگترین بیعدالتی است. عدالت اقتصادی این است که در شرایط فشار دشمن بتوانیم به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم و تولید داخلی را بیشتر کنیم و از واردات کم کنیم.
▬ شعارهای سیاسی ما با عملکرد اقتصادی ما سازگار نیست. در شعار سیاسی، شعار مقاومت میدهیم اما در عمل در بخش اقتصادی مقاومتی در کار نیست. در شرایطی که سیاست اقتصادی و سیاسی ما باید منطبق با هم باشند میبینیم که دو رویکرد متفاوت وجود دارد و کاملاً جدا از یکدیگر حرکت میکنند. ما در اقتصاد با واردات و دست نیاز به سوی بیرون دراز کردن اعلام نیاز میکنیم اما در سیاست اعلام بینیازی میکنیم این همه بیکاری در کشور یک شاخص برای بیعدالتی اقتصادی است. حتی شاخصهای معروفی هم که وجود دارند، این امر را نشان میدهند. مثلاً شاخص ضریب جینی را در نظر بگیریم آخرین اعلام بانک مرکزی نشان میدهد بعد از اجرای هدفمندی یارانهها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حد زیادی سود بردهاند و متنعم شدهاند اما شش دهک وسط در فشار اقتصادی قرار گرفتهاند و این نشان میدهد که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکرد دولت وجود ندارد.
▬ همچنین در بحث عدالت باید به مسأله رانت و فساد اشاره شود چرا که متأسفانه در سالهای اخیر بیشتر با این مقوله مواجه بودیم. فساد مسألهای است که رهبری همواره بر آن تاکید کردهاند. عدالت هم فرصت برابر برای کل مردم، اتباع ایرانی و همه اقوام و مذاهب و زن و مرد است.
▬ در برخی بخشها باید قانون اساسی مخصوصاً فصل سوم آن را به خوبی اجرا کنیم. عدالت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید هر سه مورد توجه قرار گیرد. در عدالت اجتماعی حمایت از محرومین باید در اولویت باشد، کسانی که حقوق ثابت دارند کارمندان، کارگران مورد توجه قرار گیرند و زنان بیکار نیز نیازمند توجه هستند.
▬ در بین زنان نیز افراد ۲۰ تا ۲۹ سال در زمره بیکاران هستند. ما باید عدالت را در تمام امکانات کشور مشاهده کنیم و یکی از راههای آن این است که همه احساس کنند به صورت برابر میتوانند از امکانات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی که در کشور وجود دارد، استفاده کنند.
▬ نکته مهم در بحث عدالت، تمرکززدایی است. امروز استانهای کشور احساس میکنند این توان را دارند که برای اداره استان خود تصمیمگیری کنند اما این تصمیمات در تهران متمرکز شده. ما باید بار را از دوش تهران برداریم و امکانات و اختیارات بیشتری را به استانها بدهیم.
░▒▓ صادرات فرآوردههای نفتی در دستور کار دولت روحانی
▬ روحانی همچنین در مورد برنامههای دولت خود برای مواجهه با کاهش درآمدهای نفتی در اولین سال تشکیل نیز مهمترین اقدام را دستکشی از خام فروشی دانسته و توضیح داده بود: امروزه بسیاری از کالاها را به صورت خام صادر میکنیم در حالی که میتوان آن را به فراورده تبدیل و به فروش رساند.
▬ از این رو باید موانع برداشته شده تا مردم با ایجاد پالایشگاهها و صنعت پتروشیمی نفت را از خام فروشی دربیاورند. باید موانع صادرات را برداشت تا صادرات غیر نفتی جای نفت جایگزین شود. ظرفیتهای خالی صنعت ما که اکنون حدود ۴۰ درصد است میتواند با امکانات کم پر شود. اگر تولید زیاد شود میتوانیم کمبودهای نفتی را جبران کرد. کشور ما میتواند مرکز صادرات برق در منطقه باشد یعنی نفت و گاز را به برق تبدیل کنیم و به کشورهای همسایه صادر کنیم.
