برداشت آزاد از کتابخانه مرجع انکارتا؛ فقط ایدهای برای تأمل بیشتر
▬ نقاشان رنسانس، کاملاً از سوژههای دینی قرون وسطی، به سمت ترسیم جهانی طبیعی عطف عنان کردند.
▬ پیشرفتهای تکنیکی در ارائهی پرسپکتیو، کالبد، و تنظیم نور و سایه در نقاشیها، به ایجاد موضوعات متنوع پر و بال داد.
▬ نقاشیها، تتبع در حالات انسانی، حیوانات، چشماندازها، مناظر زندگی روزمره، و حوادث تاریخی را در کنار سوژههای دینی، موضوعیت بخشیدند.
▬ در طول قرون وسطی، کلیسای کاتولیک، اغلب، حامی هنر بوده است، و بیشتر آثار هنری تولید شده، زمینههای دینی داشتند. اما، از سال ۱۴۰۰ به بعد، گردآورندگان خصوصی، شروع به درخواست نقاشی با موضوعات دینی نمودند.
░▒▓
▬ اغلب، جوتو (Giotto ,1267?-1337)، نقاش فلورانسی قرن چهاردهم، را طلایهدار نقاشی رنسانس میدانند.
▬ وی علیه سبک نقاشی قرون وسطی، که ویژگیهایی مانند ثبات، ابهام و چهرههای دوبعدی، از مهمترین خصایص آن شمرده میشد، سر طغیان برداشت.
▬ جوتو، هنرش را بر مشاهدهی جهان واقعی بنا نهاد، و کوشید تا فضا و نور را به نحو چشمگیری در اثر منعکس کند.
▬ در قرن پانزدهم، هنرمندان فلورانس، با هدایت ماساچو (Masaccio, 1401-?1428)، شروع به استفاده از اصول علمی برای حل مشکلات مربوط به پرسپکتیو، و بسط تکنیکهای جدید برای جلوه دادن به سایه روشنها نمودند.
▬ به موازات این تحولات، نقاشان ونیزی، با استفاده وسیعتر از رنگ، به تولید آثار طبیعیتر پرداختند.
▬ پیکرنگاری فردی نیز در کارهای هنرمندانی مانند پیرو دلا فرانچسکا (Piero della Francesca, 1420?-1492) و ساندرو بوتیچلی (Sandro Botticelli, real name: Alessandro di Mariano Filipepi, 1445-1510) ظاهر شد.
▬ صرف محاکات از جهان طبیعی، برای هنرمندان بزرگ رنسانس ایتالیایی اخیر، کافی نبود. شاهکارهای لئوناردو دا وینچی (Leonardo da Vinci, 1452-1519)، رافائل (Raphael or Raffaello Sanzio, 1483-1520) و میکلانژ (Michelangelo, 1475-1564)، نه تنها سیطره کامل پیشرفتهای تکنیکی اولیه را آشکار کردند، بلکه تأمل در باب ماهیت جهان مادی، و تلاش برای بازنمود کیفیات ایدهآل زیربنای جلوههای بیرونی را رواج دادند.
▬ در طول قرن پانزدهم، آثار هنرمندان فنلاندی، مانند یان وان آیک (Jan van Eyck, 1390?-1441)، شوق فراگیری به جزئیات انضمامی را برانگیخت. پس از او، و در فاصله قرن پانزدهم تا سده هفدهم، اتفاق مهم و تازهای در هنر رنسانس اتفاق نیفتاد.
مآخذ:...
هو العلیم