فیلوجامعه‌شناسی

مقالات و يادداشتهاي روز

مکاتب در فلسفه‌ی روش علوم اجتماعی / بخش پنجم: رئالیسم

فرستادن به ایمیل چاپ

تیم مادامه مطلب...ی


این مکتب در تأکید نهادن بر تبیین، با همان اهداف، شریک پوزیتیویسم است. رئالیسم در قلمرو جامعه‌شناسی از پس آثار روی به اسکار تحولی شگرف یافت؛ او چنین گفت:

علی القاعده رئالیست بودن در قلمرو فلسفه به مثابه پذیرش بودن انواع گوناگون، متمایز و متنافر وجود (مانند اعیان مادی، قضایای‌کلی، قوانین علی؛ قضایا، اعداد، احتمالات، کارآمدی، براهین، ساخته‌ای اجتماعی و واقعیات اخلاقی) است.
     
      رئالیسم تاریخچه‌ای دراز دارد و به آثار کارل مارکس و زیگموند فروید می‌رسد. برای مثال مارکس نوعی‌شناسی خویش از سرمایه‌داری را برمبنای سه ویژگی ضروری و قطعی که آن را از سایر نظام‌های اقتصادی و سیاسی متمایز می‌سازد استوار ساخت. در این نظام اقتصادی «مکانیسم‌های ساختاری بنیادینی» وجود دارد و وظیفه محقق در این میان آن است که «به گونه‌ای مفاهیم را سازماندهی کندکه به خوبی ویژگی‌های ضروری آن را مکشوف دارد».
      با تأکید بر توجه به فرآیندهای ساختاری اساسی‌تر یکی از مهم‌ترین شیوه‌های استدلال در این رویکرد مطرح می‌شود؛ اگر محققان به سادگی خود را به مطالعه زندگی اجتماعی روزمره، مانند گفتگوها و کنش‌های متقابل میان مردم مشغول دارند، از مکانیسم‌های بنیادینی که در درجه اول اهمیت قرار دارند غفلت خواهند نمود در چنین رویکردی وظیفه محقق کشف ساختارها و روابط اجتماعی است تا در سایه آن به درک چرایی تدابیر و عملکردهای خود پی‌ببرد. به همین نحو، زیگموند فروید استدلال کرد که آگاهی ما توسط نیمه‌آگاه‌مان تعین می‌یابد. بر این اساس بیماری‌های روانی افراد نشانگر تمایلات سرکوب شده جنسی در سطح نیمه‌آگاه ذهن است. سپس نظریه روانکاوی به سطح «فعالیت‌های اطفال خاص و تجربیات ویژه کودکان» انتقال می‌یابند. اگر چه ممکن است افراد مستقیماً از این تجربیات آگاه نباشند اما همواره در رفتارهایشان از آن متأثر می‌شوند.
      رئالیسم استدلال می‌کند که معرفت بشری حیات اجتماعی وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به رغم نگرش اثبات‌گرا و تجربه‌گرا، بر آن است که جهان اجتماعی به‌سادگی مستقل از دانش بشری «وجود» ندارد. پس، علت‌ها و محرکها به همین سادگی کنش را تعین نمی‌بخشند. با این حال دانش بشری می‌تواند ناقص و ناکامل باشد و تا اندازه‌ای بر محیط تأثیر گذارد. رسالت محقق اجتماعی تنها به جمع‌آوری اطلاعات از حیات اجتماعی منحصر نمی‌شود، بلکه باید این اطلاعات را در یک چهارچوب نظری تبیین نماید؛ این چهارچوب نظری با بررسی فرآیندهای اساسی که کنش افراد را سامان می‌دهند و انتخاب‌های ایشان را به منافع افزونتر هدایت می‌کنند، فراهم می‌گردد.
      تبیین و تشریح فرآیندهای اساسی با استفاده از روش‌های تجربی که تنها گویای جهان روزمره هستند وبه شرایط پشت پرده‌ای که وقایع جهان روزمره را رقم می‌زنند توجهی نمی‌کنند، میسر نیست. پس در نتیجه افراد دیگر این مکتب مانند کی‌ات و یوری این بحث را مطرح کرده‌اند که رئالیسم باید تعریف متمایزی از علم نسبت به اثبات‌گرایان ارائه دهد. خصوصاً درک یک رئالیست از علوم اجتماعی باید این باشد که جهانی که در بیرون وجود دارد لزوماً مستقل از منطقی که ما تعریف می‌کنیم قابل شناسایی نیست. به این دلیل، افرادی در مکتب رئالیستی حضور دارند که میان دیدگاهی که جهان را مستقل از تفسیر ما از آن موجود می‌داند (تجربه‌گرایی و اثبات‌گرایی) نگرشی که خواهان ادراک فرآیندها بر حسب تفسیری که افراد برآنها می‌نهد می‌باشد، تلفیقی بنا می‌کنند. قبل از توضیح و تفسیر چنین رویکردی، ضروری است نظریاتی را که بر خلاف اثبات‌گرایی و تجربه‌انگاری، معتقدند که هیچ جهان اجتماعی «ورای» تفاسیر و ادراکات افراد وجود ندارد، مورد بررسی قرار دهیم.