░▒▓ حرکت از مصرف محوری به تولید محوری
▬ ریس جمهور منتخب مردم همچنین در راستای تقویت تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بر حرکت از مصرف محوری به سمت تولید محوری تاکید کرده و گفته بود: با توجه به اینکه در سالهای اخیر مصرف محوری رشد کرده است باید خصوصی سازی و رقابتها واقعی شود چرا که اکنون با وجود قدرتهایی که هم ثروت دارند و هم قدرت سیاسی، رقابت کردن با این قدرتها برای تولید کنندگان سخت است از این رو باید فضای رقابت را ایجاد کنیم به طوری که احساس امنیت اقتصادی وجود داشته باشد.
▬ در حال حاضر به احساس امنیت اقتصادی لطمه خورده و ما باید کارآفرینان را تشویق و فضا و سرمایه لازم را برای آنها فراهم کنیم.
▬ از سویی دیگر امنیت روانی در جامعه وجود ندارد. تهمتها و برچسبها به افراد زده میشود این ها باید از بین برود تا قادر باشیم برای میانمدت و درازمدت برنامهریزی اقتصادی کنیم.
▬ از دیگر نظریات وی در مورد بهبود شرایط کسب و کار نیز به این شرح است:
• بهبود شرایط سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و رفع موانع کسب و کار با اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مصوب اسفند ١٣٩٠ مجلس شورای اسلامی
• ترویج و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و استفاده از تولیدات داخلی
• آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار
• ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با تأکید بر استفاده از توسعه فنآوری و اقتصاد دانشبنیان و آیندهنگری نسبت به تحولات آنها در سطح ملی و جهانی
• ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار
• بهبود محیط کسب و کار و ارتقای شاخصهای آن و حمایت از بخشهای خصوصی و تعاونی و رقابت از راه اصلاح قوانین و مقررات
• رفع موانع تولید در کشور همچون دولتی بودن اقتصاد و نابرابری رقابت در اقتصاد کشور
• ارائه تسهیلات بانکی به کارآفرینان و حذف بوروکراسیهای گسترده برای دریافت تسهیلات بانکی
• تشویق افراد به سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذاران خارجی در کشور برای راهاندازی بنگاههای جدید اقتصادی و تولیدی
░▒▓ ادامه اجرای قانون هدفمندی یارانهها
▬ روحانی برای ادامه هدفمندی یارانهها نیز معتقد است که یارانهها هدفمند نشد و باید هدفمند شود. هدفمندی یارانهها برای این بود که عدالت به وجود بیاید و فرصت لازم به تولید داده شود. اما پرداخت وجه نقد به مردم باعث شده تا آنها قدرت خرید نداشته باشند یعنی این رقم جبران تورم را نکرد ۴۵ هزار تومان به مردم دادیم اما مردم بیشتر از آن را باید بپردازند.
▬ بنابراین این اصل باید ادامه پیدا کند اما رویکرد اصلی این است که جلوی تورم گرفته شود و ترمز تورم متوقف شود. به اعتقاد من یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند مثل کارگران و کارمندان باید تقویت شود. پیشنهاد دولت من یارانه کالایی به مردم است و مردم نسبت به تأمین کالاهای اساسی تضمین لازم را داشته باشند.
▬ از این رو در «دولت تدبیر و امید» قانون هدفمندی یارانهها، بهدرستی اجرا خواهد شد و ضمن هدفمندیِ واقعی، همچنان یارانههای نقدی پرداخت میشود و حتی محاسبه شده است که به تعدادی از دهکها، بیشتر هم پرداخت شود بدون اینکه دولت مجبور شود از منابع دیگری مانند منابع بانکی و صندوق ارزی، برداشت غیرقانونی داشته باشد.
