حامد دهخدا؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
░▒▓ قضیه
▬ خط و خطوط مبهم شده و شرایط سیاسی پیش رو، پیچیده است. بسیاری از ما، خاطره خوبی از خط و خطبازی نداریم.
▬ جوان مسلمان هم این وسط، انصافاً با همه خط و خطوط، کم و بیش مشکل دارد. با هر کدامشان مشکل دارد، و آنها نیز به خوبی با آنها صحبت نمیکنند. پس، سوء تفاهمها هم به خوبی رفع نمیشوند.
▬ البته گمان حقیر این است که جوان امروز، خیلی هم نباید طلبکار باشد. حالا دیگه وقتش هست که جوانها خودشان بیایند وسط میدان و آینده سیاسی جوان مسلمان را، خودشان بسازند. این جور بهانهها که «میدون نمیدن» و «امکانات نیست» و... به درد نمیخورد. نسل قبل از جوانهای امروز، از معرکه طاغوت و مبارزه و جهاد و جنگ، این خط و خطوط را درآوردند. و جوانهای امروز، باید بتوانند از متن امروز، بهتر عَلَم جهاد بردارند. باید همت کنند. و برای جهاد و مجاهده وقت و نیرو و فکر خرج کنند. اگر میدان نیست، میدان درست کنند، و اگر امکانات نیست، امکانات بتراشند و کار کنند.
▬ بله؛ جوان مسلمان باید طرح جدیدی بریزد. باید راهها را بگشاید. اصلاً خط و هیأتهای سیاسی جدیدی بسازد. لازم نیست در همین خط و خطوط کار کند.
▬ و وقتی شروع میکند تا یک خط و هیأت سیاسی جدید را پایه بگذارد، شماری دور هم جمع میشوند که کم و بیش با هم اختلاف نظرهایی دارند، ولی اصولی بین آنان مشترک است. قهر و قهربازی معنا ندارد. باید ایستاد و تلاش کرد تا هیأت سیاسی به آرمانهای ما نزدیک شود. در واقع، مواضع هیأت سیاسی جدید، علیالاصول، موضع تک تک هواداران نیست. بلکه در حالت مطلوب، قدر مشترک و حد مشترک و میانگین مواضع هواداران است.
▬ مفهوم فعالیت سیاسی هیأتی و جهادی همین قسم هواداری است؛ صبر و استقامت کردن، دیگران را به استقامت و «پایداری» واداشتن، در ربط و رابطه با سایر مؤمنان گام برداشتن، و پرهیزگاری دست جمعی پیشه کردن، شاید به مدد حق و تنها به مدد حق و تنها به مدد حق، رستگاری و سعادت به دست آید. «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اصْبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَرَابِطُواْ وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» (آیه فرجامین و ختم آلعمران).
▬ به هر تقدیر، فقط موظف به این نیستیم که تنها «پایداری» کنیم و تنها تقوا پیشه کنیم. از متن این روش، سعادت در نمیآید. باید با هم بود. اگر خط جدیدی میگشاییم، فعالانه این کار را بکنیم، و اگر نمیگشاییم، در میان هیأتهای موجود، هیأتی که میانگین مواضعش به خط آرمانی خودتان نزدیکتر است، تقویت کنید. در این صورت است که رأی جوانان مسلمان متحد، تاریخساز خواهد شد.
░▒▓ اصل مطلب
▬ امام سید روح ا... موسوی خمینی (ره)، در آن اوایل، و در آستانه انتخابات، فعالیت مضاعف جوان مسلمان آن روز را طلب میکنند.
▬ آن موقع لازم بود که مردم و مسؤولیتشناسان، دور هم جمع میشدند و اتحادها و ارتباطهای جدید باز کنند و برای مسائل راه حل پیدا کنند. سستی آن وقت جوانان مسلمان باعث شد که مدتی گردونه، دست چپها و لیبرالها بیفتد. فکر میکنم که امروز هم جوان مسلمان، اگر واقعاً فکر میکند که خط و خطوط فعلی جوابگو نیستند، باید راه جدیدی بگشاید و اگر میبیند که میتواند بدون معامله بر سر اصول با میانگین خط فکری یکی از این هیأتهای سیاسی کنار بیاید، باید به میدان بیاید.
