حامد دهخدا؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ مقدمه
☱ اکنون، در آغاز گشایش خطوط تبلیغاتی نیروهای سیاسی برای رقابتهای انتخاباتی، خیلی مهم است که عاملیتهای این تبلیغات، ذهنیت درستی در مورد کار خود داشته باشند.
☱ اصل ماجرا اینجاست که انتخابات، مانند هر کار دیگر، موقعی درست و مثمر ثمر است که در مجموع، در جهت تعالی امت باشد. هر چه فعالان این میدان، به این گزاره بدیهی متوجه باشند، آسیبهای ناشی از رقابت منافع فردی تقلیل مییابد.
☱ در مجموع، همه، قرار است کمک کنیم که تراز انرژی این جامعه یک سطح بالا بیاید. نظام سیاسی نفس تازهای بگیرد، ایدههای تازهای به میدان اجرا راه یابد، و کاستیهای همه دورههای پیشین، مرتفع گردند.
░▒▓ مطلب اول
☱ از این قرار، اولین کارکردی که باید رقابتهای انتخاباتی به بار آورد، افزایش آگاهی سیاسی است.
☱ مردم، هر یک، در میدان کار خود اطلاعات خوبی دارند. یک آهنگر ماهر، اطلاعات گرانقدری در مورد فلزات و ساختمان و حیطههای مرتبط دارد. یک جراح قلب، اطلاعات بسیاری در مورد جراحی و عضو صنوبری دارد. ولی همه اینها که در جای و گاه خود محترماند، از سیاست اطلاعات محدودی دارند. این، در حالی است که «اگر آنها با سیاست کار ندارند، سیاست با آنها کار دارد».
☱ هنگامههای انتخابات، موقعیتهایی است که سطح قابل ملاحظهای از اطلاعات سیاسی به سوی مردم گسیل میشود. مردم در این زمینه لازم، اطلاعاتی را دریافت میکنند.
☱ مهمتر از آگاهی از «اطلاعات»، آگاهی از جنس «دانش» است. در جریان رقابتهای انتخاباتی، کاندیداها، کارشناسان، رسانهها، و گفتگوهای اتوبوسی به کار میافتند، و اطلاعات سیاسی را در تار و پود ذهنیتها و سنتها و عقاید از پیش موجود افراد میبافند. پس از این تحلیلها، سطح «دانش» سیاسی افراد بالا میآید، به این معنا که آنها اطلاعات تازهای از میدان سیاست دریافت میکنند، و این اطلاعات را در جدول دانستههای قبلی خود جاسازی مینمایند.
☱ در مورد بسیاری از افراد، این فرآیند آموزش سیاسی، آغاز یک خودآموزی سیاسی هم هست. این شانس هست که افراد در جریان دخیل شدن در انتخابات، این واقعیت را که «اگر تو با سیاست کار نداری، سیاست با تو کار دارد» درک کنند، و «اهتمام به امور مسلمین» را وارد برنامه هر روزه خود کنند.
░▒▓ مطلب دوم
☱ یک کارکرد دیگر، تبلیغات سیاسی سالم دم انتخاباتی، شناخت و «بهرسمیتشناسی» هویت خود و دیگران است.
☱ در جریان گفتگوهای پرشور، و در عین حال، پرتحمل و بالغ انتخاباتی، افراد، آزادانه و در چهارچوبهای صحیح، عقاید خود را بیان میکنند و با حوصله، نظرات دیگران را میشنوند.
☱ به این ترتیب، موسم انتخابات، هنگام طرح ایدههای گرانقدری در مورد سیاست است که در مواقع عادی، شانس زیادی برای بیان و مورد توجه واقع شدن ندارند. خب؛ در مواقع معمول، اغلب، سیاستمداران و روزنامهنگاران، ایدههای سیاسی را مطرح میکنند، ولی به وقت انتخابات، ایدههای نابی از میان اقشار مختلف مردم ابراز میشود که خوراک فکری سالهای سال حرفهایها را تأمین میکند.
☱ البته این شکوفایی به شرطی است که همه، چه مردم غیر سیاسی و چه حرفهایهای سیاست، واقف باشند که رقابتهای انتخاباتی، نه برای حذف حریفان، بلکه برای چرخش سالم ایدهها برای ارتقاء امت است. در این صورت است که افراد «بهرسمیتشناخته میشوند»، حرفها شنیده میشود، و نیتها را به سنگ تهمت نمیزنند.
☱ این موضوع، فقط برای شناخت بهتر دیگران مفید نیست، بلکه «خویشتن» خویش هم در این میان بهتر نمود مییابد، و تمایزها طوری روشن میشوند که فرد میفهمد که نقاط قوت و ضعف کارش کجاست. این، باعث تقویت ارزشهای خود شخص میشود و دستیابی به الگوهای رفتاری را تسهیل میکند.
░▒▓ مطلب سوم
☱ با بالا آمدن سطح دانش سیاسی و اجتماعی مردم، و همچنین آشنایی بیشتر آنان با یکدیگر، و تفصیل یافتن دانش افراد از ارزشها و ابعاد شخصیت خودشان، کارکرد دیگری سر بر میآورد؛ زندگی اجتماعی پر رونقتر و پر پیمانتر میشود.
☱ اگر رقابتهای انتخاباتی سالم باشند، به جای آن که به خصومت منجر شوند، هماهنگی بیشتر افراد با یکدیگر را تسهیل میکند. علیالاصول، پس از انتخابات سالم، باید بنای دوستیهای جدیدی گذاشته شود، نه آن که دوستیهای قدیم بگسلند.
☱ افرادی که دانش اجتماعی بیشتری دارند، بهتر میتوانند همنوعان را درک کنند. میتوانند علت رفتارهای دیگران را تجزیه و تحلیل نمایند، و منصفانه، خود را در موقعیتهای سایر کنشگران تصور کنند. بدین ترتیب، فردگراییها ضعیف میشوند، و همدلیها افزون میگردند.
░▒▓ فرجام کلام
☱ همه اینها به شرطی است که عاملیتهای رقابتهای سیاسی انتخابات، در همین آغاز کار، دید مناسبی نسبت به موضوع اتخاذ کنند. برای مصالح امت قیام کنند. همین.
مآخذ:...
هو العلیم