░▒▓ ثبات بازارها برای مهار گرانی و تورم
▬ روحانی به عنوان رییس جمهور منتخب دور یازدهم مهمترین مسأله در مهار تورم را آرامش و ثبات به بازار طلا و پول عنوان کرده و بیان کرده بود: مردم دائماً دچار نگرانی هستند که برای تأمین کالاهای روزمره خود، که امروز یک قیمت دارد، در روزهای آینده چه قیمتی باید پرداخت کنند بنابراین راهحل اصلی رفع موانع تولید است.
▬ تولید باید به حرکت در بیاید تا با آمدن کالاها به بازار و تعادل بین عرضه و تقاضا تورم کاهش پیدا کند. دولت در سالهای گذشته اموالی را که جزو ثروت ملی بود، میفروخت و برای بودجههای جاری خرج میکرد. در سال ۹۱، ۱۵۱ هزار و ۳۹۶ میلیارد از سهام برای مخارج روزمره دولت بر بودجه جاری هزینه شد. دولت از سرمایههای ملی برای هزینههای جاری صرف میکند و حجم دولت نیز مرتباً افزایش پیدا میکند. ما باید نقدینگی را کنترل کنیم تا بتوانیم با تورم مبارزه کنیم.
▬ وی همچنین با بیان اینکه هرچند هدف بلندمدت اقتصادی، توسعه اقتصادی است ولی با توجه به شرایط موجود، مهمترین هدف اقتصادی طی دورۀ ٩٦-١٣٩٢ باید «بهبود معیشت مردم» باشد افزود: این بهبود معیشت باید با افزایش قدرت خرید خانوارها و کاهش شکاف درآمدی دهکهای بالا و پایین در زندگی مردم و اقتصاد ملی خود را نشان دهد.
▬ از این رو برای اینکه چنین بهبودی در اقتصاد خانوار به وجود آید، باید تولید ثروت ملی و توزیع عادلانه ثروت ملی به عنوان دو راهبرد اصلی در دستور کار دولت آینده قرار گیرد چرا که اگر در کشور ثروت ملی تولید نشود، باید فقر توزیع شود.
░▒▓ دیدگاههای اقتصادی روحانی از زبان نوبخت
▬ اما نوبخت به عنوان نماینده اقتصادی دولت روحانی پیش از این به تشریح پارهای از مواضع اقتصادی وی پرداخته بود که در ادامه به بخشهایی از آن اشاره خواهد شد.
░▒▓ قصد افزایش ضریب مالیاتی را نداریم
▬ نوبخت در مورد سیاستهای مالیاتی حسن روحانی با بیان اعتقاد به اینکه مالیات پرداختی در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است گفته بود که این در حالی است که در حال حاضر اقشاری که مالیات پرداخت میکنند نسبت به این مسئله معترض هستند و ممیزی مالیاتی نیز از اعتراض این اقشار گله میکنند اما آقای روحانی معتقد است نباید فشار مضاعف برای پرداخت مالیات به کارمندان و اقشار مختلف و واحدهای تولیدی، صنعتی وارد شود و نباید کمبودهایی که وجود دارد را با افزایش مالیات به اقشاری که در حال حاضر اقدام به پرداخت مالیات میکنند، جبران کنیم بلکه میتوان از ابزارهای دیگری برای جبران کمبودها استفاده کنیم.
▬ همچنین استفاده از ابزارهای الکترونیکی و شناسایی افرادی که فعالیتهای اقتصادی میکنند ولی مالیات پرداخت نمیکنند یکی از راهکارهای جبران کمبودهای مالیاتی است و در صورتی که بتوانیم از طریق یک سیستم مشخص این فعالین اقتصادی را شناسایی کنیم میتوان سطح مالیات را افزایش داد به جای اینکه ضریب مالیاتی را افزایش دهیم و با این اقدام حتی میتوان ضریب مالیاتی را کم کرد این در حالی است که وی قصد ضرایب مالیاتی را افزایش ندهد اما در مقابل از کسانی که مالیات نمیدهند، مالیات دریافت کند.