جرم به مثابه نقض وجدان جمعی

فرستادن به ایمیل چاپ

برداشت ادامه مطلب...آزاد


• جرم، نوعی قانون‌شکنی، نه تنها در برابر فرد، بلکه در مقابل جامعه است، و باید از این زاویه بررسی شود. صور ابتدایی حیات اجتماعی نشان می‌دهد که جرم بیش از آن که امری فردی باشد، امری اجتماعی است.
• کجروی، ذهن جمعی و ایده‌آل‌های جامعه را به چالش می‌کشد و تداوم و آینده‌ی آن را تهدید می‌کند و از این بابت است که واکنش جمعی را برمی‌انگیزد. حداقل در صور ابتدایی حیات اجتماعی واکنش جمعی را برمی‌انگیزد.
• چون عمل مجرمانه، احساسات جمعی و اقتدار عمومی را هدف حتاکی قرار می‌دهد، تأیید دوباره ارزش‌ها را از سوی اراده‌ی جمعی و روح همدلی لازم و ضروری می‌سازد.
• آری، این، خود جامعه است که می‌تواند خود را دوباره از طریق قوانین کیفری و برانگیختن روح جمعی، مورد تأیید قرار دهد.
• جرم، همبستگی اجتماعی را نقض می‌کند، و مبانی آن را زیر سؤال می‌برد، و مجازات، مبنای تعهد جمعی و آگاهی عمومی را از طریق بازتأیید دوباره‌ی قداست و اخلاق نهفته در نظام حقوقی، دوباره بنا می‌نهد.
• از آنجایی که جامعه، متشکل از نظامی از بازنمودها و نمادهاست، هر عملی که این مبنای عمومی را تضعیف کند، به شدت مورد تنبیه دستجمعی قرار می‌گیرد و این تنبیه دستجمعی، بازنمودها و نمادهای جمعی را تحکیم می‌کند.
• جالب این است که تخلفات جدی و اعمال مجرمانه، تأثیر مثبتی هم بر وجدان جمعی دارد. در جریان تنبیه دستجمعی، یک جامعه، وحدت در سنت و فرهنگ و تاریخ مشترک را بازمی‌یابد و تحکیم می‌کنند.
• دورکیم برای کمک به تبیین این تزهای نوآورانه در مورد نظام‌های حقوقی، موارد متعددی از صور ابتدایی حقوق سنتی را بررسی می‌کند: قوانین و قواعد دینی، مراسم و جشن‌ها، قربانی، پوشش و رسوم، جرایم علیه افراد، ازدواج‌ها، فرزند خواندگی، تعهدات خانوادگی، خویشاوندی، مسائل کودکان، قتل، تعهدات و عقود، دیون، و قوانین ناظر بر امور دیوانی.