▬ جوان مسلمان نمیتواند کهفنشینی اختیار کند و دو روز دیگر که میدان دست دیگران افتاد، به روزگار و زمین و زمان بد و بیراه بگوید. جوان مسلمان باید خودش را جمع و جور کند:
▬ «مردم هم خودشان مكلفند به اينكه شركت كنند در انتخابات. نروند كنار؛ تكليف است؛ حفظ اسلام است. رفتن كنار، خلاف تكليف است، خلاف مصالح اسلام است.
▬ «آن مقدسى كه خيال مىكند كنار نشسته و دخالت در امور اسلامى نمىكند، او بر خلاف اسلام دارد رفتار مىكند، اگر خداى نخواسته يك همچو آدمى باشد.
▬ «آن آدمى كه به واسطه اينكه مثلاً يك اعوجاجى از يك نفر مىبيند، يا از يك گروهى مىبيند كنار برود، اين بر خلاف مصالح اسلام عمل مىكند. اين معانى در صدر اسلام هم بوده است، در زمان ائمه ما هم بوده است. خوب، همه اینها بوده لكن آنها كنار گرفتند، آنها مشغول فعاليت خودشان بودند. به مردم عرض مىكنم شركت كنيد در اين انتخابات و تميز بدهيد اشخاصى را كه لايقاند براى اين مقام. مقدّرات كشورتان را به دست كسانى بدهيد كه براى كشور شما مفيدند از حيث سياست، از حيث اقتصاد، از حيث همه چيز. اگر مسامحه بكنيد و امروز هم كسى نفهمد، خدا هست، خدا مىداند و مىبيند. شما در محضر خدا هستيد هر جا هستيد. همه خلق اللَّه در محضر خدا هستند هر جا هستند. بر فرض اينكه من يك كار خلاف كردم اسلام كه خلاف نكرده است، شما براى اسلام كار بكنيد، چه کار داريد كه فلان آدم بد كرده. خوب، بد كرد، بد بكند شما خوب بكنيد براى اسلام تا آن بد هم به تبع شما ان شاء اللَّه خوب بشود.
▬ «كنار نرويد، آقايان علما كنار نرويد. و البته بايد از هر طايفهاى باشد اطلاعاتش داشته باشد و اشخاصى باشند كه همه جهاتشان [خوب] باشد. و در هر صورت من دعا مىكنم كه ان شاء اللَّه موفق باشيد و مؤيّد باشيد و اين مطلبى كه جزء فرايض بايد حسابش كرد به طور شايسته شما عمل بكنيد و به طور شايسته اجرا بكنيد و مردم هم به طور شايسته حضور داشته باشند. مردم اگر حضور نداشته باشند و خداى نخواسته، لطمهاى به اسلام وارد بشود، مسئول هستند.
▬ «اين جانب از ملت شريف ايران تقاضا مىكنم كه در اين امر مهم حياتى، سستى و بىتفاوتى از خود نشان ندهند. ... ملت شريف، با كمال هوشيارى و توجه به توطئهها و بند و بستها كه در دست اجراست، و مىخواهند نگذارند ملت در اين مرحله مهم پيروز شود، و در صدد ايجاد انحراف هستند، مراعات شرايطى را كه در قانون اساسى ذكر شده است با كمال دقت بنمايند» (صحيفه امام، ج.۱۸: ۲۸۵، سخنرانى در جمع فرمانداران، بخشداران و اعضاى شوراهاى روستايى، زمان: صبح ۱۳ دى ۱۳۶۲/۲۹ ربيع الاول ۱۴۰۴، مكان: تهران، حسينيه جماران).
مآخذ:...
هو العلیم
زیبا بود استاد اما کمی کلی مینمود. به رغم اختصار ، نکات مفیدی در همین چند سطر میشد یافت. مثلا آنجا که نقل قول بنیانگذار انقلاب، حساب اسلام را از عملکرد افراد جدا میکند. خواه این افراد هر کسی باشند. جوان مسلمان انصافاً با همه خط و خطوط، کم و بیش مشکل دارد و سوء تفاهمها به خوبی رفع نمیشوند ...