░▒▓ قطعاً قبل از آذرماه بودجه را ارائه خواهیم کرد
▬ نماینده اقتصادی روحانی در مورد اولویتهای بودجهای سال ۹۳ نیز اظهار کرده بود: آقای روحانی معتقد است که بودجه ابتدا باید در زمان مقرر خود که آذرماه است به مجلس ارائه شود و ما تأخیر در ارائه بودجه توهین به مردم و مجلس میدانیم.
▬ همچنین میزان منابع کشور محدود و مشخص است و با همین روند فعلی بسیار خوشبینانه میتوان گفت منابع اگر بیش از سال جاری و یا سال گذشته باشد ابتدا باید بخشی از آن را برای حقوق کارکنان دولت کنار گذاشت و همچنین باید برای تقویت قدرت خرید کارکنان که تورم توانایی آنها را کاهش داده است براساس نرخ تورم حقوق آنها را افزایش داد که این مسئله در قانون نیز ذکر شده است و شعار نیست و آقای روحانی نسبت به افزایش حقوق کارمندان نسبت به نرخ تورم مقید است.
▬ اگر آقای روحانی به عنوان رییس جمهور تعیین شود قطعاً قبل از آذرماه بودجه را ارائه میکند همچنین مرکز مطالعات استراتژی مطالعاتی را برای ساختار بودجه ریزی انجام داده که این مدل متناسب با نظام جمهوری اسلامی است و بر مبنای عملکرد و آخرین شیوه بودجه ریزی تدوین شده است که البته طراحی بودجه به صورت عملیاتی را از سال ۹۴ به بعد اجرایی میکنیم و سال ۹۳ به همین ترتیبی که گفته شد یعنی اولویت حقوق کارمندان و پروژههای نیمه تمام که اولویت بندی میشوند تدوین خواهد شد.
░▒▓ با یارانههای نقدی میتوان برای بیکاران شغل ایجاد کرد
▬ نماینده اقتصادی روحانی در مورد دیدگاه روحانی در مورد توسعه صنعتی و اشتغال و اولویت به بنگاههای کوچک یا بزرگ نیز اظهار کرده بود: با توجه به مطالعات گستردهای که در مورد چگونگی ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری انجام شده در این زمینه سه بخش تقاضای نیروی کار ، عرضه و محیط بازار کار وجود دارد گفته بود که بر این اساس با توجه به نیروی آماده به کار در کشور به دنبال این هستیم تا با آموزش فنی و حرفهای بخشی از این مشکلات را در بازار کار حل کنیم.
▬ همچنین دولت باید بتواند به عنوان پدر رابطه متعادلی را بین نماینده کارگر، کارفرما و خود دولت ایفا کند تا به حفظ تولید و کارخانهها بینجامد.
▬ در حال حاضر یارانه نقدی به صورت مساوی بین همه مردم تقسیم میشود که این درست نیست چرا که افرادی که در دهک بالا قرار دارند به جای یارانه ۴۵ هزار تومانی نیاز به امنیت در سرمایه گذاری هستند و میتوان به جای این رقم شرایط را برای سرمایهگذاری آنها فراهم کرد که با این کار و ورود سرمایه این اقشار در تولید، اشتغال ایجاد میشود و همین افرادی که در حال حاضر شغل ندارند میتوانند وارد بازار کار شوند.
░▒▓ افزایش قیمت حاملهای انرژی یک تکلیف است
▬ نماینده اقتصادی روحانی در مورد رویکرد حسن روحانی برای تخفیف منابع محدود حاصل از هدفمندی یارانهها و یا افزایش منابع حاصل از هدفمندی از طریق افزایش قیمت حاملهای انرژی گفته بود که باید پذیرفت که افزایش حاملهای انرژی براساس قانون یک تکلیف است و به تدریج باید انجام شود. مرحله اول آن انجام شد و فشار آن را بر روی مردم مشاهده کردیم . اما معتقدم باید با مردم صادقانه صحبت کنیم و بدانند اجرای قانون هدفمندی یک قانون است که باید اجرا شود اما مهم نحوه اجرای آن است.