کیفر در جوامع متکی به همبستگی مکانیکی

فرستادن به ایمیل چاپ

برداشت ادامه مطلب...آزاد


• امیل دورکیم استدلال می‌کند که در جوامع پیشامدرن که بر پایه همبستگی مکانیکی استوارند، سختی مجازات، ربط مستقیمی با میزان خشونت ناشی از تخلف ندارد. ربطی هم به اجرای عدالت ندارد. بلکه متناسب با میزان جریحه‌دار شدن عواطف جمعی دارد. تعادلی میان عمل مجرمانه و خشونت ناشی از تنبیه وجود ندارد.
• قانون، در اینجا وضع شده است تا بی‌آبرویی تحمیل کند.
• او قانون مجازات جوامع سنتی را به عنوان قوانین مکانیکی، بی‌هدف، غیرعقلانی و عاطفی توصیف می‌کند که هدفشان حذف هر چیزی است که با عمل غریزی و غیرمتأملانه مخالفت می‌کند.
• این، دلیل خشونت‌آمیز بودن، سرکوب‌گر بودن و محافظه‌کارانه بودن این قوانین است.
• حتی مواردی هست که نه تنها گناه‌کار تنبیه می‌شود، بلکه خشونت قانون، به اعضاء بی‌گناه خانواده نیز کشیده می‌شود.
• در واقع امر، بحران اقتصادی یا شکست بانکی، برای جامعه بسیار خطرناک‌تر از قتل یک انسان است، ولی در مورد قتل نفس، تنبیه بمراتب شدیدتری در انتظار مجرم است.
• قانون سنتی قدیم، سرشار از موارد مجازات‌های جدی برای جرم‌هایی است که امروزه آن‌ها را نقض قانون جدی به حساب نمی‌آوریم؛ مواردی نظیر خوردن غذاهای ممنوعه، انجام غلط و غیردقیق مناسک مقدس، لمس یک شی ممنوعه و روابط غیرمشروع.

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 21 دی 1390 ساعت 19:36

مکاتب در فلسفه‌ی روش علوم اجتماعی / بخش چهارم: تجربه گرایی

فرستادن به ایمیل چاپ

تیم ادامه مطلب...می


اگر هدف اثبات‌گرایی جمع‌آوری و پردازش اطللاعاتی در مورد جهان اجتماعی و تعمیم نتایج و تبیین رفتار انسان با استفاده از تئوری‌هایمان باشد، آنگاه پوزیتیویسم در این باورداشت که واقعیتی وجود دارد که ما می‌توانیم مستقل از تفسیری که مردم از آن دارند، به چنگش آوریم، با تجربه گرایی اشتراک پیدا می‌کند. به عنوان یک محقق، در نهایت سهولت تنها این وظیفه را به دوش داریم که به گونه‌ای ابزارهای اندازه‌گیری خویش را بپالاییم که بی‌طرفانه واقعیت را اندازه بگیرند، همچون خط‌کشی که طول را و ساعتی که زمان را.
      تمایز اساسی تجربه‌گرایی از اثبات‌گرایی به نقش نظریه در تحقیق مربوط می‌شود. چنان چه در فصل دوم شرح خواهیم داد، در چهارچوب اثبات‌گرایی اطلاعات «تئوری محورند» و به منظور آزمون درستی و دقت نظریه جمع‌آوری می‌شوند؛ در مقابل تجربه‌گرایی، روش تحقیقی است که برای جمع‌آوری اطلاعات توسط تئوری راهنمایی نمی‌شود ویا به بیان عام‌تر آشکارا به تئوری مراجعه نمی‌کند.
     
«تجربه‌گرایی» به برداشتی در چهارچوب روش‌شناسی علوم اجتماعی اطلاق می‌شود، که در کار تولید اطلاعاتی دقیق (اطللاعاتی وسواسی، صریح و قابل تعمیم) است به گونه‌ای که اطلاعات به خودی خود مقصود پژوهش تلقی می‌شوند. این روش در این جمله قصار خلاصه می‌شود که «واقعیات، خود سخن می‌گویند».
     
      در این مرحله ضروری است که دو کلمه تجربی و تجربه‌گرایی را با هم اشتباه نگیرید. لغت تجربی مربوط به جمع‌آوری اطلاعات برای آزمون یا تعمیم فرضیاتی است که در علوم اجتماعی پرداخته شده‌اند، در حالی که مکتب تجربه‌گرایی، آن چنان که نقل بولمر نیز گویا بود، دستگاهی نظری است که معتقد است واقعیات، بی‌نیاز از تبیینِ مبتنی در مفروضات نظری، خود سخنگویند.
      در عین حال که تمایزاتی میان اثبات‌گرایی و تجربه‌گرایی وجود دارد، اما اولی به شیوه‌های دومی اعتماد می‌کند. این دو مکتب هر دو مدعی‌اند که واقعیاتی در مورد جهان اجتماعی وجود دارند که ما می‌توانیم آن‌ها را دریابیم. پس عینیت‌گرایی عبارت از جدایی محقق از جهان اجتماعی به موازات افزایش دقت ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات است. بنابراین، یک جهان بیرونی وجود داردکه ما می‌توانیم اطلاعات آن را به‌دست آوریم و قادریم این اطلاعات را مستقل از تفاسیر مردم مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم. چنین رویکردی از «نظریه تطابق با واقعیت» ناشی می‌شود مبنی بر آنکه گزاره یا جمله‌ای صحیح است که با واقعیت بیرونی تطابق حاصل کرده‌باشد. این رویکرد است که چنان چه گفته خواهد شد، به شدت مشاجره انگیخته‌است و هم چنان مسأله‌ساز است.
منابع:...

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 21 دی 1390 ساعت 11:59

سرفصل‌های دروس دوره دکترای تخصصی Ph.D جامعه‏‌شناسی-گرایش جامعه‏‌شناسی نظری-فرهنگی

فرستادن به ایمیل چاپ

شامل ادامه مطلب...آخرین بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


----------------------------------------------------
░▒▓░▒▓ مشخصات کلی
----------------------------------------------------
░▒▓ تعریف
جامعه‏شناسی مطالعه نظام‌مند جوامع انسانی، نهادها، سازمان‏ها و كنش‏های اجتماعی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ هدف
هدف دوره دكتری جامعه‏شناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف جامعه‏شناسی جهت تدریس این رشته در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی، انجام تحقیقات تخصصی، هدایت علمی مراكز پژوهشی و مدیریت مؤسسات مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره دكتری جامعه‏شناسی پاسخگویی به نیاز دانشگاه‏ها به مدرس و نیاز مراكز پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی به نیروی متخصص در زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
ادامه...

آخرین بروز رسانی در شنبه, 11 خرداد 1392 ساعت 16:17 ادامه مطلب...

سرفصل‌های دروس دوره دکترای تخصصی Ph.D جامعه‏شناسی-گرایش جامعه‏شناسی گروه‏های اجتماعی

فرستادن به ایمیل چاپ

ادامه مطلب...


شامل آخرین بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


----------------------------------------------------
░▒▓░▒▓ مشخصات کلی
----------------------------------------------------
░▒▓ تعریف
جامعه‏شناسی مطالعه نظام‌مند جوامع انسانی، نهادها، سازمان‏ها و كنش‏های اجتماعی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ هدف
هدف دوره دكتری جامعه‏شناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف جامعه‏شناسی جهت تدریس این رشته در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی، انجام تحقیقات تخصصی، هدایت علمی مراكز پژوهشی و مدیریت مؤسسات مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره دكتری جامعه‏شناسی پاسخگویی به نیاز دانشگاه‏ها به مدرس و نیاز مراكز پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی به نیروی متخصص در زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
ادامه...

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 15 آذر 1391 ساعت 10:05 ادامه مطلب...

سرفصل‌های دروس دوره دکترای تخصصی Ph.D جامعه‏شناسی-گرایش جامعه‏شناسی اقتصادی و توسعه

فرستادن به ایمیل چاپ

شامل ادامه مطلب...آخرین بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


----------------------------------------------------
░▒▓░▒▓ مشخصات کلی
----------------------------------------------------
░▒▓ تعریف
جامعه‏شناسی مطالعه نظام‌مند جوامع انسانی، نهادها، سازمان‏ها و كنش‏های اجتماعی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ هدف
هدف دوره دكتری جامعه‏شناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف جامعه‏شناسی جهت تدریس این رشته در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی، انجام تحقیقات تخصصی، هدایت علمی مراكز پژوهشی و مدیریت مؤسسات مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره دكتری جامعه‏شناسی پاسخگویی به نیاز دانشگاه‏ها به مدرس و نیاز مراكز پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی به نیروی متخصص در زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
ادامه...

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 15 آذر 1391 ساعت 10:05 ادامه مطلب...