░▒▓ بازار میوه شب عید قابل کنترل است
▬ نماینده اقتصادی روحانی در مورد اینکه سیاست دولت آقای روحانی در صورت انتخاب ریاست جمهوری در مورد واردات میوه در ایام خاص و مانند شب عید نیز این است که وی معتقد است که مسائلی در این رابطه در ایام خاص ایجاد میشود با برنامه ریزی قابل کنترل است. البته زمانی که تقاضا در بازار زیاد باشد نمیتوان با افزایش قیمت بازار را کنترل کرد و باید در تابستان، پائیز و زمستان به گونهای ذخیره سازی کرد که در ایام عید مشکلی وجود نداشته باشد. در دولت نهم ، دهم و دولتهای قبلی فشار زیادی به ملت وارد شد که هیچ کدام از دولتها قصد بدی نداشتند ولی برنامهریزی آنها به نفعی بود که بین دو راه ماندند اینکه اقدام به واردات کنند یا از تولیدات داخل حمایت کنند که باعث افزایش قیمت میشود.
░▒▓ برای بهینه سازی خودروها قاطعانه برخورد خواهیم کرد
▬ نوبخت در مورد نظر روحانی در مورد بهینهسازی خودروها از سوی خودروسازان که سازمان استاندارد، نیروی انتظامی و سازمان محیط زیست آنها را در آلودگی هوا مقصر میدانند نیز بیان کرده بود: رییس جمهور باید طرف حق و منطق را بگیرد.
▬ از این رو باید دید این وضعیت و آلودگی ناشی از چیست ؟ و در صدد ترمیم آن برآمد و همانطوری که در برنامه اول، دوم و سوم گفته شده صنایع خودروساز داخلی با توجه به احترامی که برای آنها قائلیم باید به دنبال بازسازی صنایع بروند و در این زمینه باید قاطعانه برخورد کرد و با برنامهریزی پیش رفت.
░▒▓ صنعت و کشاورزی را باید در کنار یکدیگر فعال نگه داشت
▬ وی در مورد دیدگاه روحانی در اولویت دادن به صنعت و کشاورزی نیز معتقد بود که برنامه پنجم منابع ما را با توجه به محدودیتهایی که دارد به صورت مشخصی بین کشاورزی یا صنعت تقسیم کرده است. اما مهم این است که چگونه این تقسیم درآمدی بین صنعت و کشاورزی انجام میشود که راهکار آن نیز باز در برنامه پنجم آمده است و لازم نیست بگوییم یا صنعت یا کشاورزی و میتوان هر دو را در کنار هم فعال نگه داشت.
▬ همچنین حمایت از کشاورز را بدون اینکه به مسائل مادی نیاز باشد میتوان با سیاستهای اتخاذی در مورد آنها انجام داد به طوری که در ماده ۷ قانون هدفمندی اختصاص ۵۰ درصد درآمد هدفمندی یارانهها به سرپرستان خانوار اجبار نبود بلکه دولت مجاز به اختصاص این میزان بود اما براساس ماده ۸ قانون هدفمندی دولت مکلف است ۳۰ درصد از درآمد حاصل از هدفمندی را به تولید اختصاص دهد که میتواند براساس اهداف مدنظر این درآمد را هزینه کند.
▬ میتوان سرمایه گذاری در بخش کشاورزی که در حال حاضر کاهش داشته را افزایش دهیم و این کار برای کشور ما که با تحریم روبرو است و در مقابل نیز امنیت غذایی مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، میتوان مشکلات این بخش را حل کرد.
░▒▓ پرداخت عادلانه سودهای بانکی
▬ نماینده اقتصادی روحانی همچنین در تشریح سیاست روحانی در مورد سوء استفادههای بانکی نیز تاکید کرده بود که بر اساس تحقیقات انجام شده معتقدیم اگر سپردهها در بانک بماند و مورد استفاده قرار بگیرد همان سرمایه در گردش بازار پول است از این رو ما نباید افراد را مجازات کنیم که پولشان را در بانکهای اسلامی ما سپرده کنند ولی با توجه به تورم ۳۰ درصدی که موجب میشود هر ماه یا هر سال ۳۰ درصد از ارزش پول مردم کاسته شود نباید انتظار داشته باشیم با پرداخت سود ۲۰ درصدی بلند مدت پنج ساله جبران این کاهش ارزش پول برای مردم جبران شود.
▬ در مقابل مردم تولیدکنندگان نیز قصد کار کردن دارند و وقتی تسهیلاتی را دریافت میکند سود آن بیش از ۲۴ درصد است بنابراین تولید کننده باید در کاری سرمایهگذاری کند که حداقل ۳۵ درصد سود به وی بدهد در این شرایط نقش دولت مشخص میشود و براساس برنامههای موجود اهداف مشخص شده و باید ببینیم سرمایهگذاری در کدام بخشها میتواند ما را به اهدافی که در اولویت کارمان است برساند این در حالی است که در حال حاضر مردم برای جبران کاهش ارزش پول خود به بازار ارز یا سکه میروند زیرا هم نقد شوندگی آن بالا است و هم امکان خارج شوندگی آن از کشور بیشتر است و این باعث شد نرخ ارز تا ۳۵۰۰ تومان افزایش پیدا کند که به هیچ عنوان این قیمت نرخ واقعی ارز نیست و این یک موج روانی بود که با ورود پولهای سرگردان ایجاد شد.
▬ اگر نظام بانکی با پرداخت عادلانه سود سپردهگذاران را به خود جلب کند و بازار سرمایه و بورس یا مسکن فعال شوند نرخ ارز افزایش نمییابد و میتوانیم به سرمایهگذاران یک عدد واقعی را برای ارز مشخص کنیم تا اطمینان آنها نیز برای سرمایهگذاری افزایش پیدا کند.
░▒▓ استقلال بانک مرکزی در دولت روحانی
▬ نماینده اقتصادی روحانی در مورد استقلال بانک مرکزی و اینکه آقای روحانی معتقد است باید رییس بانک مرکزی به دستور دولت مشخص شود یا مستقل باشد، اظهار کرده بود که آقای روحانی روزی که برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد پس از آن مروری به برنامههای خود با صراحت گفت، احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی و مسئله استقلال بانک مرکزی جزو اهداف وی است . البته نه تنها استقلال بانک مرکزی بلکه استقلال شورای پول و اعتبار نیز اهمیت دارد.
░▒▓ افزایش بهرهوری جبران تعطیلات است
▬ نوبخت در مورد میزان تعطیلات فعلی کشور و سیاست آقای روحانی در این زمینه نیز عنوان کرده بود: معتقدم در برنامه پنجم قرار شد از هشت درصد رشد ۵.۵ واحد درصد آن برای سرمایه گذاریهای جدید و ۲.۵ واحد درصد برای افزایش بهرهوری اختصاص یابد که در جمع ۳۳ درصد میشود.
▬ در برخی کشورها که تعطیلات آخر هفته آنها دو روز است « شنبه و یکشنبه » این تعطیلات برای این است که خستگی یک هفته که پشت سر گذاشتهاند و واقعاً نیز طی آن روزها به سختی کار کردهاند، برطرف شود و بعد با شروع هفته با انرژی کار خود را از سر بگیرند. البته مدیران آنها نیز از کارمندان کار میخواهند و آنها نیز در طول هفته از هشت ساعت کار خود بهرهوری کامل را خواهند داشت نه اینکه در کشور ما حتی در برخی مواقع ساعت کار مفید روزانه دو الی سه ساعت است.
هو العلیم