سرفصل‌های دروس دوره دکترای تخصصی Ph.D جامعه‏شناسی-گرایش جامعه‏شناسی مسائل اجتماعی ایران

فرستادن به ایمیل چاپ

شامل آخرینادامه مطلب... بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


----------------------------------------------------
░▒▓░▒▓ مشخصات کلی
----------------------------------------------------
░▒▓ تعریف
جامعه‏شناسی مطالعه نظام‌مند جوامع انسانی، نهادها، سازمان‏ها و كنش‏های اجتماعی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ هدف
هدف دوره دكتری جامعه‏شناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف جامعه‏شناسی جهت تدریس این رشته در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی، انجام تحقیقات تخصصی، هدایت علمی مراكز پژوهشی و مدیریت مؤسسات مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
----------------------------------------------------
░▒▓ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره دكتری جامعه‏شناسی پاسخگویی به نیاز دانشگاه‏ها به مدرس و نیاز مراكز پژوهشی، تحقیقاتی و اجرایی به نیروی متخصص در زمینه توسعه فرهنگی و اجتماعی است.
ادامه...

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 15 آذر 1391 ساعت 10:07 ادامه مطلب...

سرفصل‌های دروس دوره كارشناسی ارشد-رشته علوم اجتماعی‏-جامعه‌شناسی

فرستادن به ایمیل چاپ

شامل ادامه مطلب...آخرین بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


---------------------------------------
░▒ تعریف
جامعه‏شناسی مطالعه نظام‌مند جوامع انسانی، نهادها، سازمان‏ها و كنش‏های اجتماعی است.
---------------------------------------
░▒ هدف
هدف دوره كارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی‏ـ‏جامعه‏شناسی تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف جامعه‏شناسی برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامه‏ریزی در زمینه‏های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
---------------------------------------
░▒ ضرورت و اهمیت
ضرورت دوره كارشناسی ارشد علوم‏اجتماعی‏ـ‏جامعه‏شناسی پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامه‏ریزی ارگانها و سازمان‏های دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینه‏های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.
---------------------------------------
░▒ نقش و توانایی
فارغ‏التحصیلان این دوره در زمینه جامعه‏شناسی و تحقیقات بنیادی و كاربردی در این رشته توانایی و مهارت لازم كسب می‏كنند و ضمن كسب توان تجزیه و تحلیل مسائل اجتماعی، به امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامه‏ریزی در مؤسسات دولتی و غیر دولتی مختلف در زمینه‏های مختلف اجتماعی و فرهنگی می‏پردازند.

ادامه...

آخرین بروز رسانی در سه شنبه, 15 بهمن 1392 ساعت 21:12 ادامه مطلب...

سرفصل‌های دروس دوره كارشناسی ارشد-رشته علوم اجتماعی‏-رشته مطالعات جوانان

فرستادن به ایمیل چاپ

شامل ادامه مطلب...آخرین بازنگری گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران


---------------------------------------
░▒ تعریف
رشته مطالعات جوانان یكی از شاخه‏های علوم اجتماعی است كه به مطالعه ویژگی‏ها، مسائل، خرده فرهنگ جوانان، تحولات اجتماعی جوانان و نهادها و سازمان‏های اجتماعی فعال در حوزه جوانان می‏پردازد.
---------------------------------------
░▒ هدف
هدف دوره كارشناسی ارشد مطالعات جوانان تربیت و تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص در حوزه‏های مختلف اجتماعی و فرهنگی برای انجام امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و برنامه‏ریزی در زمینه‏های مختلف اجتماعی و فرهنگی مرتبط با جوانان است. 
---------------------------------------
░▒ ضرورت و اهمیت
جامعه ما دارای یكی از جوان‬ترین جمعیت‬های دنیا است و وضعیت موجود جوانان در كشور از جهات مختلفی از جمله تحصیل، اشتغال، فراغت، ازدواج و جامعه‬پذیری به مسائل اجتماعی مهم كشور تبدیل شده كه حل آن علاوه بر بسیج نیروهای مختلف، نیازمند تربیت كارشناسان و متخصصانی است كه بتوانند به لحاظ نظری و كاربردی این بسیج را همراهی و هدایت كنند.
---------------------------------------
░▒ نقش و توانایی
فارغ‏التحصیلان این دوره در زمینه مطالعات جوانان و تحقیقات بنیادی و كاربردی در این رشته توانایی و مهارت لازم كسب می‏كنند و ضمن كسب توان تجزیه و تحلیل مسائل جوانان به امور پژوهشی، آموزشی و مدیریتی و سیاستگزاری و برنامه‏ریزی مرتبط با جوانان در مؤسسات دولتی و غیردولتی مختلف می‏پردازند.

ادامه...

آخرین بروز رسانی در چهارشنبه, 15 آذر 1391 ساعت 10:10 ادامه مطلب...

صفحه 376 از 406